מחקר: חברות בארה"ב שילמו למנכ"ל יותר מלרשויות המס

זה המצב אצל 25 מ-100 המנכ"לים בעלי השכר הגבוה בארה"ב ■ מנכ"ל eBay קיבל שכר של 12.4 מ' ד' ב-2010, בזמן שהחברה דיווחה על דרישה להחזר מס של 131 מ' ד'

חברות בארה"ב שילמו למנכ"לים שלהן יותר מאשר שילמו מסים ב-2010, כך עולה ממחקר (ממומן) שפירסם המוסד למחקר מדיני בוושינגטון (IPS) (מוסד שנחשב כנוטה לשמאל). פרסום תוצאות המחקר נגע במהירות בעצבים החשופים של הפוליטיקאים המתמודדים עם האפשרויות הקשות העומדות בפניהם על רקע הצורך בהורדת רמות החוב של ארה"ב.

מהמחקר עולה כי 25 מתוך 100 המנכ"לים בעלי השכר הגבוה ביותר בארה"ב הרוויחו יותר ממה שהחברות שהם עומדים בראשן העבירו לרשויות מס ההכנסה הפדרליות בארה"ב, עוד עולה מהמחקר שרבות מהחברות גם הוציאו בשנה שעברה על פעילויות לוביסטיות יותר ממה ששילמו מס.

נציין כי במחקר זה בחרו החוקרים של IPS להשוות את שכר המנכ"לים למסים ששולמו בפועל בארה"ב, מסים אלו אינם כוללים תשלומים למס על פעילות בחו"ל או לפעילות מקומית שאינה נחשבת לפדרלית וכן אינם כוללים מסים דחויים - מסים אלו יכולים להסתכם בסכום גדול באופן משמעותי מהתשלום בפועל שביצעו החברות. החוקרים הסבירו את בחירתם בהשוואה שכזו בכל שמסים נדחים עשויים להיות משולמים אך עשויים גם לא להיות משולמים בפועל וכי תשלומי המס הנוכחיים בארה"ב מהווים את ההערכה הפורמלית הקרובה ביותר לסכומים שרשמו החברות בצ'ק שהעבירו למדינה.

מהמחקר עולה כי השכר הממוצע של 25 המנכ"לים אשר משכורתם היתה גבוהה מהמס ששילמה החברה למדינה עמד על 16.7 מיליון דולר, לעומת שכרם הממוצע של המנכ"לים של 500 החברות הנסחרות במדד ה-S&P500 שעמד על 10.8 מיליון דולר.

בין 25 המנכ"לים נציין את מנכ"ל eBay, ג'ון דוניהו, אשר קיבל שכר של 12.4 מיליון דולר, אך החברה שהוא עומד בראשה דיווחה על דרישה להחזר מס בסך 131 מיליון דולר ב-2010.

מנכ"ל יצרנית המטוסים בואינג, ג'ים מק'נרני נהנה משכר של 13.8 מיליון דולר, כאשר החברה שהוא עומד בראשה שלחה לרשויות המס צ'ק בסך 13 מיליון דולר ודיווחה על הוצאות בסך 20.8 מיליון דולר על לובי וקמפיינים.

מנכ"ל GE, ג'ף אימלט הרוויח 15.2 מיליון דולר בעוד שחברת הענק שהוא עומד בראשה קיבלה החזר בסך 3.3 מיליארד דולר מרשויות המס הפדראליות, בזמן שהשקעותיה בלובי עצמי ובקמפיינים פוליטיים הסתכמו ב-41.8 מיליון דולר.

שני שליש מ-100 החברות שנבחנו הצליחו לשמור על תשלומי מס נמוכים בכך שפעילותן הועברה לחברות בת שפועלות ממקלטי מס מחוץ לארה"ב (Offshore) כגון ברמודה, סינגפור ולוקסמבורג. שאר החברות נהנו ממס מופחת כתוצאה מהכרה בפחת מואץ.