האם הספרה 8 תאיץ מכירת מטוסי מנהלים של תע"א לסין?

בתעשייה האווירית ובגלפסטרים שינו את שמו של מטוס הדגל של שתי החברות - מ-G-250 ל-G-280 ■ הסיבה: המספר "8" נחשב בסין למספר מזל שמייצג עושר, הצלחה ושפע

כשיצרניות המטוסים המובילות בעולם נאנקות מירידה מתמשכת במכירת מטוסי מנהלים, בגלפסטרים האמריקנית ובתעשייה האווירית בישראל מתעקשים לא להרים ידיים ולחשוף את מטוס המנהלים שלהן לקהלים חדשים: כך, מטוס הדגל של שתי החברות, G-250 המיוצר במתקני תע"א בישראל, נקרא החל מהשבועות האחרונים בשם G-280 וזאת, בניסיון לקרוץ לעשירי סין שזוהו בידי שתי החברות כיעד אפשרי לפיתוח השיווק של מטוס המנהלים.

בעוד הייצור השוטף של המטוסים נעשה בישראל, השיווק נעשה בידי אנשי גלפסטרים. על רקע הירידה החדה בביקוש למטוסי המנהלים מאז המשבר הכלכלי העולמי, החליטו בשתי החברות למקד את מאמצי השיווק שלהן בסין המתפתחת ובחרו להחליף את מספר המטוס באופן שיכיל את המספר "8" שנחשב בסין למספר מזל שמייצג את העושר, ההצלחה והשפע.

גורמים בענף התעופה אמרו ל"גלובס" כי עוד מוקדם לקבוע אם השינוי בשם דגם המטוס יניב תוצאות עסקיות טובות יותר עבור תע"א ושותפתה האמריקנית בסין, אך לדבריהם ניכר שיש תזוזות חיוביות: "יש מגעים ברמות שונות של משא ומתן בין אנשי גלפסטרים עם לקוחות אפשריים בסין שמגלים עניין רב במטוסים אלה", אמר היום (ג') גורם המקורב לנושא: "הסינים רגישים מאד למספר 8 וחברות עסקיות במערב שמבקשות לעשות שם עסקים ולקדם אותם, מרבות לנקוב במספר הזה בשלבים השונים של השיח עם החברות הסיניות, כמו גם בעת הגשת הצעות מחיר. המספר הזה נתפס בסין כמספר של ניצחון בטוח".

אחרי ההפסדים שנרשמו בשלוש השנים האחרונות בענף מטוסי המנהלים, אין להתפלא ממהלך השיווק החדש של תע"א ושל גלפסטרים. כך, תע"א דיווחה בדוחות הכספיים שפרסמה בשנה האחרונה על הפסדים נרחבים בשל הצניחה במספר ההזמנות של מטוסי המנהלים. אם ערב המשבר העולמי היא מכרה באמצעות השותפה האמריקנית כ-70 מטוסי מנהלים בשנה, הרי שמדי שנה בשלוש השנים האחרונות, נמכרו בין 15 ל-20 מטוסים בלבד. לירידה בהזמנות משמעויות נרחבות על חטיבת כלי הטייס האזרחיים של תע"א, שמונה כ-2,400 עובדים. כך, ב-2010 נאלצה החברה לשלם לרובם דמי בטלה בהיקף של כ-37 מיליון דולר ואחרי ניוד עובדים, הוצאת אחרים לחופשה ומהלכים אחרים שהוביל המנכ"ל, יצחק ניסן, ירד היקף דמי הבטלה ששולמו לכ-20 מיליון דולר.

בתע"א הסבירו בעבר את הירידה החדה בהזמנת מטוסי המנהלים החדשים, במכירת מטוסים קיימים בידי עשירי העולם - מה שמציף את השוק. כך, על רקע תכיפות המשברים הכלכליים במדינות רבות ואי הוודאות הממושכת בשווקים, גם מוסדות פיננסיים מקשים את תנאיהן למתן אשראי למתעניינים ברכש מטוס מנהלים חדש.