"ההזדמנויות הגדולות - באפיק הלא מדורג; לאסוף סחורה"

האג"ח הלא מדורגות בעלות פרופיל הסיכון הגבוה, נפגעו במיוחד בגל הירידות האחרון ■ קיבצנו מספר המלצות באפיק

הפאניקה של המשקיעים המלבה את הירידות הנוכחיות בשוק ההון המקומי, יצרה הזדמנויות בייחוד באפיק האג"ח הקונצרניות. זאת בעקבות הפדיונות הגדולים בקרנות הנאמנות, שאילצו את מנהליהן לזרוק סחורה טובה לשוק, בעת שמהצד השני לא היו מספיק ידיים לרכוש אותה.

בין אלו שנפגעו במיוחד היו האג"ח הלא מדורגות, הנחשבות לבעלות פרופיל סיכון גבוה יותר ומתאפיינות בסחירות נמוכה. נציין כי חלק מאותן אג"ח אף אינן עומדות בהנחיות ועדת חודק, והדבר החריף את הפגיעה בהן מאחר שלמוסדיים קשה לרכוש אותן.

"ההזדמנויות הגדולות קיימות כיום באפיק הלא מדורג, זה הזמן להתחיל לאסוף סחורה", אומר לנו מנכ"ל חברת קרנות נאמנות מובילה. לדבריו, התשואה הפנימית בקרן הנאמנות של אג"ח לא מדורגות, שאותה הוא מנהל, עומדת כיום על כ-13% צמוד. לשם השוואה, התשואה הפנימית במדד התל-בונד 60, הכולל את 60 האג"ח המדורגות הצמודות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר, עומדת כיום על כ-4%.

חברות רבות מעדיפות לא לפנות לחברות הדירוג לקבלת דירוג משיקולי עלות, גודל סדרה או זמן. אך נציין כי בשל האנונימיות היחסית המאפיינת את חברות האג"ח הלא מדורגות, ישנה חשיבות רבה לניתוח ובדיקה סלקטיבית שלהן. לכן, במקרה זה ישנו יתרון להשקעה באמצעות קרנות נאמנות, המקנות פיזור רחב ובחירה מושכלת של אג"ח. נזכיר כי אין כיום מדד בורסאי על אג"ח לא מדורגות, המאפשר הנפקת תעודות סל עליו. עבור מי שמעוניין בכל זאת בהשקעה ישירה, קיבצנו במיוחד מספר המלצות אטרקטיביות.

ההמלצות של אלטשולר שחם

* טאואר אג"ח ה'

"יצרנית השבבים הישראלית הפכה מצרכנית ליצרנית של מזומנים בתקופה האחרונה", אומר מוטי ברלינר, מנהל תחום ישראל במחלקת המחקר של אלטשולר שחם, ומוסיף: "בסוף השנה צריכה החברה לפרוע כ-40 מיליון דולר בסדרה ג', ובסוף 2012 כ-30 מיליון דולר בסדרה ה'". לדבריו, לחברה יתרות מזומן משמעותיות של למעלה מ-100 מיליון דולר, והיא צפויה לקבל בקרוב עוד כ-32 מיליון דולר בשל מימוש החזקותיה ביצרן שבבים סיני. בנוסף מציין ברלינר, כי "יש ביכולת החברה להנפיק הון בקלות, באמצעות קרן יורקוויל, על מנת לשרת צרכים מידיים".

* מרתון אג"ח א'

מרתון היא חברת החזקות המחזיקה ב-4 חברות ציבוריות ואחת פרטית בשווי כולל של כ-87 מיליון שקל. החזקותיה המרכזיות הן בפרוטליקס וסולקון הציבוריות. "סך החוב של מרתון הוא כ-50 מיליון שקל, מהם כ-27 מיליון שקל לבעלי האג"ח והיתרה לבנקים. בקופתה מצויים מספיק מזומנים לפירעון כל החוב, ומאזנה מתאפיין בעודף נכסים על התחייבויות של כ-60-70 מיליון שקל, רובו סחיר", מציין האנליסט דרור ברגר. לדבריו, חסרונות האג"ח נעוצים בהיקף הסדרה הקטן ובסחירות הנמוכה שלה.

ההמלצות של תמיר פישמן

* יוניטרוניקס אג"ח 3

יוניטרוניקס עוסקת בפיתוח ושיווק בקרים מתוכנתים, ובתכנון הקמה ואחזקת מערכות אחסון, לוגיסטיקה, מרכזי הפצה ומערכות חנייה אוטומטיות. "יוניטרוניקס שומרת על רווחיות לאורך השנים, והוכיחה יכולת עקבית בשירות החוב. קופת המזומנים עומדת על 80 מיליון שקל, והחוב הפיננסי הוא 89 מיליון שקל", אומר גיל קופפרברג, מנהל השקעות דסק מוסדי בתמיר פישמן. לדבריו, המינוף של החברה נמוך מאוד - יחס החוב הפיננסי נטו (בניכוי מזומן) למאזן עומד על 5% בלבד.

* שלמה החזקות אג"ח י"ג

שלמה החזקות פועלת בתחומי השכרת הרכב, הליסינג התפעולי ומכירת רכב בארץ. "לחברה נתח השוק הגדול ביותר בענף הליסינג התפעולי (27.5%), והיא מצליחה לשמור על רווחיות תפעולית קבועה של כ-10% לאורך השנים", אומר קופפרברג ומוסיף: "לחברה גמישות תפעולית ופיננסית, שכן היא מחליפה שליש מצי הרכבים שלה מדי שנה, ושוויו גבוה מהתחייבויותיה הפיננסיות". עוד הוא מציין, כי שאר הסדרות של החברה מדורגות A, ומאחר שהחברה החליטה שלא לדרג סדרה זו, התשואה בה גבוהה משמעותית מאשר ביתר הסדרות.

ההמלצות של סיגמא

* חנן מור אג"ח ד'

קבוצת חנן מור מתמחה ביזמות נדל"ן למגורים בישראל. לדברי אלונה יעקב, מנהלת השקעות בכירה בסיגמא, החברה שומרת על נזילות גבוהה, ואף ביצעה מספר פעמים פדיון מוקדם של אג"ח מסדרה א' - מהלך המעיד על איתנות פיננסית. יעקב מציינת שלזכות מחזיקי הסדרה עומד שיעבוד ראשון על חשבון הרווחים בשני פרויקטים. "ההתחייבויות לבעלי האג"ח עומדות על כ-65 מיליון שקל ב-2012 ו-2013. מנגד מחזיקה החברה מזומנים בסך 45 מיליון שקל, וצפויה ליהנות מתזרים של כ-25 מיליון שקל מפרויקטים שסיימה, ומלמעלה מ-20 מיליון שקל מפרויקטים בבנייה שאינם משועבדים לבעלי האג"ח".

* גינדי אג"ח ג'

גינדי החזקות מתמחה בייזום, פיתוח והקמה של בנייני יוקרה ושכונות מגורים. יעקב מציינת, כי לחברה יתרות מזומנים של כ-47 מיליון שקל ויתרת פיקדונות מיועדים של כ-145 מיליון שקל. "סדרה זו נסחרת במרווח של כ-10% מאג"ח ממשלתית במח"מ דומה, לעומת מרווח מקביל של כ-2.5% למדדי התל בונד". כך, החברה הודיעה על מהלך לרכישה עצמית של סדרות ב' וג' עד 33 מיליון שקל.

*** הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

אפיק לא מדורג
 אפיק לא מדורג