עכברי מעבדה

מי הקבוצה הכי גריאטרית בצ'מפיונס ליג העונה? למי יש שחקנים עם הכי הרבה ניסיון במפעל? כמה זמן בממוצע שורד שחקן בריאל מדריד? איזו מדינה שולחת הכי הרבה שחקנים לליגת האלופות? כל התשובות בפנים

מחלקת גריאטריה. ב-2002 חנכה מילאן מבנה חדיש במתחם האימונים שלה שנקרא מילאן-לאב ("מעבדת מילאן"). המטרות של מועדון הפאר האיטלקי, שאפילו הזמין ציוד מתקדם של מיקרוסופט לאיוש המעבדה, היו לחזות הסתברות לפציעות של שחקנים ולשפר את הכושר הגופני שלהם; ובעיקר: להפוך אותם למחוסני הזדקנות. זה הצליח למילאן לא רע, כשב-2007 זכתה הקבוצה בצ'מפיונס ליג כש-10 מתוך 11 שחקני ההרכב שלה במשחק הגמר היו בני 30 פלוס, חלקם אפילו עברו את ה-35.

למרות שעברה מאז תהליך הצערה, אלופת איטליה היא עדיין אחת הקבוצות הכי זקנות באירופה, כנראה בסיוע הנדיב של ה"מילאן-לאב": לפני נתונים שמפרסם ה-PFPO ("הארגון למיפוי שחקני הכדורגל המקצוענים"), הגיל הממוצע לשחקני הסגל של האדומים-שחורים הוא 29.69, המבוגר ביותר מבין 32 הקבוצות שישתתפו העונה בליגת האלופות.

אפואל ניקוסיה הקפריסאית במקום השני בדירוג, עם גיל ממוצע של 28.57; אינטר, יריבתה העירונית של מילאן, שלישית (28.04), ואת החמישייה הגריאטרית סוגרות זניט סט. פטרסבורג (27.78) ונאפולי (27.66). בצד השני של הסקאלה, הקבוצות הכי צעירות בליגת האלופות השנה יהיו אייאקס (גיל ממוצע של 23.61), ליון (24.01) וגנק (24.04).

לא ברור אם הגיל הוא מדד מתאים לחזות הצלחה, אבל מה לגבי ניסיון בצ'מפיונס ליג? לפי הפרסום של ה-PFPO, שמשקלל את כמות משחקי הצ'מפיונס ליג בכל קבוצה, מילאן היא הקבוצה השנייה הכי מנוסה העונה בצ'מפיונס ליג - לכל שחקן במילאן יש 33.76 הופעות בממוצע בקריירה בליגת האלופות, קצת פחות משל צ'לסי המדורגת ראשונה עם 35.17 הופעות. ברצלונה (28.06 ממוצע משחקים לשחקן בצ'מפיונס), אינטר (26.63) ומנצ'סטר יונייטד (25.77) משלימות את החמישייה הראשונה, וכצפוי, הקבוצות הקטנות (פלזן הצ'כית - 0.17, וגלאטי הרומנית - 0.2) תופסות את שני המקומות האחרונים. עוד משהו מעניין בהקשר הזה: לשחקני אלופת גרמניה דורטמונד יש ניסיון ממוצע של 0.96 הופעות בלבד בצ'מפיונס.

ליגת הטיקי-טאקה. ספרד קיבעה את מעמדה כמעצמת הכדורגל הגדולה ביותר בפלנטה, אחרי שזכתה ביורו 2008 ובמונדיאל 2010. אולי זה גם מסביר את הנתון הבא: 81 שחקנים שמחזיקים באזרחות ספרדית מרכיבים את סגלי המועדונים שיתמודדו העונה בצ'מפיונס ליג, יותר מכל מדינה אחרת בעולם.

ברזיל, שבעונה הקודמת היתה יצואנית השחקנים הבולטת בעולם לחמש הליגות הבכירות באירופה (123 שחקנים בסך הכל), תקבל בהתאם לכך ייצוג הולם גם בליגת האלופות בעונה הקרובה, עם 69 שחקנים בסך הכל. אבל הנתון הזה ממקם את המדינה הדרום אמריקנית רק במקום השלישי בדירוג, כשצרפת, עם 77 שחקנים, תופסת את המקום השני. אנגליה, ששולחת 4 קבוצות למפעל, שולחת לצ'מפיונס רק 42 שחקנים אנגלים.

צ'מפיונס ליג
 צ'מפיונס ליג

הגודל לא קובע. קבוצה עם שחקנים גבוהים במיוחד יכולה ליהנות מיתרון משמעותי בכדורסל. בכדורגל, עושה רושם, ההיפך הוא הנכון: הקבוצה הכי נמוכה בצ'מפיונס ליג בעונה הקרובה תהיה אלופת אירופה, ברצלונה, עם גובה ממוצע של 178.53 ס"מ לשחקניה. הקבוצה הכי גבוהה: באייר לברקוזן (185.58 ס"מ).

פה היום, שם מחר. יציבות במקום העבודה, בטח בעידן חוק בוסמן והכסף הגדול, היא עניין שלא ממש קיים בכדורגל: נדירים השחקנים שלא מחליפים כמה קבוצות במהלך הקריירה. מי בכל זאת הקבוצה ששחקנים שורדים בה הכי הרבה שנים רצופות? מבין 32 קבוצות הצ'מפיונס ליג, התואר הזה שמור לצסק"א מוסקבה (3.76 שנים בממוצע). גם צ'לסי (3.52 שנים לשחקן בממוצע בקבוצה) ומנצ'סטר יונייטד (3.42) הם מקומות עבודה יציבים יחסית. הניסיון בריאל מדריד לבנות כל פעם מחדש מעמיד את אורך החוזה הממוצע לשחקן על 1.91 שנים בלבד.

הקבוצה שזורקת הכי מהר את השחקנים שלה היא אולימפיאקוס: שחקני הסגל שלה לא מצליחים לסגור בממוצע אפילו עונה שלמה במועדון היווני (0.90 שנים בממוצע).