הגולשים בסלולר: משלמים יותר, עובדים יותר - ונוטשים את אתרי האינטרנט

גלעד בכר, מנכ"ל Mobilano, במדור על הפרסום בסלולר ■ מה מאפיין את הגולש הישראלי בסלולר? על מה הגולשים הסלולריים מוכנים לשלם? ולמה המפרסמים מפספסים אותם בגדול?

בכל בוקר, כאשר אני פותח מחשב במשרד, היום מתחיל מול כמה כלים שמטרתם לעדכן אותי במה שקורה בעולמות התוכן שלי. הדפדפן שלי, באופן אוטומטי, נפתח עם שלוש לשוניות - פורטל חדשות, פורטל מקצועי ופייסבוק.

אלא שכאשר כאשר אני גולש במכשיר הסלולרי, מאפייני הגלישה משתנים באופן דרסטי.
בכל יום שעובר, נמכרים עוד אלפי סמארטפונים שנמכרים בישראל. הגלישה הסלולרית הפכה להיות חלק בלתי נפרד מחיינו. כאשר אנחנו ממתינים בתור לרופא, שאנחנו במעלית בדרך למשרד ואפילו בשירותים - אנחנו כל הזמן מחוברים. אז איך קורה שאנחנו גולשים למעשה באותו האינטרנט, אבל מאפייני הגלישה כה שונים?

עובדים יותר, הרבה יותר

הגלישה הסלולרית, שמשמעותה גלישה מכל מקום, מחברת אותנו מאוד לעבודה שלנו. רוב העובדים שאני מכיר, בעלי אייפון או אנדרואיד, חיברו עצמם לאימייל של העבודה ולכן הם עונים גם מהבית.

על-פי נתונים שפורסמו בפייסבוק, כל גולש ממוצע שהוריד את האפליקציה של פייסבוק משתמש ברשת החברתית פי 2 יותר מאשר גולש שאינו משתמש באינטרנט הסלולרי.
אני אפילו לא אתחיל לספור כאן כמה ריבים היו לי עם אשתי בגלל ההתעסקות שלי במכשיר הנייד. מה שכן, מצאתי לזה פיתרון יצירתי. קנינו גם לה סמארטפון.

לא גולשים באתרים

הגלישה בסמארטפונים מתבצעת לרוב ללא דפדפן. זו גלישה אפליקטיבית, שעוברת מאפליקציה לאפליקציה. רוב הגולשים נכנסים לפחות אחת לשבוע לחנות האפליקציות ומורידים משם אפליקציות חדשות. כאשר גולש מעוניין להתעדכן בספורט, הוא פשוט מוריד את אפליקציה מתאימה וקורא בנוחות, כאשר האפליקציה תואמת את גודל המסך ותורמת לחווית משתמש טובה בהרבה מאתר אינטרנט.

ההבדל המשמעותי ביותר בסלולר, הוא שרוב הגולשים לא עושים את מה שהם רגילים לעשות באינטרנט ה"רגיל" שבמשרד או בבית. אני, לדוגמה, קורא פחות חדשות באמצעות המכשיר הסלולרי. זהו למעשה המקום היחיד שבו אני משחק לא מעט ופעיל הרבה יותר ברשתות החברתיות. אם מפרסם ינסה למצוא אותי רק בפורטלים הגדולים, בדומה לאינטרנט "הרגיל", סביר להניח שהוא יפספס.

הפורטלים החזקים של האינטרנט ה"רגיל" אינם כל כך חזקים בסלולר, מכיוון שהמשתמשים גולשים בצורה אחרת ובמקומות אחרים במכשיר הנייד. ניתן גם לראות שרוב ספקי התוכן הפנימו את זה ויצרו נוכחות מרשימה של מספר אפליקציות. קשת, למשל, יצאה עד היום עם עשרות אפליקציות, עם אפליקציה לכל תוכנית מובילה. גם וואלה יצרה עד היום רשת אפליקציות אשר כוללת משחקים, פורטלי תוכן ולוחות. כאשר ספקי התוכן הגדולים של האינטרנט רוצים לתפוס נפח בסלולר, הם חייבים לתפוס כמה שיותר נדל"ן סלולרי - קרי: כמה אפליקציות שימושיות וממוקדות לנוחיות הגולשים.

80% גלישה ב-Wifi, רק 20% ב-G3

רוב הגולשים בסמארטפונים גולשים על חשבון האינטרנט האלחוטי של מקום עבודתם או מקום מגוריהם ולא על חשבון המפעיל הסלולרי. יש בכך הגיון משום שהגלישה על חשבון המפעיל היא יקרה ואיטית יותר. מעבר לכך, רוב הגולשים נמצאים רוב זמנם בעבודה או בבית, ולכן בזמנים הללו שמהווים את רוב היום, הגלישה היא על חשבון הרשת המשרדית או הביתית.

משלמים יותר על תוכן

רוב הגולשים באינטרנט "הרגיל" לא ימהרו לשלוף את כרטיס האשראי שלהם כדי לשלם על תוכן. בסלולר, עם זאת, התהליך שונה לגמרי. גולשי האייפון מפקידים את פרטי כרטיס האשראי שלהם בחשבון באפל, כתנאי להורדת אפליקציות בתשלום. מהרגע שכרטיס האשראי הוכנס בחשבון בפעם הראשונה, האצבע מחליקה על כפתור הרכישה במהירות רבה הרבה יותר. בישראל, אמנם, רוב האפליקציות חינמיות, אבל עדיין יש מספר לא מבוטל של אנשים שמוכנים לשלם בתוך אפליקציה על פיצ'רים או שלבים נוספים.

במכשירי האנדרואיד, העניין שונה מכיוון שכמעט אף אחד לא קונה שום דבר מגוגל. מה שכן, בפורטלים של המפעילים הסלולריים, שם החיוב מתבצע באמצעות חשבונית, כמות הרכישות מאוד גדולה. בין אם מדובר בצלצול, המתנה נעימה, סרטון וידאו או אפליקציה - התשלום בחנויות של המפעילים לרוב יקר יותר, אך נוח.

תמיד מפתיע אותי להיווכח שיש עשרות אלפי צפיות וידיאו המתבצעות באמצעות הפורטלים הסלולריים בתשלום מדי יום. למה זה מפתיע? כי לרוב מדובר על תוכן חינמי שניתן לראות באפליקציות של הוט, יס, קשת, וואלה, רשת וערוץ 10 ללא כל תשלום ובאיכות טובה יותר.

הגיל והמעמד הסוציו-אקונומי

לפני שנה וחצי, היה ברור עדיין שמחזיקי אייפון ואנדרואיד שייכים למעמד סוציו-אקונומי גבוה. רוב בעלי הסמארטפונים היו קהל עסקי בכיר, אשר קיבלו את המכשירים מהחברות הגדולות; או אליטה שיכלה להרשות לעצמה עלות חודשית גבוהה של מכשירים אלה.

כיום, המצב שונה לגמרי. המכשירים מתקבלים מחברות הסלולר במסלול חיוב-זיכוי מלא - ועל כן הפכו לנחלת הכלל. לפי מחקרים שנעשו בחו"ל, אין הבדל מובהק בין גברים לנשים בשימוש או בהחזקת המכשיר. מבחינת גיל, ניתן לראות שרוב המכשירים המתקדמים לא חוצים את רף ה-60+ וגם כמעט ולא נמצאים בגילאים הנמוכים מגיל 10 (תודה לאל).

אינטרנט אחר, כבר אמרנו?

מאחר שמאפייני הגלישה בסלולרי שונים כל כך מהאינטרנט ה"רגיל", גם המחשבה בפרסום בפלטפורמה זו חייבת להיות שונה. רוב המפרסמים עדיין עולים בפרסום מוצר או מותג באפליקציות המסורתיות, בדומה לאינטרנט, ולא מבינים את החשיבות של פריסה רחבה ככל האפשר. כאשר מפרסם בסלולר עולה רק בשניים או שלושה פורטלים הוא מחטיא מטרה, ולרוב משיג תוצאות פחות טובות. כאשר הגלישה נעה מאפליקציה לאפליקציה, גם אמצעי הפרסום והשיווק משתנים. אם המפרסמים לא יסתגלו לשינוי, הם ימצאו עצמם מנותקים מקהל היעד שלהם.

בכל הכנסים שהייתי שותף להם השנה, כולם דיברו על פייסבוק ואמרו שהסלולר הוא העתיד.
חברים, הסלולר הוא לא העתיד - הסלולר כבר כאן! עם יותר מ-9.5 מיליון מכשירים סלולרים בישראל, מהם יותר מ-1.5 מיליון סמארטפונים, אי אפשר להתעלם מהמדיה המדידה ביותר והאפקטיבית ביותר שקיימת כיום בשוק.


אשמח לקבל תגובות לאימייל:
Gilad@mobilano.co.il

עוד באותו נושא:

■ איך יוצרים אפליקצית סלולר - ואיך עושים מזה כסף?

Mobilano הינה רשת פרסום פרימיום באפליקציות סלולריות, אשר מתמחה בפרסום וקידום אפליקציות. החברה עוסקת בפרסום נכון ושיווק מיטבי באייפון ובאנדרואיד, באמצעות עשרות אפליקציות ישראליות ובינלאומיות.