קרנות הנאמנות מעלות שוב דמי ניהול - גם בקרנות הכספיות

הבוקר הצטרפה דש לאקסלנס ודיווחה על העלאת דמי הניהול ל-0.15% בקרן כספית, ולעד 0.8% בארבע קרנות אחרות

מחאת הצרכנים לא הגיעה לחברות קרנות הנאמנות הגדולות: פדיונות העתק והתכווצות שווי הנכסים הביאו את מנהלי הקרנות להמשיך ולהעלות דמי ניהול, בין היתר בקרנות הכספיות. זאת דווקא בתקופה שבה הקרנות הכספיות הן כמעט האפיק היחיד שמגייס כספים (גייסו כ-18 מיליארד שקל מתחילת השנה).

הבוקר דיווח דש על העלאת דמי ניהול בחמש קרנות שלו, אחת מהן כספית. בקרן דש כספית ללא נע"מ, שלא גבתה עד עתה דמי ניהול ומנהלת כ-850 מיליון שקל, הם יעלו ל-0.15%. לדש קרן כספית נוספת, שאינה גובה דמי ניהול, דש כספית פרימיום, המנהלת כ-3.5 מיליארד שקל.

בארבע קרנות נוספות של דש יעלו דמי הניהול מממוצע של כ-0.3% עד 0.8%. אלה יצטרפו לדיווח נוסף של דש מלפני יומיים על העלאת דמי ניהול בשתי קרנות נוספות, ובסה"כ יגדיל דש את הכנסותיו ממהלך זה בכ-3.3 מיליון שקל (לשנה). מנכ"ל קרנות דש הוא עידו בירמן, ומנכ"ל דש הוא ידין ענתבי.

בסוף חודש אוגוסט העלה גם אקסלנס את דמי הניהול בקרן כספית שלו ל-0.15% - מהלך אשר יגדיל את הכנסותיו בכ-2.5 מיליון שקל בשנה. גם אקסלנס עדיין מנהל קרן כספית נוספת ללא דמי ניהול - אסטרטגיה שנועדה להשאיר את הכסף "בבית" במקום לאבד אותו למתחרים. כמו כן העלתה אקסלנס, שאת קרנותיה מנהל מאיר מזוז, את דמי הניהול ב-2 קרנות נוספות, אם כי הן בהיקף נכסים זניח.

סיומה של תקופה

למעשה, נותרו היום בשוק קרנות כספיות בודדות שעדיין לא גובות דמי ניהול. חוץ מלאקסלנס ולדש, יש גם למיטב ולמגדל שוקי הון קרנות כספיות בלי דמי ניהול, וכנראה שבקרוב גם אלה יעלו את דמי הניהול, ובכך תסתיים תקופה בת ארבע שנים, שבמהלכה הפסידו בתי ההשקעות על הקרנות הכספיות שלהם עשרות מיליוני שקלים.

גם הראל-פיא, שבניהול סמי בבקוב, העלה לאחרונה דמי ניהול בשבע קרנות שלו. הראל-פיא איבד מתחילת השנה למעלה מ-4 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות שלו, ובמקביל הגביל לאחרונה את הגיוסים לקרנות הכספיות על רקע ההפסדים שהן גורמות.

קרנות מגדל שוקי הון, שבניהול שגיא שטיין, נקטו גם כן מדיניות זו והעלו דמי ניהול בכמה קרנות (במקביל להורדה בכמה קרנות שבהן היקף נכסים קטן), כאשר העיקרית שבהן, מגדל אינפלציה, תוסיף הכנסות של כ-2 מיליון שקל בשנה.

מעניין לציין, כי בין הקרנות שבהן העלו דמי ניהול, ואף שינו מדיניות, ניתן למצוא קרנות מחקות או קרנות סל. את המהלך האגרסיבי ביותר עשה כלל פיננסים, שהעלה דמי ניהול בתשע קרנות סל שלו, שבחלקן הם הוכפלו. קרנות הסל הושקו על-ידי רשות ני"ע בסוף 2009, על מנת להוות בעתיד מוצר מתחרה לתעודות סל. אולם היעדר יתרונות תחרותיים על פני התעודות, והתמהמהות בתיקון 16 שיהפוך את קרנות הסל למכשיר שנסחר, הביאו את בתי ההשקעות לוותר על טיפוח אפיק זה, והתוצאות, כאמור, כבר נראות בשטח.

בתי ההשקעות ממשיכים להעלות דמי ניהול בקרנות
 בתי ההשקעות ממשיכים להעלות דמי ניהול בקרנות