אושר ניהול תביעה ייצוגית נגד פאב בחיפה בגין עישון במקום

ביהמ"ש אישר הגשת תביעה ייצוגית נגד ה"כאמל", פאב-מסעדה מוכר בחיפה ■ נקבע כי נושא אי-מניעת עישון במקום ציבורי הוא עניין הראוי להתברר במסגרת תובענה ייצוגית

בית המשפט המחוזי בחיפה אישר הגשת תביעה ייצוגית נגד ה"כאמל", פאב-מסעדה מוכר על חוף ימה הדרומי של חיפה, בגין הפרת החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים.

סגן נשיא בית המשפט, השופט יגאל גריל, קבע כי נושא אי-מניעת עישון במקום ציבורי, העשוי לגרום מטרד למי שאינו מעשן, הינו עניין הראוי להתברר במסגרת תובענה ייצוגית.

"בית המשפט העליון הביע את דעתו כי אי-אכיפתו של החוק למניעת עישון הוא עניין שעשוי להצדיק 'אכיפה אזרחית', כשבענייננו 'האכיפה האזרחית' היא בדמות הגשת תביעה ייצוגית", כתב השופט.

4 התובעים טענו כי ביוני 2006 הגיעו לבילוי ב"כאמל" והתיישבו במתחם המקורה המצוי בחלקה הפנימי של המסעדה והמסומן כאזור אסור לעישון. לטענתם, למרות זאת, הגיע לאזורם עשן מסיגריות שעישנו לקוחות ששהו באזור האסור לעישון.

לדבריהם, הם פנו למלצרית כדי שתפנה ללקוחות המעשנים, והיא נעתרה לבקשתם, אולם לאחר זמן מה שבו לקוחות ששהו במסעדה לעשן, ופניותיהם הנוספות של התובעים למלצרית ולאחראי המשמרת לא הועילו. מלצרית אחרת, נטען, אף אמרה להם כי העישון מותר במקום.

התובעים טענו עוד כי המסעדה מעודדת עישון, בכך שהיא מספקת כוסות פלסטיק חד-פעמיות המלאות במים עד למחציתן, כדי שאלה ישמשו כמאפרות מאולתרות, וכי גם עובדי המקום מעשנים בשטח המסעדה.

התובעים שבו למקום בשתי הזדמנויות נוספות, הבחינו בלקוחות המעשנים בכל שטח המסעדה ואף צילמו תמונות המוכיחות זאת.

חשיפה לא רצונית

באמצעות עו"ד אורן אוזן טוענים התובעים כי המסעדה מפרה באופן עקבי את הוראות החוק למניעת העישון במקומות ציבוריים, פוגעת באוטונומיה של הסועדים ומתרשלת כלפיהם.

לטענתם, נזקם נובע מחשיפתם הלא רצונית לעשן סיגריות, והוא מוערך ב-500 שקל לכל אחד מחברי הקבוצה שנחשפו לעשן סיגריות במקום.

מנגד, בעלי המסעדה טענו, באמצעות עו"ד סולי ש. וואנו, כי מדובר באירוע חד-פעמי, וכי המסעדה מקפידה על קיום הוראות החוק. לטענתם, העישון אסור בכל חלקי המסעדה, בתחומי המסעדה אין מאפרות, וברחבי המסעדה תלויים שלטים רבים האוסרים על העישון.

כמו כן, נטען כי היחסים בין לקוח לעוסק אינו בין העניינים שבגינם ניתן להגיש תובענה ייצוגית.

ואולם, השופט גריל דחה טענה זו וציין כי אכן מדובר בעניין שבין עוסק ולקוח, אך כזה שראוי להתברר במסגרת תובענה ייצוגית.

עוד נקבע כי עלה בידי התובעים להצביע, ברמה הנדרשת בשלב זה, כי החוק למניעת עישון אינו נאכף כיאות בתחומי ה"כאמל". (ת"צ 53364-11-10).