המחוזי: הדין הזר יחול בכל מקרה על חברות הנסחרות בארץ ובחו"ל

השופטת הילה גרסטל עיכבה הליכי ייצוגית נגד וריפון עד להכרעה בהליך המקביל בארה"ב

בהחלטה תקדימית שניתנה במסגרת בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה נגד חברת וריפון, קבעה היום (ג') נשיאת בית המשפט המחוזי בפתח-תקווה, השופטת הילה גרסטל, כי על חברות שנסחרות הן בארץ והן בחו"ל - לפי הסדר הרישום הכפול בחוק ניירות (חברות דואליות) - יחול הדין הזר ולא הדין הישראלי, ללא קשר להתפתחויות שחלו בדין הזר.

במקרה של וריפון - חברה אמריקנית שמניותיה נסחרו במקביל הן בבורסה בניו-יורק והן בבורסה בתל-אביב, מכוח הסדר הרישום הכפול - פסקה גרסטל כי הדין שיחול על תביעה שהוגשה נגד החברה יהיה הדין האמריקני.

לפיכך הורתה גרסטל על עיכוב ההליכים בישראל עד להכרעה בהליך המקביל המתנהל נגד החברה בארה"ב.

אחריות לטעות בדיווח

הסדר הרישום הכפול מאפשר לחברה המעוניינת בכך לרשום את מניותיה למסחר במקביל, הן בבורסה בתל-אביב והן בבורסה זרה, כאשר לפי ההסדר, הדין שיחול על חובות הדיווח של אותה חברה יהיה הדין הזר. נכון להיום חל ההסדר על הבורסה בניו-יורק ועל הבורסה בלונדון.

הבקשה לאישור תביעה ייצוגית, שהוגשה כנגד וריפון בישראל, הוגשה בשם בעלי מניות שרכשו את מניות החברה בבורסה בתל-אביב, בגין נזקים שנגרמו להם, לפי הטענה, בשל טעות שנפלה ב-3 מהדוחות הכספיים שפירסמה וריפון ב-2007.

במקביל להליך שהתנהל בישראל, הוגשו מספר רב של בקשות לאישור תביעות ייצוגיות כנגד וריפון בארה"ב, שאוחדו להליך אחד שנדון בפני בית המשפט הפדרלי בקליפורניה.

בשלבים קודמים של ההליך בישראל טען התובע הייצוגי, דוד שטרן, כי למרות שלפי הסדר הרישום הכפול הדין החל על חובות הדיווח של וריפון הוא הדין האמריקני, הרי שעל האחריות בגין טעות שנפלה בדיווחים אלה צריך לחול הדין הישראלי.

המחוזי דחה טענה זו וקיבל את עמדת וריפון, לפיה הדין האמריקני חל הן על משטר הדיווח והן על משטר האחריות בגין טעות בדיווח.

טענות התובעים הישראלים התייחסו גם לפסיקת בית המשפט העליון האמריקני מאפריל 2011. בפסק דין תקדימי נקבע אז בעניין חברת Morrison, כי דיני ניירות הערך האמריקניים אינם חלים על עסקאות בניירות ערך שבוצעו מחוץ לארה"ב (היינו, בבורסות זרות).

בעקבות פסק הדין הוגשה לבית המשפט בישראל בקשה לעיון חוזר בהחלטה בעניין הדין הזר החל על חברות דואליות, בטענה כי לאור פסק הדין, רוכשי המניות בישראל לא יוכלו לקבל סעד מכוח הדין האמריקני.

וריפון התנגדה לבקשה, בטענה כי אין בפסק הדין בעניין מוריסון כדי לשנות מן ההחלטה בעניין תחולת הדין הזר, שהינה החלטה עקרונית הנובעת מפרשנות הדין הישראלי.

וריפון טענה כי אם תתקבל עמדת המבקש ייווצר מצב אבסורדי, שלפיו כל התפתחות בדין הזר תגרום לשינוי בדין הישראלי. לגופו של עניין, טענה כי פסק הדין בעניין מוריסון אינו חל על חברות דואליות.

המחוזי קיבל גם כאן את עמדת וריפון וקבע כי התפתחות בדין הזר - ובמקרה זה הדין האמריקני - אינה יכולה לשנות את ההכרעה העקרונית בדבר תחולת הדין הזר על חברות דואליות החוסות תחת הסדר הרישום הכפול, וכי הסמכות לקבוע באופן ספציפי כי הדין האמריקני לא יחול נתונה לשר האוצר.

וריפון מיוצגת בהליך בישראל בידי עורכי הדין יוסי אשכנזי ומורן ימיני ממשרד הרצוג, פוקס, נאמן ושות'.