הרשי פרידמן: "הרגשתי שאפסיד 50% מההשקעה באזורים"

איש העסקים היהודי-קנדי, הרשי פרידמן, שמופסד יותר מ-200 מיליון שקל "על הנייר" על ההשקעה שביצע לפני כמה חודשים, אינו מתחרט ■ "הכול טוב באזורים"

כחמישה חודשים לאחר שהשלים את רכישת השליטה בחברת אזורים, התייצב היום הרשי פרידמן, המיליונר היהודי-קנדי, לראיון ראשון, כדי לספר מדוע רכש את חברת הנדל"ן שנקלעה למשבר קשה, ועל אסטרטגיית ההתמקדות בנדל"ן למגורים בישראל. על רקע מחאת הדיור מבטיח פרידמן דירות שהן ""affordable כדבריו.

ההסכם לרכישת השליטה באזורים נחתם בפברואר השנה, והושלם באפריל תחת לחץ של בנק מזרחי-טפחות, הנושה הגדול של בעל השליטה הקודם בחברה, שעיה בוימלגרין, שעסקיו נקלעו לקשיים. "זה מקרה מצער, לכולם יש דרך שונה לבחון עסקים, אני מצטער על מה שקרה לו. הוא ניסה להיות דונלד טראמפ הישראלי - זאת הייתה מטרתו".

על נסיבות הרכישה מספר פרידמן: "ניסיתי לקנות את אזורים לפני שנתיים בדיוק, אך זה התבטל בדקה האחרונה ממש. הפעם רבים הביטו על החברה, אבל אנו החלטנו לקנות. אזורים זאת השקעה לטווח ארוך - לא קניתי אתמול בשביל למכור מחר. ראיתי את המצב בחברה, והרגשתי מה אני יכול לעשות - המומחיות שלי זה יישום תוכנית מפנה לחברות במצוקה".

המפנה עדיין לא הגיע, ותוך פחות מחצי שנה פרידמן מופסד "על הנייר" 213 מיליון שקל על השקעתו. מניית אזורים צנחה מתחילת השנה בכ-70% למחיר של 4.8 שקלים, המשקף לה שווי של 263 מיליון שקל בלבד.

"זה מה שציפיתי"

פרידמן שילם 300 מיליון שקל עבור 64% מהמניות (לפי 13.46 שקל למניה) ובחודש יוני הזרים עוד 64 מיליון שקל במסגרת הנפקת זכויות (לפי מחיר של 5.01 שקלים למניה). בסה"כ השקיע 364 מיליון שקל (לפי מחיר ממוצע של 10.4 שקלים למניה).

*בגלל ההפסד הכבד אתה מתחרט על ההשקעה?

"ציפינו לכך ואני לא מתחרט. הייתה לנו הרגשה שנפסיד 50% בתוך טווח קצר, וייקח לפחות שלוש שנים להחזיר את ההשקעה בחברה, אז אין הפתעות".

*כמה אזורים שווה באמת לדעתך?

"שוק המניות בכל העולם אינו ריאלי כיום, הכול ירד 30% -40%. תראה מה קרה אתמול, מניות נופלות למרות שלא קרה שום דבר בחברות עצמן, כך שאין יציבות בשווקים בכלל ולא רק באזורים".

פרידמן אינו נושא תפקיד רשמי בחברה, אך לדבריו הוא מקדיש לה זמן רב והוא בהחלט מעורה בפרטים, כמו גם במה שקורה בישראל בשבועות האחרונים.

*מה דעתך על מחאת מחירי הדיור בישראל?

"הם צודקים, אלו זמנים קשים בעולם. אנשים רוצים להיות בעלים של דירות וזה 'אובר פרייסד' עכשיו בישראל, אך הממשלה מקשיבה לעם ותמצא פתרונות. נקים באזורים צוות חשיבה איך להביא פתרונות לנושא".

*כיצד תתמודדו עם ירידה בביקושים במצב שנוצר?

"יתכן שייקח זמן למכור, אבל בפרויקטים חדשים אנו שוקלים להפוך דירות לקטנות יותר. יש לנו פרויקטים בפריפריה שמתאימות למה שהישראלים מחפשים מבחינת טווחי המחיר, ואנו שוקלים הורדות מחירים. הבוקר הייתה לנו ישיבה לגבי הפחתת מחירים בחלק מהפרויקטים. אחת המטרות שלנו היא לבנות דירות במחירים נוחים".

*באילו פרויקטים?

"אני לא יכול להגיד לכם, אבל התוכנית היא שבפרויקטים מסוימים במרכז מחיר של דירת ארבעה חדרים יהיה פחות מ-1.5 מיליון שקל. זה מתאים לאווירה שנוצרה בימים אלו".

*מה לגבי דירות קטנות יותר?

"אפשר עדיין להרוויח בדירות קטנות, אבל פחות. אנו מחכים שהממשלה תשחרר קרקעות כדי שנוכח לבנות במחרים נוחים. יש לנו מיקס טוב של דירות במגוון רמות מחירים. כשהממשלה תשחרר קרקעות במחירים נוחים אז נתמודד על מכרזים - זו אחת ממטרותינו".

*לאן אתה לוקח את החברה?

"כשבאתי ישבתי עם ההנהלה ואמרתי להם: בואו נעריך מה אזורים עושה היום, מה המומחיות שלה ומה לגבי העתיד. החלטנו למכור את רוב הנדל"ן המסחרי. המומחיות של אזורים זה דירות למגורים בישראל, אנו מספר אחת ונישאר תמיד מספר אחת בתחום זה. במקביל אנו מעריכים מחדש את הפרויקטים שלנו: איך להפוך אותם לכאלה במחירים נוחים יותר. נייצב את ליבת העסקים של אזורים, שזה מגורים בישראל, ורק אח"כ נבחן שוב את הנדל"ן המסחרי".

"לא צריך שותף"

איש העסקים ממונטריאול פעיל בתחום הנדל"ן בישראל כבר כמה שנים, בשורה ארוכה של פרויקטים שונים, כמו מגדל דירות היוקרה בארי נהרדעא בת"א, מתחם ארזה במוצא ובמתחמי דיור בירושלים, בבית שמש ובאשדוד. הוא גם מחזיק במחצית מחברת המידע דן אנד ברדסטריט, חברת פורייה (מייצרת מחשבים, חיישנים ופתרונות נוספים בתחום לימודי המדעים) וחברות נוספות.

*האם אתה שוקל להכניס נכסים פרטיים שרכשת בישראל לתוך החברה?

"נבדוק אם יש דרך לשלב, אך זה צריך להיות מאושר על-ידי בעלי המניות, וכמובן רק אם זה יתאים לפורטפוליו של אזורים. יש נכסים שיכולים להתאים מעולה, וזה נבחן כעת".

*איזה נכסים טובים מצאת באזורים?

"הכול טוב באזורים - יש מלאי של קרקעות לבניית דירות למגורים באזורים טובים, והם יפותחו לדירות במחירים נוחים. מתי נפתח? עצרתי פיתוח פרויקטים שלי במזרח אירופה, ותודה לאל - זאת הייתה החלטה נכונה, אז צריך להרגיש את רחשי לב הציבור מתי לפתח, זה הכול טיימינג".

*האם תכניס שותף לאזורים?

"לא צריך. החלפנו את כל ההנהלה, הבאנו דם צעיר חדש, וכבר רואים לפי התוצאות שהכול מסתדר - הצוות החדש מצוין וגם צמצמנו הוצאות".

*אתה עושה עסקים בישראל ממניעים של ציונות?

"תלוי איך מפרשים ציונות. תמיד האמנתי במדינת ישראל. זאת המדינה שלנו. אני מאמין גדול במדינה, אני לא גר כאן אבל השורשים של כל יהודי בישראל".

*תעשה עלייה?

"אני לא ממש גר בבית, אלא במטוסים".

"הסדר חוב לא על הפרק"

תנופת המימושים באזורים נמשכת. הבוקר דיווחה אזורים כי חתמה על הסכם למכירת מחצית מזכויותיה במתחם אגרובנק (כ-50 דונם), הנמצא סמוך לכניסה לחדרה, לחברת אמירי זכרון יעקב, תמורת סכום של 50 מיליון שקל. מוקדם יותר החודש חתמה החברה על הסכם למכירת החזקותיה (50%) בקניון עיר ימים בנתניה, תמורת כ-350 מיליון שקל, וביוני מכרה קרקע בקנדה תמורת 25 מיליון דולר.

בעוד שדוח הרווח והפסד של אזורים - כך עולה מתוצאותיה לרבעון השני - משתפר בזכות מימוש הנכסים, הרי שהמאזן נותר מאתגר בלשון המעטה - התחייבויות שוטפות בהיקף של 2.6 מיליארד שקל, מתוכם אשראי בנקאי בהיקף של כ-842 מיליון שקל, ומנגד ההון העצמי מסתכם ב-172 מיליון שקל בלבד.

אזורים ממשיכה לחרוג מאמות המידה הפיננסיות מול בנק לאומי, אשר לו היא חייבת 220 מיליון שקל, והצדדים עדיין במו"מ לגיבוש קובננטס חדשים. על פי דוח תזרים המזומנים, החברה צפויה לעמוד בצורכי המזומנים במועד.

*האם אזורים עלולה להגיע להסדר חוב?

פרידמן: "מכרנו נכסים בישראל ובקנדה שלא בליבת העסקים שלנו, והבאנו כסף הביתה, מאות מיליוני שקלים. ההנהלה החדשה מכרה את הנכסים במחירים שההנהלה הקודמת בטח הייתה מוכרת בחצי מחיר. אין עלינו לחץ מהבנקים או מאף נושה אחר, ואנו מכוסים היטב לשנתיים הקרובות - יש לנו בבנקים יותר כסף ממה שאנו צריכים - כסף הזמין לרכישת פרויקטים חדשים. הדוחות הכספיים עדיין לא משקפים את המצב העדכני של החברה".