ברק אובמה לקראת נאום חריג: כיצד יציל את הכלכלה?

נשיא ארה"ב ינאם בפני הקונגרס בשבוע הבא, אירוע ששמור בדר"כ רק לנאום השנתי על מצב האומה בינואר ■ עשוי להכריז על קיצוץ במס לחברות שיעסיקו עובדים חדשים

בנאום חריג לאומה, בשבוע הבא, יפרט נשיא ארה"ב ברק אובמה את עיקרי תכניתו הכלכלית. במרכזה יעמדו צעדים קונקרטיים לכיווץ האבטלה הגבוהה, שמכרסמת באכזריות בתמיכת הציבור באובמה ופוגעת בסיכוייו להיבחר מחדש ב-2012.

הבית הלבן הודיע אמש (ד') כי אובמה ינאם לפני שני בתי הקונגרס ביום ה' הבא, 8 בספטמבר. באופן מסורתי, מנצל הנשיא את הבימה המכובדת הזו כדי לשאת את הנאום השנתי על מצב האומה, בינואר. רק כאשר בראש האג'נדה של הבית הלבן נמצאת סוגיה בעלת חשיבות לאומית מכרעת, פונה הנשיא לעם מעל בימת הקונגרס, עם כל הגינונים הטקסיים שנובעים מכך. אובמה נהג כך פעמיים, ב-2009. נאום אחד עסק במשבר הפיננסי, והאחר ברפורמות בשירותי הבריאות.

במכתב לקונגרס אומר אובמה, כי בכוונתו לפרוש שורת הצעות, עם פוטנציאל לזכות בתמיכת שתי המפלגות, שיסייעו בהמשך שיקום הכלכלה ע"י חיזוק עסקים קטנים, הגברת התעסוקה והורדת שיעורי המס שנגבה ישירות מתלושי השכר של עובדים, כדי להגדיל את כמות הכסף שבידי המעמד הבינוני. סדר היום הזה מצביע על שינוי בדגש הכלכלי של הנשיא: במקום להיסחף בזרם החשיבה הרפובליקני, שדוגל בצמצום הגירעון והחוב הלאומי כדרך להבראת הכלכלה, הוא מתחיל לחזור לכור מחצבתו הדמוקרטי ולפעול לצמצום האבטלה כצעד ראשון לשיקום המשק, כפי שגרעין תומכיו מפציר בו לעשות מזה חודשים רבים.

לדברי גורמים רשמים בממשל, המצוטטים הבוקר באמצעי תקשורת בארה"ב, בוחן אובמה אפשרות להכריז על קיצוץ במס שייטיב ישירות עם חברות שישכרו עובדים חדשים. אופציה נוספת: אימוץ של תכנית ביטוח מפני אבטלה, שמשלמת ישירות למעסיקים לשכור מובטלים ולממן את הכשרתם. הנשיא אף עשוי להכריז על פרוייקטים של בניה ידידותית לסביבה, על שיקום בתי-ספר (בתי-ספר רבים בארה"ב נמצאים בבניינים זנוחים, נעדרי תשתיות) ועל קיצוצים במיסים לפרוייקטים של אנרגיה נקיה.

בה בעת עשוי אובמה להכריז על תכניות חדשות לחילוץ שוקי הנדל"ן מביצת השפל שבה הם נתונים, לרבות יזמה למיחזור משכנתאות שעשויה להזרים עשרות מיליארדי דולר לכלכלה.

כפי שהיה אפשר לצפות, כבר הכריזו מחוקקים רפובליקניים שבדעתם להתנגד לכל אחת מהיזמות שיעלה אובמה. "שהנשיא ידאג לכך שהסנט יעביר את התקציב לשנת הכספים 2012 לפני שהוא מכנס את שני בתי המחוקקים", אמר הציר הרפובליקני דניס רוס. "עוד קמפיין של יחסי ציבור מהנשיא לא ייצור מקומות עבודה חדשים".

אובמה מנסה להפיח חיים חדשים בממשל

תומכי אובמה שואבים עידוד מהעובדה שהנשיא "מתעורר מהנמנום הארוך שלו", כפי שהתבטא פעיל דמוקרטי בשידור רדיו.

רק 15 חודשים נותרו עד לבחירות לנשיאות ואין ספק שאובמה מנסה להפיח חיים חדשים בממשלו, שצלל לתהום בסקרי דעת קהל. כך, למשל, מראה סקר של גאלופ, שפורסם באחרונה, כי רק ל-17% מהאמריקנים יש יחס חיובי לממשל הפדרלי, בעוד ש-63% מתייחסים אליו בשלילה. אחת מהבעיות הגדולות של הנשיא אינה רק העובדה שהפשרות שהוא עשה עם הרפובליקנים לא הניבו שיתוף פעולה רפובליקני ולא איחו את הקרע בין רפובליקנים לדמוקרטים, אלא שבסיס התמיכה של אובמה במפלגה הדמוקרטית התייאש ממנו.

מעצבי האסטרטגיה של אובמה הגיעו לכלל מסקנה, שהוא לעולם לא יזכה בשת"פ רפובליקני. מוטב לו, אפוא, לפעול להחזרת המאוכזבים הדמוקרטיים הביתה. דגש על מדיניות של יצירת מקומות עבודה חדשים הוא צעד ראשון.

להודעה על הנאום הנשיאותי קדמה התכתשות פוליטית שמצביעה על המרירות וחוסר האמון ששוררים בין דמוקרטים לרפובליקנים. הבית הלבן הודיע ליו"ר בית-הנבחרים, ג'ון ביינר, שבדעת הנשיא לנאום בקונגרס ביום ד', 7 בספטמבר. אך מתברר, שזה בדיוק המועד המתוכנן לוויכוח ציבורי בין המתמודדים על הזכות לייצג את המפלגה הרפובליקנית בבחירות לנשיאות, שיועבר בשידור ישיר.

דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, אמר שזה מקרי בלבד, אך הרפובליקנים טענו שמדובר ב"תחמון נשיאותי", שנועד להסיט את דעת הקהל מהאירוע הרפבוליקני.

השורה התחתונה: אובמה ויתר. הוא ינאם למחרת, אך יהיה עליו לחלוק את הציבור עם אירוע אחר: משחק פוטבול בין הניו אורלינס סיינטס לבין אלופת הליגה הארצית, הגרין ביי פקרס.