מחקר: למשתמשי פייסבוק יש יותר סיכוי להתנסות בסמים

חשבתם שפייסבוק זה רק לשיתוף סטטוסים ולינקים? מסתבר כי בני-נוער בגילאי 12-17 שגולשים ברשתות החברתיות מדי יום חשופים לתופעות שנראות נפוצות יותר ממה שהן באמת

כבר התרגלנו למחקרים מוזרים עם ממצאים מוזרים עוד יותר בכל הנוגע להשפעת הרשתות החברתיות על חיינו ועל חיי ילדינו, והנתונים הבאים אינם שונים. מחקר חדש שנערך על-ידי המרכז הארצי להתמכרויות וחומרים ממכרים באוניברסיטת קולומביה, מייחס חשיבות רבה ומדאיגה לזמן שבו בני-הנוער מבלים ברשתות כמו פייסבוק ומייספייס.

המחקר נערך לאורך מספר שנים רצופות, ובדק בכל שנה באמצעות שאלונים למעלה מ-1,000 בני-נוער בגילאי 12-17, תוך מעקב אחרי תהליך ההתבגרות שלהם.

לפי המחקר, ל-70% מבני-הנוער שמבלים בפייסבוק או במייספייס באופן יומיומי יש סיכוי של עד פי 5 להתנסות בעישון טבק (סיגריות), פי 3 יותר סיכוי להשתמש באלכוהול וסיכוי גבוה פי 2 להתנסות בסמים קלים (מריחואנה). כל זאת בהשוואה לבני-נוער שאינם מבלים ברשתות החברתיות על בסיס יומיומי.

על-פי המחקר, יותר ממחצית הנשאלים שגולשים ברשתות החברתיות על בסיס יומיומי דיווחו כי הם נחשפים לתמונות של גולשים אחרים כשהם שותים אלכוהול או מעולפים משתיית אלכוהול, מעשנים או משתמשים בסמים.

"אנחנו לא טוענים שהרשתות החברתיות גורמות לתופעות הללו", אומר יו"ר המרכז שביצע את המחקר, ג'וזף קליפאנו, "אבל אנחנו כן אומרים שאלה סימנים שתפקידם להתריע (להורים), ומישהו צריך לפקוח את עיניו".

בנוסף, טוען קליפאנו, עבור בני-הנוער המשתמשים באופן יומיומי ברשתות החברתיות, הפעולות הללו (צריכת סמים, שתיית אלכוהול וכו') נראות כפופולריות ונפוצות הרבה יותר מאשר הן במציאות: "אני חושב שאין כאן בכלל שאלה האם יש קשר בין הדברים", הוא אומר.

כאמור, מי שאמור להיות עם היד על השאלטר ולפקח על בני-הנוער כאשר הם משוטטים שעות על גבי שעות בחלל האינסופי של רשת האינטרנט הם ההורים, ומבחינתם הכול בסדר גמור.

על-פי המחקר, 9 מתוך 10 הורים שנשאלו טוענים כי הם לא מאמינים כי הסיכויים שבני-הנוער שבביתם ישתמשו בסמים או באלכוהול גדלים בעקבות שימוש יומיומי ברשתות חברתיות. לראיה - 64% מההורים שהשתתפו במחקר ענו כי הם לא עוקבים או מפקחים על ילדיהם שגולשים ברשתות החברתיות.