מרקטווץ': "אורחי ג'קסון הול מקווים שברננקי לא ישיק QE3"

גרג רוב, כתב בכיר במרקטווץ', "מדווח מהשטח" בג'קסון הול, ומפתיע: "אורחי הכנס מקווים שברננקי לא יכריז על רכישות נוספות" ■ אנליסט מבנק אוף אמריקה: "זה פשוט לא יעזור"

יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, נושא בימים האחרונים משא מנטלי כבד על גבו. עיני המשקיעים בשווקים הגלובליים נשואות אליו, בציפייה לנאומו בג'קסון הול היום ב-17:00 (שעון ישראל). התקווה: יו"ר ה'פד' יאותת על תוכנית רכישות שלישית בארה"ב (QE3), בדיוק כפי שעשה באותו המעמד בשנה שעברה.

תחת הנחה זו, חוו השווקים הגלובליים תיקונים משמעותיים בימים האחרונים, תוך התעלמות יחסית מכל הסיבות האפשריות להמשך המפולת: הורדת הדירוג של ארה"ב על ידי S&P, התרחבות משבר החובות הריבוניים באירופה, וכעת גם הורדת תחזיות הצמיחה לארה"ב, סין, בריטניה וגרמניה על ידי כמה מגופי ההשקעות הנחשבים בעולם - JP מורגן, מורגן סטנלי, גולדמן זאקס, ואתמול גם סיטיגרופ.

ובכל זאת, לא מעט מומחים פיננסים סבורים כי נאומו של ברננקי צפוי בעיקר לספק אכזבה. ברננקי לא יכריז על תוכנית רכישות נוספת, הם טוענים, וגם אם כן - זה פשוט לא יעזור. גם גרג רוב (Greg Robb), אחד הכתבים הבכירים באתר הפיננסי מרקטווץ', יוצא היום (ו') במאמר פסימי לקראת נאומו של ברננקי הערב.

רוב, שמדווח "בזמן אמת" מהאירוע עצמו בג'קסון הול, מצטט שיחות וראיונות שלו עם אורחי הכנס שמקיים ה'פד'. "רבים מהם לא מצפים, ואפילו לא רוצים, לשמוע על תוכנית רכישות נוספת", כותב רוב. "מבחינתם, עדיף שברננקי לא ישלוף ארנבים מהכובע".

"יש דברים שתוכנית רכישות לא תפתור"

"רבים מהכלכלנים כאן סבורים שהחולשה בכלכלה העולמית נובעת מסוגיות אלמנטריות ובסיסיות יותר, כמו בעיות מבניות בכלכלה ושוק עבודה המוצף בעובדים לא מספיק מוכשרים. אלה דברים שתוכנית רכישות לא תפתור", טוען רוב.

במהלך שהותו, משוחח רוב עם אנליסטים רבים, כולם מגופים פיננסים מוערכים. כך למשל, מיקי לוי (Mickey Levy) מבנק אוף אמריקה, וג'ון סילביה (John Silvia) מוולס פרגו, מסבירים כי הצורך בתוכנית רכישות נוספת, פשוט לא קיים.

"הפדרל ריזרב כבר השתמש בתחמושת הכבדה", מצטט רוב את סליביה. "עכשיו ה'פד' ישחק עם תחמושת קלה יותר. אני לא רואה ברקע איזשהו פיתרון קסם שישנה הכל".

"תוכנית רכישות נוספת פשוט לא תעזור", בוחר לוי להיות נוקב יותר. "תמרוץ השווקים פשוט לא יפתור את הבעיות המרכזיות שלנו כרגע - ברננקי מבין שההאטה כיום לא נובעת ממחסור בנזילות".