"השווקים בוערים; מי שינסה לתזמן את השוק - יפסיד כסף"

חיים ישראל, מנהל מחלקת המחקר של מריל לינץ', בראיון ל"גלובס": "העלאת הדירוג תיתן רוח גבית קלה, אבל בסופו של דבר הבורסה מגיבה לשווקים הגלובליים"

"העלאת הדירוג של ישראל נכונה ותיתן רוח גבית קלה לשוק המקומי, אבל בסופו של דבר הבורסה בישראל מגיבה בעיקר לשווקים בעולם", אמר חיים ישראל, מנהל מחלקת המחקר של מריל לינץ', בראיון ל"גלובס". ישראל, שנכח בפורום CFO ששנפתח היום (א') באילת, מסביר כי למרות העלאת הדירוג, הוא לא צופה עלייה בהשקעות זרים בישראל, ומזהיר כי ההתפתחויות הגיאו-פוליטיות "עלולות לקזז את הסנטימנט החיובי כתוצאה מהורדת הדירוג".

"עליית הדירוג היא צעד נכון המהווה אישור למה שקורה למדינות אשר שומרות על מסגרת התקציב", הסביר ישראל, שלא צופה שינוי מהותי בפעילות המשקיעים הזרים בעקבות המהלך: "אני לא חושב שתהיה התגברות בהשקעות כסף חדש ייכנס כי משקיעים מחפשים מדינות עם דירוגים גבוהים יותר, אבל יהיה גם כסף שייצא. מה שכן, הכסף יחפש תשואות נמוכות יותר, ולפיכך עלויות הגיוס של ישראל בעולם יירדו".

ישראל מכנה את המהלך של S&P, שהעלתה את דירוג האשראי של ישראל ביום ו' האחרון מרמה "A" לרמה "+A", כ"טפיחה על השכם", אולם מזכיר כי "מצב פרמיית הסיכון ברמה הגיאו-פוליטית הוא לא טוב. אמנם אנו מתרשמים מכך שהתקציב נמצא בשליטה, אבל המצב הגיאו-פוליטי שנמצא כעת בקדמת הבמה עשוי לפגוע בהשפעה החיובית של המהלך".

באשר להתפתחויות בשווקים הגלובליים, ישראל טוען כי למרות שהשוק המקומי מקבל "רוח גבית קלה" מהעלאת הדירוג, "אנחנו בסופו של דבר מגיבים להתפתחויות בוול סטריט ובאירופה", שם חוו השווקים ירידות חדות ביום ו' זאת, כאשר בשוק התגבר החשש מפשיטת רגל של יוון, על רקע מחלוקות בבנק המרכזי האירופי באשר להתערבות בשוק האג"ח.

במבט לעתיד, ממליץ ישראל שלא להיכנס לפאניקה למרות ש"השווקים בוערים ויש בעיה של חובות". מנגד, בטווח הקצר מזהיר שלא להתפתות להיכנס לשוק ולנסות לנצל הזדמנויות קנייה: "מי שינסה לתזמן את השוק בטווח הקצר, רק יפסיד כסף".