הערכות: רשות ההגבלים תשקול מחדש את מיזוג בזק ו-yes

העמדה נבחנת מחדש בעקבות פנייה של יורוקום ■ רשות ההגבלים לא תוכל להתעלם מהשינויים בשוק התקשורת ומההמלצות המסתמנות של ועדת חייק בדבר הקמת שוק סיטונאי

רשות ההגבלים העסקיים שוקלת מחדש עמדתה בעניין האיסור על בזק ו-yes להתמזג. העמדה נבחנת מחדש בעקבות פנייה של חברת יורוקום, אולם נראה כי הרשות תגיב בעניין בתוך מספר שבועות.

על-פי הערכות, לא מן הנמנע כי הרשות תשנה את עמדתה ותסכים למיזוג בתנאים, למשל יצירת שוק סיטונאי בעולם התוכן.

מניות יורוקום ב-yes (כ-50.2%) מוחזקות בנאמנות אצל עו"ד אפרתי. היתרה (49.8%) מוחזקת על-ידי בזק , שבבעלות יורוקום. לכאורה עו"ד אפרתי אמור לנסות ולמכור את המניות בעקבות ההחלטה שלא מאשרת מיזוג ביוני 2009, אך בפועל בעקבות הבקשה של יורוקום לרשות שתאפשר מיזוג בכל זאת, והעובדה שאין קונים, הרי שהתוצאה היא שאין לחץ מצד הרשות למכור את המניות.

בעקבות השינויים בשוק התקשורת בשנים האחרונות, מאז נפל המיזוג בבית המשפט העליון, נראה כי רשות ההגבלים לא תוכל להתעלם משינויים אלה וגם מההמלצות המסתמנות מצד ועדת חייק בדבר הקמת שוק סיטונאי.

בית המשפט העליון דחה

נזכיר כי הרשות התנגדה למיזוג בטענה המרכזית כי לבזק יש שליטה בשתי פלטפורמות (קווית ולוויינית), מתוך שלוש (כבלים), מה שימנע הכנסת תשתית נוספת לשידורי IPTV מצד מתחרים.

עמדת בית הדין להגבלים עסקיים, שדחה את עמדת הרשות ואישר את המיזוג בתנאים, נדחתה בבית המשפט העליון בעקבות ערעור הרשות.

היום, לאור הרחבת שידורי הטלוויזיה הדיגיטלית (DTT), כאשר בפתח עומד מכרז של חברת החשמל להקמת מיזם תשתיות סיבים אופטיים ובזמן ששוק סיטונאי עומד לקום, העמדה הישנה של הרשות מתערערת, ולכן היא בוחנת אותה מחדש.