הזדמנות או ראלי של פתאים?

האם אפשר כבר לקנות מניות או יש עוד מקום לירידות? הנה כמה דרכים לענות על השאלה

כל מי שפיתח אופטימיות לאור העליות בתחילת השבוע (לאחר צונאמי של ירידות), כדאי לו שיחשוב על כדור המקפץ במדרגות. כדי לרדת ממדרגה למדרגה, הכדור מקפץ מעלה - אבל במסלול הכללי שלו הוא עדיין יורד. בעגה המקצועית קוראים לזה "ראלי של פתאים". ירידות חדות ואז יומיים-שלושה של עליות כי אנשים חוזרים לשוק - ואז חוטפים עוד מכה. האם אפשר לנשום לרווחה ולקנות מניות או יש עוד מקום לירידות? הנה כמה דרכים לענות על השאלה הזו.

1. בדקו מכפילי רווח רב שנתיים. אחד הפרמטרים התמחוריים הנפוצים ביותר הוא מכפיל הרווח הממוצע בשוק על בסיס התוצאות של החברות ב-12 החודשים האחרונים. היום, השוק האמריקני נסחר במכפיל רווח של כ-14 והישראלי במכפיל של כ-13. שניהם נמוכים יותר מהערך הממוצע - 15.

עם זאת, אם תסתכלו על המכפיל הרב-שנתי של השוק האמריקני, המתבסס על הרווח הממוצע של החברה ב-10 השנים האחרונות, תראו שהוא עומד על יותר מ-20.

2. הקשיבו למה שאומרות - ובעיקר לא אומרות - החברות. זה לא שאני מייחס חשיבות רבה יותר מדי למספרים שמפרסמות החברות, ובכל זאת מנהלי החברה הם האנשים שמכירים אותה ואת הסביבה העסקית שלה בצורה הטובה ביותר.

ברבעון הנוכחי, מרבית מהחברות האמריקניות הגדולות לא נתנו תחזית לעתיד הקרוב, והשתיקה הרועמת הזו יכולה להעיד על כך שאין להן מושג מה הולך לקרות בקרוב, או שהן פשוט יודעות שהתוצאות הולכות להיות פחות טובות.

3. איך פועלים בעלי העניין. בעלי העניין, מנהלי החברה ואלה שמחזיקים יותר מ-5% ממניותיה, אינם ידועים בכישורי תזמון יוצאי דופן, אולם הם אלה שמכירים את פעילות החברה הכי טוב.

בימי הירידות החדות הם אמנם קנו קצת מניות, אבל לאחרונה הם מוכרים מהחזקותיהם הרבה יותר ממה שהם קונים. כנראה שגם הם מבינים כי החברות צפויות להיחלש.

4. כיצד מתנהגים המשקיעים המוסדיים. היום, רובם ככולם בפוזיציות מנייתיות מלאות. לכן הירידות בשוק התרחשו בעיקר בעקבות הנטישה של המשקיעים הזרים והבריחה של המשקיעים המקומיים הפרטיים אל הקרנות הסולידיות. אם יימשכו הפדיונות, תימשכנה הירידות.

בשורה התחתונה, השווקים לא נראים זולים במיוחד בשביל לגלם את המצב הכלכלי העגום במדינות רבות בעולם. לכן, אני לא אופתע אם נראה המשך של הירידות בעתיד הקרוב. עם זאת, מכיוון שאיש מאיתנו אינו יכול לתזמן את התחתית, באפט צודק שתקופות של ירידות הן זמן נהדר לקנות מניות. אם מצאתם כאלה שנסחרות בזול, ובהנחה שתהיו מסוגלים להחזיק אותן בסבלנות אפילו מספר שנים עד שיגיעו למחיר ההוגן שלהן.

דוגמה למניה שקניתי בימים האחרונים, היא חברת האופנה פוקס , שמציגה תוצאות טובות ולמרות זאת סובלת מירידות חזקות.

גילוי נאות: אין לראות באמור לעיל המלצה לפעולה בניירות הערך המוזכרים או בניירות ערך אחרים. הכותב מחזיק רק את מניית פוקס בתיק המניות המנצחות באתר www.thewinningstocks.com