רוביני: "המחאה החברתית בישראל, יוון ובריטניה לא תיעצר"

רוביני: "המאחה החברתית תתפשט לעוד מדינות בעולם" ■ "הקפיטליזם במשבר; "מעמדות הביניים מרגישים היטב את הלחץ והמועקה של ההכנסה שיורדת והיעדר ההזדמנויות"

"המחאה החברתית, ההפגנות וההתפרעויות בעולם הערבי, בישראל, ביוון ובבריטניה לא יסתיימו שם. בקרוב הן יתרחבו ויכו בכלכלות של עוד מדינות מהעולם המפותח ובשווקים המתפתחים", כך צופה "נביא הזעם" נוריאל רוביני. לדבריו, השיטה הכלכלית הגלובלית של הקפיטליזם חווה עכשיו משבר והיא תמשיך להישאר בתנאי משבר עד שיבוצעו רפורמות שיטתיות מרחיקות לכת.

רוביני מכנה את גל המחאות שיש כיום בעולם וגם בישראל, כ"אי-שקט חברתי" (social unrest). לדידו, האי-שקט הזה הוא שמוציא את ההמונים לרחובות ושם את הקפיטליזם בתקופת משבר החמורה ביותר מאז השפל הגדול בשנות ה-30 של המאה הקודמת, בתקופה זו, כמו עכשיו לדברי רוביני, ההמונים קראו לשינוי השיטה שפגמיה נובעים מגלובליזציה, מחוסר תפקוד של הבנקים, וחלוקה לא צודקת של העושר וההכנסות בין עבודה להון.

לדברי רוביני, בכל המדינות שחוו אי שקט חברתי והפגנות מחאה, המניע של ההמון הוא משותף: פערים גדלים והולכים בין מעמדות, עוני, אבטלה, וחוסר תקווה. "מעמדות הביניים מרגישים היטב את הלחץ והמועקה של ההכנסה שיורדת והיעדר ההזדמנויות".

רוביני חוזר על דבריו מלפני כשבועיים, לפיהם "קרל מרקס צדק והקפיטליזם אכן יכול להרוס את עצמו". רוביני, נזכיר, אמר כי "הכלכלה הגלובלית על סף נפילה לתהום של מיתון קולקטיבי, והממשלות עושות בדיוק את הדברים הלא נכונים כדי למנוע זאת". עם זאת, רוביני מציין כי החלופה לקפיטליזם, סוציאליזם, לא הוכיחה את עצמה כטובה יותר.

כן מציין רוביני, כי אין פתרון קסם למשבר החברתי הנוכחי, כפי שהוא מכנה זאת, ולממשלות אין הרבה שפנים לשלוף מהכובע. באשר למדיניות פיסקלית, רוביני אומר כי למרות שיש כעת צורך בטווח המיידי לחבילות סיוע לשווקים, הממשלות לוקחות בחשבון עכשיו את החוב והגירעונות שלהן ונמנעות מלהוציא כספים - מה שלא אומר טובות על הצמיחה העולמית", לדבריו.