אנחנו לא וורן באפט

באפט כנראה יכול לקחת את הסיכון ולהיכנס עכשיו לשוק ולהתעלם לחלוטין מגודל הסיכון

לא קל לחזור לשגרת השבוע לאחר החוויה המדהימה בהפגנות מוצ"ש, אולם המשקיעים צריכים לשנס מותניים כי שבוע, למעשה חודש, קשה עומד בפניהם.

באופן סטטיסטי, בעולם, ובעיקר בארה"ב, חודש ספטמבר נחשב רע להשקעות. זה נובע ממשברים היסטוריים ובעיקר ממימוש מאסיבי של מניות על-ידי קרנות לצרכי זיכוי מס. אקדים ואציין שני דברים: הראשון, בישראל הסטטיסטיקה הזאת לא עובדת כשמביטים על ביצועי המעו"ף בשני העשורים האחרונים; והשני - חודש ספטמבר שעבר היה אחד החודשים הטובים בהיסטוריה למשקיעים, בעקבות השקת תכנית ההקלה הכמותית השנייה (QE2) בארה"ב, מה שמוכיח שלכל כלל יש יוצא מהכלל ויש לזכור זאת, במיוחד כשמדובר בהשקעות.

על פני השטח, נראה היה כי לפני שבוע כי אנו חווים "דה ז'ה וו" למה שקרה בדיוק באותה התקופה בשנה שעברה. השווקים שאבו עידוד רב מדברי יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, התעלמו לחלוטין משפע של נתוני המאקרו השליליים והצבע הירוק שלט במסכים. כל זאת, על רקע הערכה כי אנו לפני השקת תכנית הקלה כמותית נוספת (QE3).

במהלך סוף השבוע כל החולמים חזרו לקרקע, אל המציאות הכואבת, וכאילו שלא די בכך שאנו עומדים לפני חודש ספטמבר מהעמוסים באירועים משמעותיים לשווקים.

שימו לב מה צפוי לכפר הגלובלי החודש והחליטו בעצמכם מה ראוי לעשות בימים אלו:

1. אירופה - נתונים מדאיגים של אבטלה שמסרבת לרדת, משבר חוב שרחוק מפתרון, שיעור צמיחה נמוך להחריד ואפילו גרמניה, שהחזיקה את הגוש על כתפיה, כבר עושה סימנים שהיא כורעת תחת הנטל. גם אישור החילוץ של מדינות החוב הבעייתיות שצפוי לקראת סוף החודש עומד בספק לאחר שקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, נתקלת בהתנגדות עזה מבית בעוד חברי קואליציה רבים הודיעו שהם מתנגדים להסכם ואם מרקל צריכה לסמוך על חברי האופוזיציה היא בבעיה.

מעבר לכך צפויה פגישת ה-G-7 בסוף השבוע הקרוב בה ידונו בהאצת הצמיחה העולמית. לנוכח "ההשגים" המפגשים הקודמים קשה לתלות צפיות גם מפגישה זו. בנוסף, בשבוע הבא אמורה יוון לקבל את החלק השני בסיוע שהובטח לה, גם כאן מרחפת עדיין עננה קודרת.

2. ארה"ב - נתוני התעסוקה ושיעור האבטלה ממשיכים להדאיג, וגם ב'פד' קיימים חילוקי דעות רבים לגבי אופן הטיפול במשבר. תכנית הקלה כמותית נוספת שתתמקד שוב באג"חים לא תסייע ביצירת מקומות עבודה, ועלולה לפתח בועה בטווח הקצר שתתפוצץ ברעש גדול יותר מאחיותיה בשנים האחרונות.

הרבה תלוי באובמה שינאם ביום חמישי הקרוב ויציג את תכניתו להגדלת התעסוקה. רק אז עשויה התמונה להתבר כשבעוד שבועיים צפוי מרתון דיונים ב'פד'.

3. ישראל - מדינתנו תצטרף השנה לסטטיסטיקה העולמית, הן עקב המשך ירידה בביצועי החברות והמשק, הן עקב המחאה החברתית והן עקב המשבר עם טורקיה וההכרזה צפויה על מדינה הפלסטינית.

הניתוח האחרון של בית ההשקעות פסגות לגבי ביצועי חברות המעו"ף לא הפתיע. חברות רבות סבלו ברבעון השני מירידה ברווחיות. טבע וכי"ל מעוותות כבר זמן רב את תמונת היצוא אולם בשער דולר נמוך מ-3.5 שקלים, יש פגיעה משמעותית ברווחיות החברות הללו, ברבעון השני ראינו כיצד זה בא לידי ביטוי.

המשך המשבר העולמי והמחאה החברתית יבואו ככל הנראה גם הם לידי ביטוי גם בנתוני הרבעון השלישי.

הימור כבד מדי

במצב כזה צריך שיקרה משהו גדול על מנת שנראה את השווקים מחייכים. אני מציע לכולם להמתין ולא ללכת שולל אחר כל מיני אופורטוניסטים שמוכנים להמר בכל מחיר על שינוי לטובה במגמה. מה שבלם את הירידות לאחרונה היו רכישות מסיביות של בעלי עניין ומשחקי מעו"ף. אכן יש לא מעט חברות הנסחרות במכפילים אטרקטיביים ואפילו אטרקטיביים מאוד ואם וורן באפט קונה (מניות בנק אוף אמריקה) מי אנחנו שנטיל ספק, אבל צריך לזכור שרובנו לא וורן באפט וכניסה לשוק המניות בתקופה זו הינה הימור כבד שמתעלם לחלוטין מגודל הסיכון.

כל עוד הפתרונות להבראת הכלכלה העולמית מסתכמים בעליות רגעיות, אפשר יהיה לעשות שימוש באחד ממשפטי המפתח שהושמעו בעצרת המחאה במוצ"ש - אפשר לעבוד על חלק מהציבור חלק מהזמן, אי אפשר לעבוד על כולם כל הזמן.

יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

Rika40@012.net.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.