S&P תעניק לאג"ח סאב-פריים דירוג גבוה מאג"ח ממשלתי

החברה מתכוונת להעניק דירוג "AAA" לקרן ההלוואות של Springleaf ■ מדובר באותם נכסים שגרמו למשבר הכלכלי ב-2008

חברת דירוג האשראי S&P, שהורידה לפני כחודש את דירוג האשראי של ארה"ב לרמה של "+AA", ממשיכה "להתעלל" בממשל האמריקני, כשהיא מתכוונת לתת דירוג אשראי יותר גבוה לאג"ח מגובות משכנתאות סאב-פריים, מאשר דירוג האשראי של ממשלת ארה"ב. במילים אחרות, בסוכנות מתייגים את אג"ח הסאב-פריים ה"רעילות" כנכס בטוח יותר מאג"ח של ממשלת ארה"ב.

החברה מתכוונת להעניק ל-59% מקרן ההלוואות של Springleaf דירוג אשראי של "AAA"; מדובר בקבוצה של איגרות חוב בשווי 497 מיליון דולר. מדובר באותן אגרות חוב שגרמו למשבר הכלכלי ב-2008 - המשבר הגדול ביותר מאז השפל הגדול בשנות ה-30 - ושתוצאותיו עדין מורגשות עד היום.

S&P נתנה דירוג מושלם של "AAA" לאגרות חוב בשווי כולל של 36 מיליארד דולר בשנה זו, אותם "אורזים" בנקאים ע"י איסוף הלוואות משכנתא והנפקת אג"ח על אותן משכנתאות ברמות סיכון שונות. אותם בנקים גם משלמים לחברות דירוג אשראי על מנת שיעריכו את רמת הסיכון שלהן.

"יש מי שגרם לאנשים להאמין שדירוג אשראי של 'AAA', משמעותו דירוג יציב ביותר", אומר גרגורי סמית', ראש מועצת איגוד הפנסיה לעובדים הציבוריים בקולורדו ששויה מוערך בכ-41 מיליארד דולר. "מי שלא למד ב-2008 שהדירוגים האלה לא שווים כלום, צריך למצוא לעצמו תחום עבודה אחר".

ויש גם כאלה שלא מצליחים להבין את ההגיון מאחורי ההחלטה הזאת: "אני מנסה להבין איך זה שחובות המגובות על ידי היכולת להטיל מסים בארה"ב, מדורגים נמוך יותר מחובות שאין להם שום גיבוי לייצירת הכנסות נוספות", אמר ג'ון מיילן, מנכ"ל בית ההשקעות JKMilne שמנהל נכסים בשווי 1.8 מיליארד דולר.

אולם המנכ"ל הפורש של חברת הדירוג, דיווין שארמה, יצא להגנת החברה במהלך שימוע בקונגרס. "למדנו הרבה מאוד על איגרות חוב המגובות במשכנתאות סאב פריים מאז המשבר ב-2008", אמר שרמן. "בחברה הוסיפו מנגוני בקרה נוספים שיבטיחו כי תהליך הדירוג שלנו יהיה תקין".

למרות שבחוק דוד-פרנק שנחקק בשנה שעברה נכללו כמה צעדים להפחתת התלות בחברות דירוג האשראי, עדיין החברות הללו מהוות שחקן משמעותי ביותר בשוק. קרנות נאמנות עדיין דורשות דירוג אשראי מינימלי על מנת לקנות איגרות חוב.