הקבלנים בלחץ? מנכ"ל אשדר: "מצוקת המוחים עוד תגדל; ירידת מחירי הדירות - רק בטווח הרחוק"

הקבלנים יושבים על הגדר עקב צעדי הממשלה ובנק ישראל לצינון הענף ואינם ממהרים להוריד מחירים ■ ארנון פרידמן: "נתוני הלמ"ס הם לוחמה פסיכולוגית - התחלות הבנייה לא רלוונטיות" ■ "מי שלא קונה - שוכר. מחירי השכירות עולים והפגיעה בציבור המוחה תגדל"

החודשים האחרונים לא קלים לקבלנים. רמות המחירים הגבוהות והבלתי-אפשריות לפחות עבור חלקים גדולים מהציבור, צעדי הממשלה ובנק ישראל לצינון הענף, בשילוב המחאה הציבורית, נוטעים ברוכשים תקווה לירידת מחירים - הדוחפת אותם להמתנה. למרות מציאות זאת, הקבלנים אינם ממהרים להוריד מחירים. גם הם מעדיפים להמתין.

ארנון פרידמן, מנכ"ל אשדר, מהחברות הגדולות בארץ בתחום המגורים, מסכים שהמצב בעייתי, אך לא צופה ירידת מחירים בקרוב. עם זאת, הוא מתרשם, שבמוסדות כבר שינו גישה, בעקבות המחאה: "ברור לכולם, בוועדות התכנון וברשויות, שהפתרון למחירים המאמירים הוא תוספת קרקע לבנייה באזורי הביקוש".

מודע למשמעויות שעלולות להשתמע מכך, הוא ממהר להדגיש ש"מוסדות התכנון אינם מוותרים על הבדיקות בטרם אישור, אך המאזן בין תרומת תכנית חדשה לבין הפגיעה בבעלי זכויות אחרים, נוטה כעת לכיוון תכניות המגדילות את היצע הדירות. הוועדות המקומיות מתבוננות מעבר לרווח שמצפה ליזם ומבינות שאישור תוכנית, בבנייה חדשה ובפינוי-בינוי, תורם להתמודדות עם המחירים".

* הלמ"ס מדווחת על שיא בהתחלות בנייה ומספר דירות גדול בבנייה. אתה לא מודאג?

"נתוני הלמ"ס הם לוחמה פסיכולוגית. התחלות הבנייה כפי שהן מצטיירות מנתוני הלמ"ס אינן רלוונטיות. אם יזם מוכר בניין שלם לפני שהתחיל לבנות אותו, או חלק גדול ממנו, כמו שיזמים רבים עושים היום, אז הדירות שנמצאות בבנייה לא מגדילות היצע כי הן מכורות. אנחנו רואים את זה כל הזמן.

"השאלה האמיתית היא בכמה באמת גדל ההיצע. כדי לדעת את זה צריך לנפות את כל הדירות שנמכרו ולהוציא נתון שמראה כמה דירות נמצאות היום בבנייה אך טרם שווקו. להערכתי, מדובר במספר שמגיע ל-14 אלף. הנתון של הלמ"ס שלא מפריד בין דירה שנמצאת בבנייה פעילה ונכנסת להיצע הפנוי, לבין דירה שכבר שווקה, לא אומר הרבה".

* כיצד מתמודדים עם הירידה במכירות?

"המחסור החמור בקרקע לבנייה בשנתיים האחרונות, דחף את רוב החברות לרכוש קרקע במחיר גבוה, ולכן האפשרות להוריד מחירים מוגבלת. ברוב הפרויקטים שבבנייה נמכר חלק גדול מהדירות, והמלאי שנותר לא מכור קטן".

פרידמן מזהיר ש"החברות יתאימו את קצב התחלות הבנייה החדשות לקצב המכירות". בנוסף, הוא מעריך, הביקוש לדירות למגורים לא יירד: "העלייה ארצה, הגידול במספר משקי הבית והגידול במספר המתגרשים, מבטיחים את המשך הביקוש. מי שלא קונה, נאלץ להמשיך בשכירות - ככל שהרכישות מוקפאות, עולה מחיר השכירות, ומכאן שהפגיעה בציבור המוחה תגדל".

* ההצעה לחייב הקצאת 5% מהדירות לזכאי הדיור ראויה?

"היא מבורכת, ובתנאי שיקבעו קריטריונים ברורים שיגדירו מי ראוי לקבל את הזכאות".

* אינך חושש מפגיעה כלכלית בפרוייקטים כתוצאה מכך?

"כל עוד מדובר בנתון שיודעים מראש, לפני שנגשים למכרז, אפשר לתמחר את 5% בתוך ההצעה וזה לא יפגע בכדאיות הכלכלית. הבעיה מתעוררת במקרים שבהם, אחרי שחברה זוכה במכרז על סמך מידע נתון, מנחיתים עליה דרישות נוספות".

* מה תהיה ההשפעה הבולטת של המחאה על הדיור?

"המחאה כבר חלחלה למקבלי ההחלטות בעיריות שבעבר התנגדו לדירות קטנות. הבינו שם שיש לדאוג גם למי שכושר הקנייה שלו נמוך. תוצאה נוספת תהיה שבשנים הקרובות יאושרו יותר תכניות. ועם זאת הגדלת ההיצע, אמנם תוריד את מחירי הדירות, אולם זה יקרה רק בטווח הרחוק".