עוד סנקציות על אסד: האיחוד האירופי מחרים את הנפט הסורי

ההחלטה על החרם נכנסת היום לתוקף לאחר שהתקבלה אמש ■ האיחוד האירופי רכש ב-2010 נפט סורי ב-7.2 מיליארד דולר ■ אנליסטים: זה לא ישפיע, יחליפו את השוק האירופי במדינות אסיה

החרם של האיחוד האירופי על הנפט הסורי נכנס היום (שבת) לתוקף לאחר שגובש אתמול. החרם מגיע כאות מחאה על תגובתו האלימה של שליט סוריה, באשר אסאד, כנגד המפגינים הקוראים להפלת המשטר. מדובר במהלך הקשה ביותר נגד שליט סוריה עד כה, עם זאת, בינתיים, ממשלת אסד לא מראה סימני היכנעות. כוחות הביטחון הסוריים הרגו אתמול לפחות 14 מפגינים.

האיחוד האירופי רוכש את כמות הנפט הגדולה ביותר מסוריה, כשבשנה שעברה רכשו נפט סורי בשווי 7.2 מיליארד אירו (10.4 מיליארד דולר). סוריה שואבת 370 אלף חביות נפט ביום, כ-150 אלף מהן מיועדות לייצוא, כך עולה מנתוני סוכנות האנרגיה הבינלאומית.

אמברגו הנפט על האיחוד האירופי מגיע בעקבות שורה של סנקציות מצד האיחוד האירופי וארה"ב כנגד האלימות של המשטר כלפי אזרחיה, לאחר שבחודש שעבר החליטה ארה"ב לחסום את רכישת מוצרי אנרגיה סוריים. המהלך של ארה"ב, עם זאת, היה יותר סימבולי מאחר וארה"ב רוכשת מסוריה כ-6,000 חביות נפט ביום בלבד.

"האיחוד האירופי הבהיר כי יגדיל את הלחץ על הממשל הסורי ועל הנשיא אסאד עד שיפרוש מתפקידו", אמר שר החוץ הבריטי, וויליאם יו, בפגישה של שרי החוץ של האיחוד האירופי בפולין.

אנליסטים טוענים כי למרות שאירופה היא לקוח חשוב של סקטור הנפט הסורי, לא בטוח שהחרם יהיה מכה קשה לסוריה מאחר והאירופים יוחלפו בלקוחות מאסיה, כפי שאיראן עשתה בשנים האחרונות.