המחאה פגעה בשופינג: 4.6% ירידה בפדיון חנויות האופנה

חברת המחקר ריס: ירידה בפדיונות החנויות בקניונים ובמרכזים מסחריים במחצית הראשונה של אוגוסט ■ מנכ"ל ריס: "הירידה מתקשרת למצב כלכלי בעייתי, המחאה לא עוזרת לרמת הפדיון"

ההכרה בקושי של מעמד הביניים משפיעה ללא ספק גם על התנהגות הקונים; מנתוני ריס, חברת המחקר שעוסקת בניתוח רמות הפדיון בקניונים ובמרכזים המסחריים בישראל, חלה ירידה של 4.67% בפדיונות חנויות האופנה במחצית ראשונה של אוגוסט (מה-1 ועד ה-15 בחודש).

לדברי מנכ"ל ריס, שלומי ינאי, "הירידה מתקשרת למצב כלכלי בעייתי, המחאה לא עוזרת לרמת הפדיון, והירידות בבורסה לא תורמות לאווירה הכללית. אופנה היא סוג של מותרות ואנשים חוסכים. יש אווירה כללית של חוסר ודאות. למחאה החברתית יש אימפקט ואנשים התחילו להפנים שלא רק להם קשה, אלא גם לאחרים".

"אנחנו לא שומעים את הלקוחות צועקים 'רוצים צדק חברתי' או 'אין לנו', אבל היום יש תפיסת מחיר לפי סוג הפריט", מציין אבי מלכה, הבעלים של רשתות האופנה ml ו-JUMP. "כלומר, אם פעם יכולת להיסחף אחר מחיר לא רציונאלי של שמלה, פשוט כי התאהבת בה ואז שילמת עליה, היום המחיר תופס והלקוח קונה בצורה חכמה יותר. זה בא לידי ביטוי גם ברשת כלי הבית שלנו, הרמוניה לבית, שם תגובתנו במחירים הייתה דרסטית ובאוגוסט הקדמנו את מבצעי ראש השנה ונהננו מגידול של 40% במכירות. בענף החנויות בקניונים אני צופה שמי שלא יקשיב ללקוח ולא יתאים עצמו לדרישת הצרכן, שאותו בסופו של דבר כולנו צריכים, פשוט יפסיד את השוק ומהר".

80% פחות במוצ"ש

גם ימי השבת בחודש האחרון, שהוקדשו למחאה ברחבי הארץ, לא עשו טוב לענף. מלכה: "ימי שבת של המחאה היו דומים בקניונים לימי 'האח הגדול'. ימים שבהם הציבור נמצא יותר בבית, ובמקרה זה ברחוב, ופחות עסוק בקניות".

יעקב גבאי, בעלים ומנכ"ל של רשת האופנה דיסקרט, מספר: "פקדו את הקניונים באוגוסט השנה פחות אנשים משנה שעברה, אני משער שזו ירידה של 20%-30% בתנועת הקונים, אבל אנחנו הצלחנו להדביק את קצב המכירה לכדי קצב זהה לאוגוסט 2010, היות שהתחלנו במבצעי סוף עונה דרמטיים וגם יצאנו בקולקציה חדשה לסתיו עם מחירי פתיחה זולים משמעותית - 30%-50% פחות משנה שעברה. זה הביא לתגובה טובה מצד הלקוחות ויש לנו כרגע מכירות נהדרות".

לדברי גבאי, "אצל כולם וגם אצלנו כמעט לא הייתה עבודה במוצאי שבת באוגוסט. בענף הקניונים בכלל, ברחבי הארץ, אני מעריך שהייתה ירידה של 70%-80% בתנועת הקונים ובמכירות במוצאי שבת בגלל המחאה".

בדיסקרט מספרים על עוד תופעה מעניינת שהם מזהים בעקבות המחאה: "מאז המחאה אנחנו מרגישים העדפה בולטת למוצרים כחול לבן. על הבגדים שלנו שמיוצרים בארץ יש מדבקה כחולה. אני שומע בזמן האחרון על קונות שלוקחות את המדבקה הכחולה ומדביקות אותה על עצמן לאות הזדהות עם המחאה".

כך או כך, מציין גבאי, "התחושה הכללית בענף היא שאישה שנכנסת לקניון וקונה לעצמה מעיל ב-3,000 שקל, לא מציגה את זה יותר בגאווה מול כל מי שעובר. היא לא מרגישה טוב עם זה. היא תלך עם שקית עממית יותר. זו לא תקופה להתגאות בעושר, זו תקופה לשמור על צניעות ומי שיש לו כסף צריך לדעת לשמור עליו ולהעריך אותו ולדעת שיש כאלה שאין להם איפה לישון בלילה, לכן פזרנות לא מתאימה לתקופתנו".