"אין ספק שנכנסנו לשוק דובי; פני הבורסה בת"א - מטה"

כלכלני המאקרו לא אופטימיים בנוגע לתקופה הקרובה בבורסה בת"א ■ אלכס זבז'ינסקי מדש: "כבר אי אפשר להגיד שמדובר רק בתיקון ■ אמיר כהנוביץ' מכלל פיננסים: "רק צעדים קיצוניים באירופה יוכלו לשנות את המגמה"

"הפעם אי אפשר לצפות לחילוץ ממשלתי"

איילת ניר, כלכלנית ואסטרטגית ראשית של פסגות

* האם נכנסנו לשוק דובי, ומה המשמעות של הדבר?

"אנחנו נמצאים בעיצומו של שוק דובי, שכן אנחנו רואים ירידות מתמשכות בשוק המניות. לירידות האלה עשויות להצטרף פקודות אוטומטיות שעלולות להאיץ את המגמה. בנוסף, לירידות בבורסה עשויה להיות השפעה שלילית על היקף הצריכה הפרטית במשק, בשל קיומו של אפקט עושר שלילי. עם זאת, יש לזכור כי אנחנו לא יודעים לזהות מבעוד מועד מתי תשתנה המגמה, ועל כן יש להיזהר מנקיטת צעדים קיצוניים".

* מה ההבדל בין המפולת הנוכחית לזו של 2008?

"המפולת של 2008 נבעה מחוסר אמון במאזנים של החברות, בעיקר של המערכת הפיננסית ובהמשך גם של חברות אחרות. לעומת זאת, המפולת הנוכחית נובעת מקיומו של חוסר אמון במאזנים של הממשלות (משבר חוב). כמו-כן, ב-2008 היה משבר פיננסי שיצר מחנק אשראי אמיתי, ומקבלי ההחלטות נאלצו להזרים נזילות בהיקפים גדולים. במשבר הנוכחי אין מחנק כזה, אין מינוף גבוה כבעבר, והחברות יושבות על קופות מזומנים גדולות. גם הכלים להתמודדות שונים הפעם. ב-2008 רמת הריביות ערב המשבר הייתה גבוהה, ושיעורי החוב של הממשלות היו נמוכים משמעותית מהיום. במשבר הנוכחי אין מקום להפחתות ריבית רבות בשווקים, ודאי לא בגדולים שבהם, והעולם הפיננסי לא יכול לצפות להון ממשלתי שייחלץ אותו. יתרה מכך, מדינות שונות אף יידרשו להמשיך לבצע קיצוצים תקציביים".

* מה יכול לשנות את המומנטום השלילי?

"אחד הפתרונות הוא מהלך שהשוק יוביל. בנקודת זמן מסוימת מחירי הנכסים יהיו זולים מספיק על מנת לעורר את המשקיעים לשוב ולרכוש מניות. פתרון נוסף הוא ברמת המערכת הפוליטית בארה"ב ובאירופה. יש לקוות כי הפוליטיקאים יציעו רפורמות שיתמקדו בפתרון משבר החוב ובעידוד התעסוקה. זה אינו פתרון קסם, אך עצם האיתות הזה עשוי לייצר שינוי מומנטום בשוק ההון".

"המצב בארץ קשה יותר מבחו"ל"

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש

* האם נכנסנו לשוק דובי ומה משמעות הדבר?

"אנחנו בהחלט בשוק דובי, כי אי אפשר להגיד שהירידות האחרונות הן רק תיקון. שוק דובי, להבדיל מתיקון טכני שנובע ממימוש רווחים זמני, מתבסס על הרעה אמיתית במצב הכלכלי, ואנחנו אכן שם".

* מה ההבדל בין המפולת הנוכחית למפולת של 2008?

"מבחינת מצב המאקרו בעולם, בעיקר בארה"ב וגם באירופה, מצב משקי הבית, החברות והבנקים הוא הרבה יותר יציב. השתתפות משקי הבית - הידיים החלשות, בשוק המניות בחו"ל - היא נמוכה יחסית ל-2008. בירידות של 2008 המחזור הממוצע היה גבוה בכ-40% יותר מהיום. ב-2002, למשל, המחזור היה גבוה בכ-80% מהיום. היעדר הידיים החלשות הוא נקודה חיובית שכן הפוטנציאל לירידות שערים כעת נמוך יותר.

"בארץ המצב שונה. השוק המקומי ירד יותר מחו"ל ומחזורי המסחר גדולים יותר, שכן הירידות תפסו את המוסדיים בהחזקה כמעט מקסימלית של מניות. לכן, בארץ יש פוטנציאל גדול יותר לבריחה משוק המניות".

* מה יכול לשנות את המומנטום השלילי?

"הגורם העיקרי למצב הוא אירופה, ואני אופטימי יותר לגבי ארה"ב, בה יש יכולות מבחינה פוליטית לעשות שינוי. באירופה הפתרון היחידי הוא איחוד פיסקאלי על ידי הנפקת אג"ח משותף. ניתן לראות כי האירו נסחר בעוצמה יחסית גדולה לעומת הדולר, ולהבדיל, בשוק האג"ח הנפרד לכל מדינה יש הרבה יותר צרות. לדעתי, האירו הוא אינדיקציה לכך שאם שוק האג"ח היה מתאחד והופך לשוק נזיל וגדול, זה היה מאפשר הורדת עלויות מימון ומרווח נשימה".

"המפולות היום הן תגובת מנע למה שעוד יבוא"

אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של כלל פיננסים

* האם נכנסנו לשוק דובי ומה המשמעות של הדבר?

"שוק דובי איננו סתם שוק של ירידות חדות, אלא כינוי לשוק שהפסימיות בו מעצימה את עצמה, שוק שמוביל את הסנטימנט ולא נגרר אחריו, ושהירידות בו הן לאורך זמן.

"שוק שיש בו ירידות בעוצמה של מעל 20% הנמשכות לאורך חודשיים נחשב שוק כזה, ומדד ת"א 100 ירד גם ב-25% מהשיא וגם לאורך זמן של יותר מחודשיים ולכן יכול להיכנס בכבוד להגדרה של שוק דובי".

* מה ההבדל בין המפולת הנוכחית למפולת של 2008?

"מקור המשבר הנוכחי הוא בחובות הריבוניים של מדינות אירופה ויציאה איטית מדי ממשבר הנדל"ן בארה"ב. זאת, בשונה מ-2008, אז שורשי המשבר היו נכסים רעילים במערכת הפיננסית והתפוצצות בועת נדל"ן. נקודות האור כיום הן מצבן הטוב יחסית של החברות, תנאי האשראי הטובים יותר והציפות הנמוכות של המשקיעים, הן לרווחים, הן לצמיחה והן לעתיד הכלכלי של גוש האירו למשל.

"כמו כן, המשקיעים כיום הם בוגרי התמוטטות ליהמן ברדרס, ולכן הם הרבה יותר בוגרים וחשדניים. הרמה הגבוהה אליו הגיע מדד ה-VIX ('מדד הפחד') מראה כי המפולות היום הן תגובת מנע למה שיבוא, ולא למה שכבר בא".

* מה יכול לשנות את המומנטום השלילי?

"משטרי צנע משמעותיים מאוד באירופה, או הפרטות מאסיביות של מדינות ה-PIIGS. פריסת רשת ביטחון עולמית מספיקה לחובות המדינות באירופה, או הנפקת אג"ח משותפת לגוש האירו. רכישות אג"ח ממשלתיות ללא גבול על ידי הבנק המרכזי באירופה, והחלשה קריטית של היורו בעולם. בארה"ב, צריכה לחול התאוששות של שוק הנדל"ן ולהיווצר אינפלציה".