גוגל רכשה חטיבת הסלולר של מוטורולה ב-12.5 מיליארד ד'

דחיפה אדירה בתחרות של גוגל מול אפל והאייפון: רוכשת את Motorola Mobility בפרמיה של 63% על מחירה בשוק ■ לארי פייג': "ביחד, ניתן דחיפה אדירה לאנדרואיד"

רעידת אדמה בשוק הסלולר: גוגל הודיעה היום על רכישת מוטורולה מוביליטי תמורת 12.5 מיליארד דולר. מוטורולה מוביליטי היא זרוע של מוטורולה שאחראית על ייצור ופיתוח טלפונים סלולריים, טאבלטים ואביזרי בלוטות'. המחיר משקף פרמיה של 60% על שוויה של מוטורולה בוול סטריט. העסקה איננה כוללת את מוטורולה סולשונס , חברה בת אחרת של מוטורולה שעוסקת בתחום התשתיות.

השלמת העסקה צפויה עד סוף שנת 2011 או בתחילת 2012, זאת בכפוף לאישורים רגולטוריים בארה"ב ובאירופה. לארי פייג', מנכ"ל גוגל, התייחס היום לעסקת הענק. "המחויבות של מוטורולה מוביליטי לאנדרואיד יצרה קרקע נוחה לשתי החברות שלנו", אמר פייג', "ביחד, אנחנו ניצור חוויית משתמש מדהימה שתדחוס את כל מערכת האנדרואיד לטובת הצרכנים, שותפים ומפתחים".

פייג' התייחס למתחרות של גוגל בשוק החדש - בהן סמסונג, LG, HTC וסוני אריקסון - שמשווקות כיום טלפונים שבהן מותקנת מערכת ההפעלה של גוגל. "הרכישה לא תשנה את המחויבות שלנו להריץ את אנדרואיד כפלטפורמה פתוחה", אמר פייג', "אנחנו נפעיל את מוטורולה כעסק נפרד. הרבה שותפי חומרה תרמו להצלחת אנדרואיד ואנחנו מצפים להמשיך לעבוד איתם".

מנכ"ל מוטורולה מוביליטי הנוכחי, סנג'יי ג'ה התייחס אף הוא לרכישה: "העסקה הזו מציעה ערך רב לבעלי המניות, כאשר היא מציעה הזדמנויות חדשות לעובדים, ללקוחות ולשותפים שלנו מסביב לעולם". ג'ה דיבר גם על התוכניות העתידיות של החברה, תחת הבעלות החדשה: "היה לנו שיתוף פעולה עם גוגל, שנועד לקדם את פלטפורמת האנדרואיד. עכשיו, באמצעות החיבור הזה, נוכל לעשות דברים יותר חדשניים ולספק פתרונות ניידים במכשירים הניידים שלנו ובעסקים הפונים לבתים".

הרכישה של מוטורולה על-ידי גוגל, תהפוך כנראה את החברה הנרכשת לחברה הראשונה שמשווקת טלפונים מבוססי אנדרואיד באופן רשמי. הדגם הראשון של האנדרואיד כבר הגיע לשוק מ-HTC בתחילת שנת 2011 וקיבל את השם נקסוס 1. הדגם השני של המכשיר, נקסוס אס, הגיע לשווקים בסוף 2010 ויוצר על-ידי סמסונג. מכשירי נקסוס, שנחשבים לטלפונים הרשמיים של גוגל, זוכים לעדכונים תכופים במערכת ההפעלה. עדיין לא ידוע האם גוגל תעניק למוטורולה את הזכות להשיק טלפוני נקסוס.

ההחלטה של גוגל לרכוש את מוטורולה מוביליטי פורסמה היום בעיתוי מפתיע, בימים שבהם גוגל ויצרניות הטלפונים שלהן מערכת הפעלה מבוססת אנדרואיד סופגות תביעות רבות בתחום הפטנטים מצד אפל. החברה אותה מנהל סטיב ג'ובס מנסה בכוח לחסום את ההצלחה של גוגל בשוק הטלפונים. לאחרונה אפל רשמה לעצמה ניצחון משמעותי במאבק המשפטי הנרחב שהיא מנהלת מול סמסונג על הפרת זכויות פטנטים. בית המשפט בדיסלדורף שבגרמניה אסר על היצרנית הקוריאנית ללשווק את טאבלט הגלקסי מתוצרתה במדינות האיחוד האירופי, פרט להולנד.

מניית מוטורולה זינקה במסחר המוקדם בוול סטריט ביותר מ-60%, לאחר שהחברות פירסמו את מתווה העסקה. גוגל תרכוש את המניות לפי 40 דולר למניה, שהם 12.5 מיליארד דולר. העסקה אושרה פה אחד על ידי הדירקטוריון של שתי החברות.

בשעת כתיבת שורות אלה עדיין לא ברור כיצד תשפיע העסקה על יצרניות טאבלטים אחרות שמשווקות מחשבים עם מערכת ההפעלה של גוגל. מוטורולה מוכרת בעולם וגם בישראל את דגם ה-Xoom (זום) עם מערכת אנדרואיד.

למעשה, רכישתה של מוטורולה מוביליטי על-ידי גוגל היא סגירת מעגל מבחינת שתי החברות. בסוף 2009 - אחרי תקופה ארוכה שבה המכשירים של היצרנית האמריקנית נחשבו לא מתוחכמים, וחסרי תחרות מול החברות האחרות בשוק - מוטורולה המציאה עצמה מחדש בזכות גוגל, בכך שהחליטה לזנוח את מערכת ההפעלה שלה ואת הטלפונים מבוססי חלונות מובייל של מיקרוסופט, ולהתמקד רק בטלפונים הפועלים על האנדרואיד. ההחלטה הזו הייתה אמיצה מאוד, והיום מוטורולה מצליחה להיות שחקנית משמעותית בתחום.