פרופ' טרכטנברג: "שוק בלתי מרוסן הרים ראש בישראל"

את הדברים אמר יו"ר הוועדה לשינוי חברתי כלכלי בכנס ההשקה של אמנת המעסיקים למיצוי ההון האנושי ■ "הציבור גם יודע לשמור טינה לאלה שרומסים אותו"

"כלכלת שוק מאפשרת שינוי ואם יש דבר אחד שקבוע בהיסטוריה זה השינוי" - כך אמר יו"ר הוועדה לשינוי חברתי כלכלי, פרופ' מנואל טרכטנברג, בכנס ההשקה של אמנת המעסיקים למיצוי ההון האנושי שיתקיים באוניברסיטת תל-אביב הערב (א'). בנוסף, פנה פרופ' טרכטנברג בדבריו לאנשי העסקים המובילים בישראל וקרא להם להירתם למאבק החברתי, ואף ציין כי הוועדה שהוא עומד בראשה תיגע גם בנושא הריכוזיות במשק.

"כלכלת שוק לא מרוסנת יכולה להצמיח כוח מונופולי וזה מה שקרה בעולם במשבר האחרון", אמר פרופ' טרכטנברג. "בעשור האחרון אותה כלכלת שוק בלתי מרוסנת הרימה ראש בישראל. צריך להסתכל למציאות בעיניים כדי שנוכל לתקן אותה בזמן. המדינה צריכה להנהיג רגולציה עוצמתית כדי למנוע ניצול של כוח מונופוליסטי חסר ריסון".

עם זאת, אמר פרופ' טרכטנברג כי "המדינה היא רק חלק מהפתרון. יש תפקיד מרכזי גם לעולם העסקי ואנשי העסקים בארץ. תפקידם בא לידי ביטוי בריסון עצמי וזה הכלי הכי חשוב שיש כדי להנות מכלכלת השוק מאוזנת".

"אני מאמין שיש דרכים רבות להגדיל את השורה תחתונה בדוחות הכספיים תוך העצמת הערכים. עובדים זה לא רק שורה בדוחות ולקוחות זה לא רק נתון סטטיסטי. אותם אנשי עסקים צריכים לזכור שהציבור גם יודע לשמור טינה לאלה שרומסים אותו", הוסיף פרופ' טרכטנברג.

"הישראלים החדשים יבחנו בעין ביקורתית את עולם העסקים"

עוד הוסיף פרופ' טרכטנברג כי למרות שהוא חסיד של כלכלת שוק, הוא חושש מהרס החברה בגלל הראוותנות שיש בישראל של 2011 ורמז על הקמפיין שנעשה נגד ועדת ששינסקי והעומד בראשה.

"במאבק על אוצרות הטבע היה קמפיין שעשה רצח אופי", אמר פרופ' טרכטנברג. "מה הייתה הכוונה להפחיד אותנו? זה לגיטימי להתווכח, אבל אוי לנו אם ניפול להתנהגויות כאלה. אני רוצה לברך את שר האוצר שידע לעמוד איתן מול המערכה הזאת".

טרכטנברג הוסיף כי ה"ישראלים החדשים" יבחנו בעין חדה וביקורתית את עולם העסקים ולא בצורה פסיבית כפי שהיה עד עכשיו. "על הממשלה לפעול כרגולטור ואנו נמליץ על כך, אבל הקהילה העסקית צריכה להירתם לנושא גם כן", הוסיף פרופ' טרכטנברג.

"אנו עומדים בפי רגע היסטורי"

"בכל העולם נשאת השאלה כיצד תראה החברה של העתיד, במיוחד אצל מעמד הביניים ששואל האם הצמיחה תחלחל גם אליו", אמר טרכטנברג. "אולי נגזר עלינו להדגים לעולם כיצד ניתן להיות כלכלת שוק שהיא גם אנושית".

"אנו עומדים בפי רגע היסטורי - החברה הישראלית קמה על רגליה ואמרה 'עד כאן'", אמר טרכטנברג. "מי שחושב שאפשר למסמס את זה - טועה טעות מרה. השינוי לא יהיה מיידי, אבל כולם מבינים שוועדה שפועלת בטווח זמן כה קצר ובלחצים כאלה לא יכולה להביא מזור וישועה, וזה גם לא תפקידה. אחרי ההמלצות העבודה רק תתחיל. החברה הישראלית שינתה כיוון ואני קורא לעולם העסקים לא לעמוד בדרך כי ההיסטוריה לא תסלח לכם".

עמוס שפירא: "היתרון היחסי היחידי שיש לנו הוא המשאב האנושי"

עמוס שפירא נשיא אגודת הידידים של אוניברסיטת ת"א ומנכ"ל סלקום אמר בכנס כי "לפני 15 שנה ישראל ייצרה פי 10 יותר מאירן, היום אירן מייצרת פי 2 יותר מישראל. זה אומר שמדינות ערב הגדילו את הקצב יותר מאיתנו, וזה איום כלכלי וביטחוני עלינו. היתרון היחסי היחידי שיש לנו הוא המשאב האנושי אנו צריכים לנצל אותו בצורה המירבית".

עוד הוסיף שפירא כי "במגזר העסקי קולטים את רוב הבוגרים מהאקדמיה, הרבה פעמים מה שאנו מחפשים שונה ממה שמצפים שנחפש. הכישורים המבוקשים על ידינו זה קודם כל להיות בן אדם. אדם שלא מסוגל ללמוד דברים חדשים ולא מסוגל לעשות אנליזה וסינטזה, לא מסוגל לתפקד בעידן המודרני".