כשלון ראשון באשלים: נדחתה הצעת ברייטסורס ואלסתום

ההצעה היחידה שהוגשה למתחם B היתה גבוהה מדי והמדינה נאלצה להודיע על דחייתה ■ לא ברור מה יעלה בגורל המתחם ■ האם מכרז הדגל של המדינה שהיקפו מעל 2.5 מיליארד דולר יהפוך לכישלון ענק?

ועדת המכרזים הבין-משרדית להקמת תחנות הכוח הסולאריות באשלים הודיעה לקבוצת מגלים סולארפאוור (Megalim Solar Power Ltd.), מגישת ההצעה להקמת התחנה התרמו סולארית בפלוט B, כי לאחר שהושלמה בדיקת החלקים הטכניים והפיננסיים בהצעתה, נפתחה מעטפת הצעת המחיר ובכך הושלמה בדיקת ההצעה כולה.

ועדת המכרזים הודיעה לקבוצת מגלים, אשר בעלי מניותיה הן החברות ברייטסורס ואלסטום , כי הצעת המחיר כפי שהוגשה גבוהה באופן משמעותי. על כן, הוועדה הודיעה כי היא דוחה אותה. ועדת המכרזים צפויה לזמן את קבוצת מגלים לדיון בעקבותיו תחליט הוועדה על המשך צעדיה.

משרד האוצר הודיע היום (ג') כי ארבע הצעות הוגשו לוועדת המכרזים הבין-משרדית להקמת תחנת כוח בטכנולוגיה פוטו-וולטאית בהיקף של 30 מגה-וואט באזור אשלים שבמועצה האזורית רמת נגב. הקבוצות, כוללות את חברת החשמל הצרפתית EDF, חברת שיכון ובינוי בשיתוף חברת סאן-פאוור האמריקאית, גרנית הכרמל בשיתוף סימנס הגרמנית וחברת כלל אנרגיה עם חברת סאן-אדיסון.

פרויקט אשלים מורכב משלושה מכרזים הכוללים הקמת שתי תחנות כוח בטכנולוגיה תרמו סולאריות ותחנה אחת בטכנולוגיה פוטו-ווטאית באזור אשלים בהיקף כולל של 250 MW. המכרזים נערכים בשיטת ה-BOT לפיה הזוכה במכרז נדרש לממן, להקים, לתפעל ולתחזק את תחנת הכוח למשך תקופת זיכיון כוללת של כ-27 שנים (כולל תקופת ההקמה), ובסיומה להעבירה כשהיא פועלת לידי המדינה. הפרויקט כולו אמור לספק כ-2% מסך ייצור החשמל במשק ומהווה אבן דרך ממשית לעמידה ביעדי הממשלה לפיהם עד לשנת 2020 10% מייצור החשמל יהיה ממקורות של אנרגיה מתחדשת.

ועדת המכרזים מורכבת מנציגי משרד האוצר, משרד התשתיות הלאומיות והרשות לשירותים ציבוריים - חשמל. את המכרז מרכז אגף הפרויקטים בשיתוף המגזר הפרטי בחברת ענבל.