ועדת טרכטנברג עשויה לאמץ רפורמת הסיעוד

על פי הרפורמה: הביטוח הסיעודי יוכנס לסל הבריאות, יבוטלו מבחני הכנסה לבני משפחה של קשישים ומס הבריאות יעלה ב-0.5% ■ נתניהו צפוי לתמוך ברפורמה, אותה הוביל סגן השר יעקב ליצמן

ועדת טרכטנברג עשויה להמליץ על אימוץ רפורמת הסיעוד שגיבש לאחרונה משרד הבריאות, אותה הוביל סגן השר יעקב ליצמן. ל"גלובס" נודע כי ליצמן נפגש אתמול (א') עם יו"ר הוועדה, פרופ' מנואל טרכטנברג, והאחרון הבטיח לשקול את הנושא בחיוב ולהביא אותו לדיון מהיר בוועדה. על פי מקורות במערכת הבריאות, פרופ' טרכטנברג למד על הרפורמה עוד קודם לפגישה עם ליצמן וכבר גיבש עמדה חיובית בעניין. הוא שמע על כך מהאגודה לזכויות האזרח ומגופים נוספים.

על פי הרפורמה המוצעת, ייכללו לראשונה שירותי סיעוד נרחבים בתוך סל הבריאות הממלכתי, זאת באמצעות העלאת מס הבריאות מ-5% לכדי 5.5%, שתביא לגידול של 1.2 מיליארד שקל בשנה בתקציב הבריאות. על פי הרפורמה, כלל הקשישים יהיו זכאים למימון ציבורי עבור אשפוז סיעודי, ולא רק מי שהכנסתם אינה עולה על פי 1.5 מהשכר הממוצע, כפי שנהוג כיום. למעשה, כיום 30% מהקשישים הסיעודיים אינם זכאים למימון עבור שירותי סיעוד, ונאלצים לשלם כיום 12-15 אלף שקל בחודש עבור אשפוז סיעודי, בעוד שאחרים משלמים השתתפות עצמית של 2,350 שקל בממוצע, ועד 9,000 שקל בחודש. לאחר הרפורמה, ההשתתפות העצמית לא תעלה על 7,000 שקל.

אחד הסעיפים הבולטים והמשמעותיים ביותר ברפורמה קובע כי מבחני ההכנסה יחולו רק על הקשיש עצמו, ולא על ילדיו. המשמעות היא שהנטל הכבד על המשפחות יפחת באופן דרמטי, בעוד שהמדינה תישא יותר באחריות. גם עבור קשישים סיעודיים שממשיכים להתגורר בביתם, כלומר בקהילה, מביאה הרפורמה בשורה: הם יזכו ליותר שעות טיפול באמצעות מטפל סיעודי.

ליצמן משוכנע כי הרפורמה תייתר במקרים רבים את הצורך ברכישת ביטוחים סיעודיים פרטיים. כבר לפני חצי שנה הוא רמז שראש הממשלה נתניהו תומך ביוזמה, ועל רקע המחאה החברתית נראה כי תמיכתו גברה. משרד האוצר, מצדו, מתנגד להעלאת מס הבריאות בטענה שהדבר יפגע דווקא בעובדים שממילא משלמים לא מעט מסים. עוד עולה החשש כי לאור קצב הזדקנות האוכלוסייה, החיסכון שנקב היום המשרד לא יספיק בעוד כמה שנים, ואז שוב יהיה לחץ להגדלת התקציב או להעלאה נוספת במס הבריאות. גם ראשי קופות החולים לא מתלהבים מהמתכונת של הרפורמה, בעיקר משום שהיא אינה כוללת, לטענתם, שיפוי הולם לקופות שיתבקשו לרכז כל הנושא הסיעודי.

יצוין כי העלאת מס הבריאות תביא להגדלת התשלום של מרבית העובדים בכמה עשרות שקלים, ובמשרד הבריאות מדגישים כי בכל מקרה זה משתלם ביחס לעלויות הגבוהות של ביטוחים סיעודיים.