השקעות עם תעוזה

בזמן הבלבול בשווקים, כמה רעיונות להשקעות שעשויות להניב רווח נאה תוך כשנה

לאור התנודות האחרונה בשווקים והחששות אצל יותר ויותר משקיעים, חובבי מניות רבים מתלבטים היכן, באילו סקטורים ובאילו מדינות להשקיע. לפניכם מספר רעיונות בעידן הבלבול הנוכחי:

בטווח הבינוני: סין

סין החליטה לקדם את הסקטור הפיננסי, ותעשיית הבנקאות בפרט, על מנת לעשות אותם יותר גלובליים וידידותיים לכלכלת השוק. בדומה למרבית הרפורמות בסין, גם פה השינויים נעשים בזהירות עם מחשבה ותכנון ארוך טווח.

לרפורמה שתי מטרות עיקריות:

1. לשפר את מערכת האשראי לכלכלה הריאלית, ובמיוחד לחברות בסקטור הפרטי, ובכך לסייע להמשך הצמיחה הכלכלית הבריאה בסין. קובעי המדיניות חותרים להפוך בהדרגה את הבנקים בסין לדומים לבנקים המסחריים בארצות המפותחות. כמובן שמשבר הבנקים של 2008 עומד לנגד עיניהם של מקבלי ההחלטות ולכן הרפורמה מתקדמת לאט ובזהירות, לפי מטווה מתוכנן בקפדנות אבל בהחלטיות המאפיינת את העשייה בסין.

2. להפוך את המטבע הסיני לבינלאומי על מנת לתפוס מקום נכבד בשווקי המטבעות בעולם.

השינוי המבני שעובר הסקטור הפיננסי בסין הופך אותו לאטרקטיבי להשקעה בטווח הבינוני מבחינת הרווחיות הצפויה והן בסבירות הגבוהה שהמטבע הסיני ימשיך להתחזק. לזמן הקצר, אין להתעלם שכרגע המדיניות המוניטארית בסין היא של הידוק החגורה ושוק המניות שם יכול להמשיך לדשדש.

אירו חלש טוב לחברות הייצוא

החוליות החלשות של גוש האירו הן יוון, אירלנד, פורטוגל ובמידה מסויימת גם ספרד ואיטליה. אפילו מדינה מרכזית כמו צרפת, גורמות לפיחות אפקטיבי של האירו או לפחות עוצרות את תיסוף המטבע.

כתוצאה מאירו חלש יחסית, חברות ייצוא בינלאומיות, בעיקר מגרמניה, הולנד וסקנדינביה, נהנות מכושר תחרות משופר המאפשר להן לשמור ואפילו להגדיל את פלחי השוק שלהם, במיוחד את גודל הייצוא למדינות עם מטבע חזק יחסי כמו סין, יפן, ברזיל, אוסטרליה וקנדה.

כמובן שעלייה בכושר התחרות הבינלאומי מגדילה את הרווחיות של חברות אלו ועושה את מניותיהם לאטרקטיביות יותר. גם הפרופיל של תשואה-סיכון של האג"ח הקונצרני שלהם נעשה יותר אטרקטיבי להשקעה.

יותר רווחי משנראה בדוחות

נראה, שנכס ההשקעות הנמצא בתשואת יתר ביותר (undervalued) הוא ידע. הסיבה שגורם הידע אינו מיוצג נכון ברווחיות החברה, ובחברה הטכנולוגית במיוחד, נובע מהחשבונאות הסטנדרטית המיושמת בדוחות הפיננסיים (GAAP accounting).

בדוחות הכספיים, המחקר והפיתוח מוצגים כהוצאה ולא כהשקעה - יחד עם יתר הוצאות השכר, ולכן אינם משקפים את רווחיות הכלכלית האמיתית של החברה. יתרונות נוספים של הטכנולוגיה, כגון הורדת רמת המלאים, שיפור בהון המועסק השוטף ובמבנה ההון לא משפרים את מאזן החברה. כך שהצגת הרווחיות בחברות טכנולוגיה, וחברות IT במיוחד, נוטות להערכת חסר ברווחיות. לכן, יש שורה ארוכה של חברות טכנולוגיות ו-IT גלובליות, אטרקטיביות למשקיעים יותר מאשר משתקף כרגע בדוחות הפיננסיים שלהן.

אנרגיה ירוקה משתלמת

המחיר הגבוה של הנפט גולמי, הביא להתחזקות האג'נדה החברתית/פוליטית לאנרגיה ירוקה. כמו כן, המשבר באנרגיה הגרעינית וחוסר הנוחות בעולם המפותח מהתלות בארצות לא יציבות, יצרו נטייה לפתח אנרגיה ירוקה.

אנרגית רוח, אנרגיה תרמית ופיתוח תהליכי חיסכון ושימור באנרגיה נמצאים כולם בעדיפות ובמרכז העשייה. אפילו השימוש באנרגית גז, שמשחררת תוצרי שריפה פחמניים ומזהמים פחות מהנפט ותוצריו, הוא יותר פופולארי משריפת דלקים נוזליים כגון סולר ובוודאי מזוט.

לכן, מניות של חברות גז רווחיות עם רזרבות גדולות אטרקטיביות. הירידה הכללית במדדי המניות בעולם מראשית חודש מאי מגבירה את האטרקטיביות של מניות אנרגיה ירוקה.

הכותב הוא מרצה לכלכלה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.