משרד האוצר ירכך המגבלות על עמלות סוכני הביטוח

ככל הנראה, הריכוך בעמדת האוצר רלבנטי לסוכני הביטוח בכלל תחומי הפעילות

אגף הפיקוח על הביטוח במשרד האוצר, בראשות פרופ' עודד שריג, צפוי לרכך במידה ניכרת את המגבלות שהטיל על סוכני הביטוח במסגרת טיוטת תקנות דמי עמילות. ככל הנראה הריכוך בעמדת האוצר רלבנטי לסוכני הביטוח בכלל תחומי הפעילות.

לפי הערכות בשוק, הגורם המרכזי בהשגת ההבנות בין הסוכנים לאוצר וההתגמשות בעמדת הדרג המקצועי בפיקוח, הינו סגן שר האוצר, ח"כ יצחק כהן (ש"ס). את המגעים בין הסוכנים לאוצר מובילים אנשי לשכת סוכני ביטוח, בראשות נשיא הלשכה אודי כץ. כץ אמר היום כי "במהלך השבועות האחרונים התנהלו דיונים קדחתניים בין האוצר לבין הלשכה, ובמהלכם הצלחנו לגשר על הפערים ולהגיע להבנות (...) גובשה נוסחה שיש בה משום בשורה לענף וביסוס מעמדם של הסוכנים כגורם מקצועי".

מהאוצר נמסר ש"אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון סבור כי לסוכני ביטוח תפקיד חשוב בענף. לפיכך, טיוטת התקנות לא עסקה בהיקף העמלות שלהם, אלא רק במבנה הרצוי של עמלות. בפרט, מטרת התקנות היא להגדיל את משקל התגמול עבור שירות מסך העמלות, כדי לעודד שירות איכותי למבוטחים לאורך שנים. היות ששירות למבוטחים הוא אינטרס חשוב גם של הסוכנים, לאחר דיאלוג פורה עם לשכת סוכני ביטוח הגענו עמה להבנות לגבי מבנה עמלות שיקדם שירות ללא פגיעה בתגמול הסוכנים".

על כל פנים, ככל הנראה מדובר בריכוך משמעותי של המגבלות שהאוצר התכוון להטיל על סוכני הביטוח - כחלק מתוכנית האוצר להגברת התחרות בשוק הפנסיוני (במקור בנובמבר 2010 ולאחר מכן בטיוטת התקנות שפורסמה בסוף יוני השנה).

בין השינויים הנרקמים עתה, לאור מגעי הסוכנים עם ראשי האוצר ואגף שוק ההון, מסתמן שעמלות ההיקף, המבוססות עד כה רק על מכירות חדשות, ישתנו כך שלאחר הריכוך של הוראות האוצר יתבססו על מכירות חדשות בשקלול מדדי שירות ללקוחות (כגון שימור תיק), כאשר לפי הערכות הרף יעלה על 15% כאמור. עם זאת, העיקרון שמנחה את האוצר לשמירה על מבנה עמלות מוטה שירות ללקוח ופחות קידום מכירות, יישמר.