גרוס מודה: "טעיתי כשהימרתי חזק נגד האג"ח של ארה"ב"

תשואת קרן הדגל של פימקו מדורגת במקום ה-501 מתוך 589 הקרנות הפועלות בקטגוריה זו ■ "זו הכרה בכך שארה"ב והכלכלות המפותחות קרובות לנקודה בה הן עלולות לשקוע למיתון"

"טעיתי בכך שהימרתי כל כך חזק נגד המחיר של אגרות החוב של ממשלת ארה"ב", כך מודה היום ביל גרוס, מנכ"ל משותף בקרן פימקו, קרן האג"ח הגדולה בעולם. מוקדם יותר השנה רוקן גרוס את הקרן Total Return Fund שבה מנוהלים כ-244 מיליארד דולר מהחזקות באגרות חוב של ממשלת ארה"ב וקרא בקול גדול שלא להשקיע בהן, בעת ששוק האג"ח המשיך לזנק. נכון לאתמול (ב') דורגה תשואת קרן הדגל של פימקו במקום ה-501 מתוך 589 הקרנות הפועלות בקטגוריה זו.

"האם היתי רוצה שיהיו לי יותר אג"ח ממשלתיות? כן, זה די ברור" אמר גרוס בראיון ב"פיננשל טיימס" "אני מבין שזו היתה טעות שלי/ שלנו כשחשבנו שהכלכלה האמריקנית יכולה ל'הסתדר' עם צמיחה ראילית של 2%. אך לא נראה כי היא יכולה".

בינואר, כאשר היתה התשואה על האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים 3.5%, הזהיר גרוס מפני הסיכונים הכרוכים בעליית האינפלציה אשר יהפכו את ההשקעה באג"ח הממשלתיות להשקעה אומללה, כאשר גרוס, אחד הקולות המשפיעים ביותר בשוק האג"ח, חזה כי הפסקת תוכנית הרכישות של הפדרל ריזרב בשוק האג"ח ביוני במסגרת ה-QE2 תוביל לירידת מחירי האג"ח ובתחזית החודשית שפרסם ביולי הזהיר כי ההתחייבויות לאוכלוסיה המזדקנת בארה"ב הפכו את דור הבייבי בום ל-"Debt Men Walking".

לעומת זאת, בשוק הדברים נראו אחרת ומחירי האג"ח דווקא זינקו על רקע הטלטלה בשוק המניות שהובילה את המשקיעים לריצה לעבר הביטחון אותו מציעות אגרות החוב הממשלתיות, והתשואות על האג"ח ל-10 שנים נפלו אל מתחת ל-2%, שפל של 61 השנה האחרונות.

מהלך זה חייב את גרוס לבצע הערכה מחדש לפוזיציה הדובית שלו על החוב האמריקני בשבועות האחרונים. "התמתנו, בהתבסס על התחזיות למצב הכלכלה האמריקנית, בהתבסס על מה שעשה ברננקי בפד בחודש האחרון. הקפאת הריבית לשנתיים הבאות - זו היתה הצהרה די משמעותית מבחינת הרגישות של מחירי האג"ח לרדת ושל התשואה עליהן לעלות".

לדבריו, "זה לא בהכרח 'פליפ פלופ' (היפוך), מאחר שאנו לא מחזיקים בכמויות גדולות (Tons) של אג"ח ממשלתיות, אך זו הכרה בכך שארה"ב והכלכלות המפותחות קרובות לנקודה בה הן עלולות לשקוע למיתון".

בחודשים האחרונים החל גרוס לרכוש אג"ח של ממשלת ארה"ב כמו גם ני"ע נגזרים, אך הוא עדיין צריך לסגור את הפער ביחס לרמת הבנצ'מארק שמחזיקים משקיעים אחרים בשוק, אשר במהלך השנה האחרונה רשמו תשואה חיובית של 4.55% על השקעתם לעומת תשואה של 3.29% שרשמה הקרן המובילה של פימקו. "כשאתה מציג ביצועי חסר ביחס למדד, אתה הולך הביתה ובוכה לתוך הבירה שלך. זה לא כיף, אך מי אמרשהעסק הזה צריך להיות כיף. משלמים לנו יותר מדי על מנת שנתלה את ראשינו ונגיד Boo-Hoo".