כמו ב-2008: לקוחות מושכים פיקדונות מבנקים באירופה

3 שנים לאחר קריסת ליהמן ברדרס - האם תרחיש האימה חוזר על עצמו? ■ כמו אז, גם היום בנקים באירופה חוששים להלוות זה לזה ולקוחות מושכים פיקדונות בקצב מדאיג ■ אנליסטים: "חשש כבד שיוון תחזור לדרכמה; מספיק שתהיה כותרת כזו בתקשורת כדי ליצור פאניקה"

3 שנים לאחר קריסת ליהמן ברדרס - האם תרחיש האימים חוזר? סוכנות בלומברג מדווחת היום (ד') כי בנקים באירופה מאבדים פיקדונות בקצב מהיר בשל משבר החובות שמאיים על נזילות הבנקים ועל יציבותם - בעיקר במדינות הפריפריה עמוסות החובות.

לפי הדיווח, לקוחות פרטיים ומוסדיים משכו פיקדונות מבנקים ביוון, מה שהביא לירידה של 19% בהיקף הפיקדונות בבנקים היווניים בשנה החולפת. ב-18 החודשים האחרונים נרשמה צניחה של 40% בפיקדונות הבנקים באירלנד. במקביל, מוסדות פיננסיים באירופה מלווים פחות אחד לשני ובנקים בארה"ב הקטינו את חשיפתם לבנקים בגרמניה, צרפת וספרד.

הבנק המרכזי האירופי מנסה להיכנס לוואקום וסיפק לבנקים הלוואות בהיקף 500 מיליארד אירו עד כה, אך עדיין הבנקים באירופה מפחיתים את מתן האשראי אחד לשני, מה שעלול לפגוע בצמיחה (המקרטעת בלא הכי) במדינות אירופה. הבנקים מציעים גם יותר ריבית כדי למשוך פיקדונות חדשים, בשל העלייה ברמת הסיכון, מה שאומר שרווחיהם ייפגעו.

"יש הרבה פחד בסקטור הפיננסי באירופה", אומר לבלומברג כלכלן בכיר ב-Experis Finance. "אפילו בנקים באירופה לא בוטחים אחד בשני ולכן הם לווים מהבנק המרכזי האירופי. זה בדיוק מה שקרה ב-2008".

הפיקדונות של הגופים המוסדיים בבנקים יוונים, המהווים 21% מסך הפיקדונות, נפלו בשליש מתחילת 2010. שאר הפיקדונות ירדו ב-9%, לפי נתוני הבנק המרכזי של יוון. בגרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, פיקדונות המוסדיים (המהווים כשליש מסך הפיקדונות במדינה) ירדו ב-12% מתחילת 2010 ובצרפת נרשמה ירידה של 6% מאז יוני 2010. בבנקים בספרד נרשמה ירידה של 14% בפיקדונות המוסדיים ממאי 2010 ובפורטוגל ירידה של 19%.

לפי הדיווח בבלומברג, חלק מהבנקים באירופה מציעים ריבית של 5% על פיקדונות, לעומת ממוצע של 0.88% בקרב כל הבנקים. במקביל, 8 הבנקים הגדולים בארה"ב הפחיתו ב-50% את השקעותיהם בבנקים בגרמניה, צרפת ובריטניה בשנה האחרונה.

משיכת הפיקדונות מעידה על חשש מקריסת בנקים באירופה. בנקים מחוץ ליוון, ספרד, פורטוגל ואירלנד מחזיקים בנכסים מסוכנים בהיקף של 1.7 טריליון דולר; אותם נכסים מסוכנים כוללים אג"ח של ממשלות מדינות ה-PIGS וחברות גדולות במדינות אלה, כמו גם נגזרים הקשורים למדינות אלה. מכאן החשש הגדול מפני פשיטת רגל של יוון, ובייחוד אם הדבר יגרור פשיטות רגל נוספות ב"אפקט דומינו".

"אנשים חוששים מהאפשרות שיוון תנטוש את האירו ותחזור לדרכמה", אמר לבלומברג אנליסט בדויטשה בנק. "מספיק שתהיה כותרת כזו בתקשורת - ובעלי הפיקדונות ייכנסו לפאניקה".