גם אירופה על הכוונת של S&P: עלה הסיכון לתחתית כפולה

"הסיכונים להידרדרות הם משמעותיים וסוכנות הדירוג תעקוב מקרוב אחרי השינוי במגמת הביקושים של הצרכנים" ■ "הצמיחה תתחלק באופן בלתי שווה בין המדינות האירופיות"

"הסיכון לתחתית כפולה (Double Dip) באירופה עלה עקב ההאטה בצמיחה", כך נכתב בדוח שפורסם היום על ידי סוכנות דירוג האשראי, S&P. הכלכלן הראשי של סוכנות הדירוג באירופה, ז'אן מישל סיקס כתב בדוח כי "הסיכונים להידרדרות הם משמעותיים וסוכנות הדירוג תעקוב מקרוב אחרי השינוי במגמת הביקושים של הצרכנים באירופה ברבעונים הבאים".

"אנו ממשיכים להאמין שאירופה תצליח להימנע מתחתית כפולה ממשית (לרמת השפל שנרשמה במשבר הפיננסי), בגלל שאנו רואים מספר מקורות לצמיחה מתמשכת ב-18 החודשים הבאים, כולל, ביקושים בריאים עדיין מהשווקים המתפתחים (ברבעון הראשון נרשמו רמות שיא היסטוריות ביצוא האירופי למדינות המתפתחות), ומהמתמשכות בהתאוששות בהוצאות ההוניות של החברות, אף על פי שזו איטית ורפה" אמר סיקס.

הביקושים של הצרכנים יכולים לתמוך במידה מתונה בצמיחה בחודשים הבאים, כאשר המינוף הנמוך יחסית של בתי האב בחלק ממדינות גוש האירו יתכן שיעלה והם יגידולה את הוצאותיהם, נאמר בדוח, אך הודגש בו כי התחזית היא מעוננת.

"בסה"כ, אנו מאמינים שהחולשה ברבעון השני במרבית המדינות באירופה, מעלים חששות חדשים ביחס לתחזית הצמיחה בטווח הזמן הבינוני, ב-18 החודשים הבאים עד סוף 2012, מאמצע שנת 2009, נאבקה הכלכלה באירופה להתאושש מהצניחה שנרשמה בשלב הראשון של המשבר", נכתב בדוח.

להערכת S&P הצמיחה תתחלק באופן בלתי שווה בין המדינות האירופיות, כאשר לפי הנתונים של סוכנות הדירוג, רק גרמניה הצליחה לחזור לרמות הצמיחה שאיפיינו אותה לפני המשבר בסוף הרבעון השני השנה.