מועצת הכבלים: "כל משחקי המונדיאל בערוצים פתוחים". באמת?

תיקון שעשתה המועצה ב-2009 מאפשר בכל זאת לערוצים בתשלום לרכוש את משחקי המונדיאל ואף לשדר אותם, במקרה שאף ערוץ פתוח לא מעוניין לשלם עבורם "מחיר סביר"

מועצת הכבלים והלוויין החליטה להכליל את כל משחקי המונדיאל ברשימת "האירועים המוכרזים" החל ממשחקי 2014 - כך נקבע בהמשך לשימוע אליו יצאה המועצה בתחילת החודש שעבר.

מאחר שמונדיאל 2014 ממילא מוחזק כבר בידי ערוץ 1 וישודר לכלל הציבור בערוץ פתוח, המשמעות היא כי ההחלטה תקפה החל ממשחקי גביע העולם שיתקיימו ב-2018 ברוסיה.

במועצת הכבלים והלוויין טוענים כי ההחלטה להכניס את כל משחקי המונדיאל לרשימת "האירועים המוכרזים" - אירועים שמחויבים לקבל עדיפות בערוצים פתוחים - נובעת בין היתר מהסערה הציבורית שקמה לקראת משחקי מונדיאל 2006, כאשר חובבי הספורט בישראל נאלצו לשלם עבור צפייה במשחקים שנרכשו על-ידי חברת צ'רלטון.

עם זאת, גם ההחלטה הנוכחית לא סוגרת את האפשרות של ערוצים בתשלום לרכוש את המשחקים ואף לשדר אותם בתשלום. על-פי תיקון שעשתה מועצת הכבלים והלוויין ב-2009 במנגנון "אירועים מוכרזים", רשאים ערוצים בתשלום לרכוש את הזכויות גם של אירועים מוכרזים, אולם הם צריכים להציע אותם למכירה לערוצים פתוחים.

דוגמה מהתקופה האחרונה ל"אירועים מוכרזים" ששודרו בסופו של דבר בערוץ בתשלום היא חצאי הגמר של הליגה האירופית ב-2010, ששודרו בסופו של דבר בערוצים ספורט 1 וספורט 2 של צ'רלטון, אחרי שאף ערוץ פתוח לא היה מוכן לרכוש את המשחקים ב"במחיר סביר".

את מבחן "האירועים המוכרזים" אפשר יהיה גם לבחון בתקופה הקרובה, כאשר חברת צ'רלטון - המחזיקה בזכויות השידור של 3 הקבוצות הישראליות בשלב הבתים בליגה האירופית (מכבי חיפה, הפועל תל-אביב ומכבי תל-אביב) - תוכל לקבל אישור ממועצת הכבלים והלוויין לשדר את המשחקים בערוצים שלה, במקרה שערוצים פתוחים יחליטו שלא לרכוש את המשחקים.