עשירוני הנדל"ן

החלוקה לחמישונים ועשירונים לפי הכנסה, מטשטשת את עומק משבר הדיור בישראל

שוב הופתענו אתמול כשנתוני ההוצאה החודשית של הישראלים שפירסמה הלמ"ס גילו לנו, נתון שלא ממש משתנה במרוצת השנים, ש-35% מסל ההוצאות של משק בית בישראל מופנה לדיור ותחזוקת הדירה - 35% מההוצאה בשני העשירונים התחתונים (2,900 שקל) ו-33% מההוצאה ב-2 העשירונים העליונים (7,000 שקל). מה שמראה שנתח הדיור בעוגה כמעט זהה בכל עשירון שנבחר.

אבל ההפתעה הגדולה באמת תהיה היום (ד'), כשתפרסם הלמ"ס את סקר ההכנסות לפי עשירונים, ונגלה שההוצאה לדיור היא 35% מסך ההוצאות, אבל היא גם שווה, פחות או יותר, ל-100% מסך ההכנסות (מעבודה ומקצבאות) של העשירון התחתון. וזה רק על דירה.

ויותר מכך: הסטטיסטיקה כדרכה, שוב מחטיאה את התמונה הרחבה והעגומה: החלוקה לחמישונים או עשירונים לפי קריטריון הכנסה לא מגלה את עומק משבר הדיור בישראל, בה חלוקה אמיתית וכואבת לא פחות היא של אלה שהגיעו למשבר הנוכחי, כשכבר יש להם דירה בבעלותם, מול אלה שאיתרע מזלם, גם אם הם שייכים לעשירונים העליונים במבחן ההכנסה, ואין להם דירה על שמם.

2.3 מיליון משקי בית חיים בישראל, מהם כ-1.6 מיליון גרים בדירה בבעלותם, כ-100 אלף גרים בדיור ציבורי, או במוסדות שונים, ומעל חצי מיליון איש שוכרים דירה. מספר המשכנתאות לדיור עומד על 1.2 מיליון, מה שאומר שמאות אלפים כבר משוחררים מהכבלים לבנק, ועוד מאות אלפים אחרים נותרו רק עם ספיחי משכנתה.

אין דומה משפחה שמרוויחה פחות מ-5,000 שקל לחודש (כרבע ממשקי הבית בישראל) וגרה בדירה משלה - אותה קיבלה בירושה, במתנה מהמדינה, או שנרכשה בכסף מלא, בתקופות בהן דירה עלתה 50 משכורות חודשיות ולא 130 משכורות כמו היום, למשפחה מאותו עשירון ואפילו מעל, שנאלצת לגור בשכירות.

הראשונה תשלם 500 שקל ועד בית וארנונה (ואולי עוד כמה מאות שקלים חוב משכנתה ישן) על דירתה הצנועה, ותצליח לצוף מעל המים, בעוד שזו האחרונה, תשלם 4,000 שקל על שכירות, ועד בית וארנונה, והיא תשקע בכל חודש עמוק יותר, אחרי שההוצאות המינימליות יעלו בהרבה על ההכנסה. זו המשפחה שגם לא תסכים לפנות את המאהל מג'סי כהן או מקרית שמונה. אין לה בעצם הרבה ברירה.

התמונה של ירון ביבי

ועוד סיפור שממחיש עד כמה גדולה החלמאות במונופול הקרקעות הגדול במדינה. השבוע התקשרו ל"גלובס" ממינהל מקרקעי ישראל כדי לרכוש תמונה של ירון ביבי, מנהל המינהל שפרש לפני חודש. 17 מנהלים עמדו בראש המינהל עד היום. תמונת כולם מתנוססת באתר המינהל, ורק זו של ביבי, היחיד שצמח מתוך הארגון - חסרה שם.

אבל ביבי עזב לפני חודש בטריקת דלת, ולא נעים כנראה להביא אותו עכשיו להצטלם, או לבקש ממנו תמונה, שאגב היה ראוי שתופיע לצד שמו ברשימת המנהלים כבר מתחילת הקדנציה, באוגוסט 2008, ולא חודש אחרי שהחליט לעזוב, אחרי שהסתכסך עם השר. ובברדק שמאפיין את המינהל, גם לא מוצאים כנראה במגירות, ובטח שלא במחשב, תמונה ראויה של ביבי.

הסיפור הזה צריך להזכיר לשר אטיאס שכדאי לו להזדרז מעט יותר בבחירת המנהל הבא, שיבוא וינער את המינהל, שבינתיים כבר שינה את שמו ל'רשות מקרקעי ישראל', אבל הרבה מעבר לכך לא באמת השתנה. וכדאי שהשר גם יבקש ממנו להגיע כבר עם תמונה.