פיטנגו ואגת סייעו לולריטס האמריקנית לגייס 150 מיליון דולר

"גיוס בהיקף כזה הוא נדיר, גם בארה"ב. במוצר פריצות דרך טכנולוגיות, לא רק במוצר, אלא ברעיון לתהליך ייצור"

אין כסף לחברות מכשור רפואי? תלוי את מי שואלים. חברת Valeritas האמריקנית גייסה 150 מיליון דולר - סכום גבוה יותר מהאקזיט הממוצע של חברת מכשור רפואי בארה"ב בשנים האחרונות, שעומד על 100 מיליון דולר.

בסבב הגיוס השתתפו הקרנות הישראליות פיטנגו ואגת, שייסד שר הבריאות לשעבר, דני נווה. פיטנגו הובילה את הסבב הקודם של החברה, וככל הנראה השקיעה סכום גבוה גם בסבב הנוכחי.

את הגיוס הנוכחי הובילה קרן Welsh, Carson, Anderson & Stowe ואליה הצטרפו הקרנותMPM Capital, Abingworth, ONSET Ventures, Advanced Technology Ventures ו-Kaiser Permanente Ventures.

הקשר הישראלי נוצר דרך איתי הראל, שותף בקרן פיטנגו, שהיה בעבר מנהל בכיר בכמה חברות בינלאומיות בתחום המכשור הרפואי והולכת התרופות. "החברה הזמינה אותי לייעץ לה וזיהיתי את ההזדמנות", הוא אומר, "המדיניות שלנו הייתה ונותרה השקעה בחברות ישראליות, אך את ולריטס לא רציתי לפספס". הראל משמש כדירקטור בחברה מטעם פיטנגו.

ולריטס מפתחת משאבת אינסולין לחולי סוכרת מסוג II. כיום יש בשוק מגוון משאבות אינסולין, אך אלה מיועדות לחולי סוכרת מסוג I. בין השאר פועלות בשוק זה הישראליות די מדיקל ומדינגו, שנמכרה לרוש.

אמנם כל סוגי המשאבות נועדו להוליך אינסולין לתוך דמו של החולה, אך לדברי הראל ההבדל בצורכי שני סוגי חולי הסוכרת, הוא גדול. "חולה הסוכרת סוג I זקוק לניהול יותר אינטנסיבי וצמוד של המחלה שלו", הוא אומר, "על בסיס זה נגזרת הכלכלה של התחום. המוצר מותאם לכל חולה באופן אישי, והשיפוי הביטוחי הוא גבוה. לעומת זאת, המוצר שלנו נועד להחליף טיפול יחסית לא אינטנסיבי, של חולה שמזריק אינסולין 3-4 פעמים ביום. הוא חייב להתחרות בטיפול הזה מבחינת עלות, נוחות ודיוק".

"זוהי המשאבה היחידה בעולם המציעה באמצעות מנגנון מכני לגמרי", אומר חנן שניידר, שותף באגת, "גם אינסולין ברמה קבועה כל היום וגם מנות נוספות לפי הצורך. אני מאמין כי ה-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב) לא יאשר עוד מוצר כזה בטווח של השנתיים הקרובות".

המוצר כבר מאושר לשיווק בארה"ב ובאירופה, והגיוס נועד כדי לאפשר השקה שלו בכל העולם.

* 150 מיליון דולר זה סכום גבוה במיוחד. איך זה התאפשר, בזכות פריצת דרך טכנולוגית, זיהוי צורך בשוק, הניהול?

הראל: "גיוס בהיקף כזה הוא נדיר, גם בארה"ב. ההבדל של ולריטס הוא בניהול, בהיכרות עם השוק ויש במוצר פריצות דרך טכנולוגיות, לא רק במוצר, אלא ברעיון לתהליך ייצור".

* אחרי גיוס כזה, יש לכם כסף פנוי מהקרן האחרונה?

"יש לנו כסף לתמוך בכל החברות הקיימות שלנו, וגם לא נשלול השקעות חדשות מן הקרן הנוכחית".