ביהמ"ש המליץ ללבייב: השג פשרה בייצוגית בעניין אג"ח ט'

‎השופט עמירם בנימיני קרא לאפריקה ישראל להגיע לפשרה עם התובע הייצוגי לפי אותם תנאים שהוצעו לבעלי אג"ח ט' במסגרת ההסדר

בית המשפט המחוזי בתל-אביב המליץ הבוקר (א') לחברת אפריקה ישראל , לבעל השליטה בה לב לבייב ולמנהליה להגיע לפשרה עם התובע הייצוגי, בנימין אסולין, שהגיש בקשה לתביעה ייצוגית נגד החברה, לאחר שמכר בהפסד אג"ח מסדרה ט' של אפריקה ישראל, קודם שהושג הסדר החוב של החברה. השופט המליץ כי הפשרה תהיה לפי אותם תנאים שהוצעו לבעלי אג"ח ט' במסגרת ההסדר.

"באי-כוח הצדדים יעמדו בקשר כדי לברר האם ניתן להגיע לפשרה, לפיה אותם תנאים שהוצעו לבעלי אג"ח ט' במסגרת ההסדר, יינתנו גם לחברי הקבוצה התובעת; כלומר, אותם התנאים שהיו מקבלים לפי ההסדר, אילו היו ממשיכים להחזיק את אג"ח ט', והיו נכללים בהסדר", כתב השופט עמירם בנימיני.

מדובר במחזיקי אג"ח ט' שרכשו את האג"ח בחודשים יוני-אוגוסט 2009, ומכרו אותן בין סוף אוגוסט לסוף אוקטובר 2009.

אסולין, שמכר אג"ח ט' בהפסד של 56 אלף שקל, הגיש בנובמבר 2009 את הבקשה לאשר תביעה ייצוגית נגד לבייב, אפריקה ישראל, המנכ"ל איזי כהן ואחרים, בטענה כי הדיווחים לציבור בתשקיף התבררו ככוזבים, וגרמו בכך לחלק ממחזיקי אג"ח ט' למכור אותן בהפסד.

"עסקינן בפרשה חמורה מאין כמותה, שבה אפריקה ומנהליה הובילו משקיעים מהציבור בכחש להשקיע כספם בהשקעה, שהוצגה כסולידית וקצרת-טווח, והתבררה כהשקעה חסרת תוחלת", נטען.

באמצעות עורכי הדין יורי נחושתן, גבי ספרן ועופר יובל, טוען אסולין כי "המשקיעים רכשו אג"ח ט', מתוך אמון במצגיה הברורים של אפריקה אודות יכולתה וכוונתה לשלם להם בתוך זמן קצר - ומצאו עצמם לפתע אל מול הודעתה כי לא תשלם להם".

לדבריו, בדיעבד התברר כי דיווחי החברה "לא היו אלא דיווחי כזב, הנגועים בהסתרה מכוונת או רשלנית, בבחינת פרטים מטעים ומהותיים ביותר בתשקיף... תוך העדפת אינטרסים של משקיעים מוסדיים... רשמה אפריקה למסחר את אג"ח ט', ללא מתן גילוי מלא ונאות אודות מצבה הפיננסי ואודות האפשרות הסבירה כי לא יהיה ביכולתה לפרוע אותה במועד".

מצב זה, נטען, הוביל חלק ממחזיקי האג"ח למכור את אחזקותיהם בהפסד ניכר.

לדברי התובע, הנזקים המצטברים של הקבוצה התובעת מסתכמים ב"מיליוני או עשרות מיליוני שקלים, אם לא למעלה מכך".