לא תופסים אמריקה

אף אחד מהאירופים לא חושב להילחם באמריקה, אבל ניתן למצוא ממש שמחה לאיד

"האנטי-אמריקאים", ב' 21:00, "יס דוקו"

נכון שנמאס לכם כבר מהמשדרים המיוחדים לציון ה-11 בספטמבר, לא כל שכן מהמלצות של מבקר טלוויזיה אחד עליהם? ובכן, בדיוק משום כך לא אמליץ לכם לצפות הערב ב"מסגד בגראונד זירו" (ערוץ 8 22:00), לא "במסע שלי לאל קאעידה" ("יס דוקו" 22:00) שמגולל את כישלון המודיעין האמריקני לפני המלחמה, וגם לא ב"מסווגים" - המצוד אחר בן-לאדן (נשיונל ג'יאוגרפיק, 22:00). התוכנית היחידה שאציע לכם לראות הערב וקשורה לנושא, היא "האנטי-אמריקאים", תוכנית ששמה מעיד על תוכנה.

ב-2003, עברתי לגור לכמה חודשים ביוון, ושמתי לב שככל שהדברים אמורים בערים (להבדיל מהאיים שבהם הכול רגוע יותר), נתפס אסון התאומים כמעין "עונש ראוי" לאמריקה על מדיניות החוץ היהירה שלה (זה היה אחרי שנדהמתי לגלות עד כמה רווחת הדעה שלפיה "המוסד" הוא זה שמוטט את המגדלים, נשבע לכם שאני לא צוחק, גם לא מגזים).

האמת? לפעמים קשה להאשים את האנטי-אמריקאים באשר הם: רבים מאלו שיצא להם (בהכללה כמובן), לעבוד עבור חברות אמריקניות, מכירים את הקולוניאליזם המתנשא של האחרונות, שמבחינת הבכירים שבהן, רק סגנון הניהול שלהם, התרבות שלהם - אפילו האוכל שלהם, הם אלה שנחשבים, וכל היתר, פשוט אתרא מזלו שלא לראות את האור הגנוז בין הפסים לכוכבים.

לנו, כמדינת חסות של ארצות-הברית, אולי קשה לראות זאת כך, אבל השנאה לארצות-הברית, אינה נחלתם של מוסלמים קיצוניים בלבד. הסרט הזה עובר בין מדינות אירופה, מאנגליה במערבה, דרך צרפת ועד לפולין - בקצה המזרחי של מרכזה, ומגלה שם לא מעט טינה כלפי המעצמה הגדולה ממערב.

אף אחד מהאירופים לא חושב כמובן להילחם באמריקה (אלא אם כן מדובר בהפגנה נגד סניף מקדונלדס) כדרך שעושה זאת אל-קעידה, אבל פה ושם ניתן למצוא ממש שמחה לאידה של המעצמה המדממת.

סנונית ראשונה

"אז מה היה לנו?", ב' 21:00, ערוץ 10

איך יודעים שראש השנה בפתח? אחד הסימנים המובהקים הוא תוכניות סיכום השנה. מיד אחריהן, כך ידוע לנו כבר, יגיעו הרמות הכוסית במקום העבודה, פסטיבל השי לחג, בתוספת עונת חופשות חדשה לילדים, כאילו מישהו מתעקש בכוח להוציא אותם מהמסלול שאליו רק החלו להתרגל.

אז יסלח לי אורי גוטליב ויסלחו לי כל אורחיו המבדרים הערב בתוכנית הסיכום המבודחת של ערוץ 10. זה לא אתם חברים, זה אני, שרואה בכם סנונית ראשונה שמבשרת את הימים הנוראים.

והיא לפני סיום

"החיים זה לא הכול", פרקי סיום של העונה התשיעית והאחרונה, ב'-ג' 22:10, ערוץ 2

מחר (ג') תוציא "החיים זה לא הכול" את הנשמה התשיעית שלה ותעבור לעולם שכולו שידורים חוזרים וקטעי ארכיון. באופן ביזארי, ההישג הנדיר הזה - תשע עונות, הופך לדבר העיקרי שנזכור מהסדרה המצליחה. גדי ודפנה אולי לא הצליחו להתרומם עד כדי כך שיגרמו לנו לצחוק בפה מלא או להתרגש באמת, אבל הם היו שם בשבילנו, ביחד עם מיקי ואורלי (יעל לבנטל שממשיכה לסדרת "ספין" באינטרנט) במשך תשע שנים.

עם כל ההתפעלות מהעקביות הזאת, קשה שלא לשים לב שהתוכנית הלפני אחרונה שתשודר הערב, משובצת אחרי "כלבוטק", עם פז"מ של 35 שנים ועם רייטינג של יותר מ-30% בשבוע שעבר.