אירופה ננעלה בעליות חדות; "יש צורך בנזילות בשווקים"

הבורוסות באירופה זינקו עקב ההודעה על הזרמת ההון לבנקים באירופה ■ בנק UBS הודיע על הפסדים של 2 מיליארד דולר בעקבות מסחר לא מורשה מצד אחד הסוחרים

הבורוסות באירופה ננעל היום (ה') בעליות שערים חדות, לאחר שנודע כ הפדרל ריזרב יזרים בשיתוף עם הבנק המרכזי האירופי ובנק מרכזיים נוספים דולרים לבנקים בגוש האירו, הודעה אשר עם פרסומה הובילה לראלי בשווקים ולפתיחה בסנטימנט חיובי בוול סטריט. יחד עם הפגישה המשולשת אמש של מנהיגי גרמניה, צרפת ויוון - המשקיעים מקבלים את התחושה כי קובעי המדיניות המוניטארית והפיסקאלית כאחד, מודעים למשבר החוב ביבשת ומטפלים בו ככל הניתן, ולפיכך שלחו את המדדים המרכזיים לעליות שערים שנמשכו עד הסיום.

כאמור, לראשונה מאז פריצת משבר החוב באירופה, חלה היום התפתחות דרמטית במיוחד ביבשת: נודע כי הבנק המרכזי האירופי (ECB) ישתף פעולה עם הפדרל ריזרב ובנקים מרכזיים גדולים נוספים - באנגליה, יפן ושוויץ' - בפעילות משולבת, אשר מטרתה להלוות יתרות דולריות לבנקים בגוש האירו, כדי להגדיל את יתרותיהם ולהזרים אשראי נוסף לשווקים.

"הבנק המרכזי האירופי חש בצורך בנזילות כרגע", אמר בנג'מין שרודר (Benjamin Schroeder), אנליסט ב-Commerzbank AG. "נראה כי הבנק המרכזי מנסה למנוע מהדברים לצאת מכלל שליטה".

המרוויחות העיקריות מהמהלך הינן, כצפוי, מניות הבנקים - בדגש על הבנקים בצרפת - שזינקו בשיעור רב עד סיום המסחר. נציין במיוחד את מניות הבנקים סוסייטה ז'נרל וכן את מניית בנק פאריבס . (המהלך המשולב - לקריאה נוספת)

מעודדים גם מהפוליטיקאים

עוד התעודדו היום המשקיעים מההצהרות שפורסמו אמש, לאחר שיחת הוועידה שהתקיימה בין קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, נשיא צרפת ניקולא סרקוזי וראש ממשלת יוון גיאורג פפנדריאו. לאחר הפגישה פרסמו ממשלות גרמניה וצרפת הודעה משותפת, בה נכתב: "הבעת התמיכה שלנו בהצגת תוכנית חילוץ נוספת לכלכלה היוונית, היא הדרך הנכונה ביותר על מנת להחזיר את כלכלת יוון לדרך של צמיחה ארוכה ויציבה". שיחת הוועידה התקיימה אתמול אחרי סגירת המסחר באירופה, אולם כבר במהלך השעות האחרונות של המסחר נפוצו שמועות לגבי תוכן השיחה, מה שגרם לעליות במסחר באירופה עד לסגירה, לאחר שבמהלך המסחר המגמה נראתה מעורבת.

עוד בהקשר משבר החוב, נזכיר כי אתמול אושרה גם תוכנית הצנע שהציג ראש הממשלה האיטלקי סילביו ברלוסקוני, בהיקף של 54 מיליארד אירו. התוכנית עברה בבית התחתון בפרלמנט לאחר שכבר אושרה בסנאט האיטלקי לפני שבוע. קודם להצבעה, הממשלה האיטלקית שרדה הצעת אי-אמון מה שסלל את הדרך לאישור התוכנית.

בנוסף למניות הבנקים בצרפת, נציין את הבנק השוויצרי UBS שדיווח כי הפסיד 2 מיליארד דולר בעקבות מסחר לא מורשה שהתבצע על ידי אחד הסוחרים של הבנק. בהודעה שהוציא הבנק לפני פתיחת המסחר נכתב: "בעקבות המקרה ייתכן מאוד שנאלץ לתקן את תחזיות הרווח שלנו לרבעון השלשי השנה, ונעבור להפסדים".

נעילה מעורבת באסיה

בורסות אסיה ננעלו היום (ה') במגמה מעורבת, למרות העליות שחתמו את המסחר אמש בוול סטריט ועל רקע החדשות החיוביות מאירופה, שם ננקטות שלל פעולות של הפוליטיקאים ואחראי המדיניות המוניטארית במטרה למנוע ממשבר החוב להתפשט.

ברקע למסחר במזרח, בוול סטריט המדדים סגרו אמש בעליות שערים בשיעור מירבי של 1.6%, על רקע צפירה ההרגעה הזמנית מאירופה. זאת לאחר הפרסום בדבר סיום הפגישה המושלשת של מנהיגי גרמניה, צרפת ויוון, כאמור.

"לפחות בטווח הקרוב, לא נראה שיוון תגלוש לפשיטת רגל וחדלות פירעון", אמר לורן פרנסוואה (Laurent Fransolet) מברקליס קפיטל. "יוון צפויה לקבל נתח של 11 מיליארד דולר מהסיוע של האיחוד האירופי לאחר שהתחייבה לעמוד ביעדי הקיצוצים שנדרשו".

נשיא סין וון, אמר אתמול בפורום הכלכלי העולמי (WEF) (דאבוס) שנערך בדאליאן, בסין, כי "הכלכלה העולמית מתאוששת לאט, אבל הסיכונים ואי-הוודאות גדלים והם גורמים לסערות בשווקים הפיננסים. זו תקופה מרוכבת ובעייתית - המשבר הוא אתגר בינלאומי וכדי להתגבר עליו נדרש שיתוף פעולה בינלאומי".

לגבי כלכלת סין, וון אמר כי היא נמצאת במצב טוב. "סין נקטה באסטרטגיה של צמיחה מוטת צריכה. האינפלציה תחת שליטה ותהליך יצירת מקומות העבודה נראה טוב. אנו נמשיך לנקוט מדיניות פיסקאלית פרו-אקטיבית (מרחיבה) ומדיניות מוניטארית אחראית שיאפשרו לנו לשלוט באינפלציה - אני סבור ובטוח שכלכלת סין תמשיך לצמוח לאורך זמן ובאופן חזק ובכך נתרום לצמיחת כלכלת העולם. לגבי כלכלת אירופה, הוא אמר כי סין מוכנה לסייע ולהשקיע באירופה וכי הוא בטוח שאירופה תתגבר על הבעיות הנוכחיות".

מניות יונדאי ו-KIA בלטו לחיוב בקוריאה, ו-Honda בלטו בבורסת טוקיו. יצרנית השבבים היפנית Elpida Memory טיפסה ביפן לאחר דיווח כי תעביר 40% מהייצור שלה מיפן לטאיוון במהלך של קיצוץ עלויות וכדי להתחרות טוב יותר מול Samsung Electronics ו-Hynix Semiconductor שנהנות מחולשת המטבע הקוריאני.

מניות הסחורות הגיבו לתחזיות צמיחה בולטות לחיוב היום, לאור ההתפתחויות בשוקי העולם על רקע ההרגעה באירופה. נציין את Inpex Corp , ו-BHP Billiton . גם סקטור הבנקאות הגיב בחיוב לחדשות מאירופה: נציין את הבנק היפני Daiwa Securities Group ואת Macquarie Group האוסטרלי.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]