"תוכנית אובמה - יקרה מדי ולא תיצור הרבה משרות חדשות"

כלכלנים טוענים כי תוכנית אובמה תעלה מאות אלפי דולרים עבור כל משרה שתיוצר, אך מצד שני אומרים כי לאובמה לא הייתה כל ברירה, בהתחשב במצב הכלכלי

כלכלנים בכירים בארה"ב מטילים ספק ביכולתה של התוכנית הכלכלית החדשה של הנשיא ברק אובמה לצמצם את האבטלה באופן משמעותי, וטוענים כי מדובר בתוכנית יקרה מדי שתיצור רק מספר מצומצם של מקומות עבודה. מדובר, כזכור, בתוכנית בהיקף של 477 מיליארד דולר לה מטרה אחת: לסייע לכמה שיותר מ-14 מיליון האמריקנים המובטלים לצאת לעבוד.

רוברט רייך, כלכלן באוניברסיטת ברקלי ולשעבר שר העבודה תחת הנשיא ביל קלינטון כתב בסוף השבוע בבלוג שלו כי התוכנית של אובמה "לא מספיק גדולה ולא מספיק אמיצה כדי ליצור שינוי משמעותי בשוק העבודה או להתניע מחדש את הכלכלה".

ואכן, כלכלנים רבים בארה"ב מדברים על כך שמדובר בתוכנית יקרה עם השקעה של מאות אלפי דולרים על כל משרה שתיוצר. מייקל בוסקין מאוניברסיטת הרווארד טוען כי התוכנית תיצור "רק מספר מועט של משרות חדשות", כך שהיא לא מצדיקה את העלות. לטענתו, "היה עדיף שתהיה לממשל מדיניות גלויה ועקבית בתקופה זו של חוסר ודאות בכל מקום וחשש ממסים ורגולציה. לא צריך לטפל בבעיה עם פלסטר זמני".

ישנם כלכלנים בארה"ב שמעריכים כי לתוכנית תהיה השפעה גדולה יותר; אחד מהם הוא מארק זנדי מסוכנות הדירוג מודי'ס, שמעריך כי התוכנית תייצר 1.9 מיליון מקומות עבודה חדשים תוך שנה ותקפיץ את הצמיחה לרמה של 4.5% בשנה הבאה, לעומת צמיחה איטית למדי של 1% בלבד ברבעון השני של השנה.

גם כלכלנים שטוענים כי התוכנית לא מספיק רחבה, כמו דונלד מרון ממרכז מדיניות המס, טוענים כי לאובמה לא הייתה ברירה נוכח החולשה הכלכלית בארה"ב. "בהתחשב במצב הכלכלי, זה הדבר הנכון לעשות", אמר מרון.