40 ישראלים נחקרו בטורקיה: "הפשיטו אותנו"

(עדכון) - הישראלים, נוסעי טיסת "טורקיש איירליינס" הופרדו משאר יושבי המטוס, דרכוניהם נלקחו מהם, והם הועברו לתשאול שנמשך כשעה וחצי ■ אשת עסקים: "אפילו את החזייה ביקשו שאוריד. זה החזיר אותי אחורה לסיפורים של סבתא שלי על מה שהיא עברה"

כ-40 ישראלים שנחתו הבוקר (ב') בנמל-התעופה של איסטנבול עוכבו לחקירה על-ידי הרשויות במקום - כך דווח בגלי צה"ל. הישראלים, נוסעי טיסת "טורקיש איירליינס" הופרדו משאר יושבי המטוס, דרכוניהם נלקחו מהם, והם הועברו לתשאול שנמשך כשעה וחצי. רובם היו אנשי עסקים.

ממשרד החוץ נמסר בתגובה כי הממשל הטורקי לא ידע על המקרה. במקביל כלי תקשורת בטורקיה מדווחים כי תיירים טורקים שנחתו בישראל אמש נעצרו ונחקרו, אולם לדיווח זה אין כל אישור רשמי.

"אחרי שלקחו לנו את הדרכונים, הובילו אותנו אחד אחד לחדר חשוך ושם דיברו איתנו בלי להדליק את האור ובלי להסביר לנו למה אנחנו מעוכבים", סיפרה אלינה, אחת הנוסעות שהגיעה ביממה האחרונה לטורקיה מבנקוק בריאיון לתכנית "מה בוער" עם רזי ברקאי בגלי צה"ל. "לאחר התשאול הפשיטו אותנו בחדר צדדי עד לרמה של תחתונים, אפילו את החזייה ביקשו שאוריד. זה החזיר אותי אחורה לסיפורים של סבתא שלי על מה שהיא עברה".

חיותה לייבוביץ', אשת עסקים שהייתה על הטיסה ועוכבה באיסטנבול סיפרה על התחושות הקשות בעקבות המעצר. "ביקשו את הדרכונים מכולם, ואחר כך שיחררו כמה שהיו להם דרכונים דיפלומטים וכל הישראלים עם הדרכונים הרגילים היו עם במעצר במשך שעה וחצי בלי יכולת לעבור את גבולות טורקיה", סיפרה לייבוביץ' בריאיון לתכנית "הכל דיבורים" עם ירון דקל, ברשת ב'. "דיווחנו בזמן אמת מהשטח על מה שקרה לחדר המצב של משרד החוץ ואז החלה מהומה רבתי עד ששחררו אותנו".

"זו הייתה חוויה לא קלה. אני לא בן אדם שנתפס לבהלה, אבל זה היה ממש לא נעים, הייתה תחושה של השפלה, כאילו אומרים לנו: 'אתם לא מתנצלים, בואו תראו מי הבוס פה'", הוסיפה לייבוביץ'. "אני כבר מטיילת שנים באיסטנבול ורכשתי חברים רבים, בהם אנשי עסקים שעמם אני עובדת, אבל אני מרגישה שזו הייתה נקודת אל חזור, ומבחינתי אני כבר שנתיים חושבת על כך אבל מה שקרה היום יניע אותי לחפש מקור אחר לעסקים".

"הזהירו אותי לא לנסוע, ונסעתי"

לדברי לייבוביץ', חבר טורקי שליווה אותם ולא נלקח לבדיקה, סיפר להם מאוחר יותר שהסבלים הטורקים הטיחו בזעם את המזוודות שלהם בקרקע בחוזקה לאחר שזיהו שמדובר במטען של הנוסעים הישראלים. "אלה האזרחים הפשוטים שניזונים מהתקשורת הטורקית על ישראל", הסבירה.

"הייתי כאן עשרה ימים אחרי המשט כשכולם הזהירו אותי לא לנסוע, ונסעתי", הדגישה ליבוביץ. "אבל למרות שזה פוגע בפרנסה שלי, אני מאמינה שאנחנו לא צריכים להתנצל בפני הטורקים על אירועי המשט". ממשרד החוץ נמסר כי קבוצה של 40 ישראלים שנסעו לטורקיה בודדו, עברו תשאול שאיננו יודעים מה מהותו או תוכנו, ושוחררו בסופו. עוד נטען כי בבירור שנערך מול משרד החוץ הטורקי התברר כי לא הייתה הנחייה לעכב את הישראלים. עם זאת, האירוע עדיין בבדיקה.

יחסי ישראל-טורקיה הידרדרו באופן דרמטי בימים האחרונים בעקבות פרסום דוח פאלמר של האו"ם, אשר קבע בין היתר כי המצור שהטילה ישראל על עזה הינו לגיטימי וכמו כן שהכוח שהפעילה ישראל בעת ההשתלטות על ספינת ה"מרמרה" היה מופרז. בעקבות כך, טורקיה גירשה את שגריר ישראל באנקרה, הקפיאה את ההסכמים הצבאיים ואיימה להגביר את נוכחותה בים התיכון.

"תם עידן הביריונות של חיל הים הישראלי", אמר בכיר טורקי לעיתון "הורייט" בסוף השבוע. בכלי התקשורת בטורקיה דווח גם שראש ממשלת טורקיה ארדואן מתכוון להגיע לעזה בשבוע הבא כדי לשבור את המצור. (לסיפור המלא - לחצו כאן)