"העולם נרתם באיחור למניעת קריסת המערכת הפיננסית"

יניג פגוט מקבוצת איילון מגיב למהלך המשולב של בנקים מרכזיים בעולם להזרים דולרים לבנקים באירופהאירופה ננעלה בעליות חדותמה עוד אומרים בשוק?

לראשונה מאז פריצת משבר החוב באירופה, נודע היום (ה') כי הבנק המרכזי האירופי (ECB) ישתף פעולה עם הפדרל ריזרב ובנקים מרכזיים גדולים נוספים - באנגליה, יפן ושוויץ' - בפעילות משולבת, אשר מטרתה להלוות יתרות דולריות לבנקים בגוש האירו, כדי להגדיל את יתרותיהם ולהזרים אשראי נוסף לשווקים.

לדעת אנליסטים רבים, התערבות הבנקים בשווקים הייתה רק עניין של זמן, על רקע המשבר החמור בנזילות אליו נקלעו בנקים רבים בגוש האירו, וכן בעת שאמון המשקיעים במערכת הפיננסים הולך ודואך.

"הבנק המרכזי האירופי חש בצורך בנזילות כרגע", אמר בנג'מין שרודר (Benjamin Schroeder), אנליסט ב-Commerzbank AG. "ניתן לומר שהבנק המרכזי מנסה למנוע מהדברים לצאת מכלל שליטה".

"ניסיון למנוע הסתערות מימושים"

ג'וליאן קלואו (Julian Callow), מנהל השקעות בברקליס קפיטל, סבור כי "מדובר במקרה קלאסי שמראה עבודה משותפת וצמודה של הבנקים המרכזיים. הבנקים המרכזיים נכנסים לשוק כדי מרגישים שהנזילות הקיימת אינה מספיקה".

מנגד, ולמרות העליות במדדים המרכזיים באירופה ובארה"ב על רקע ההודעה - לא כולם ממהרים להתלהב מהמהלך - כאשר חלק מהאנליסטים טוענים כי אינו מהווה פיתרון ישיר למשבר החובות הריבוניים באירופה, אשר עדיין מהווה הסוגייה המרכזית שמטרידה את המשקיעים.

"מדובר בניסיון למנוע הסתערות מימושים על חלק מהבנקים באירופה, ולסייע להם בכל הקשור ליתרות הדולריות. חשוב להדגיש שמדובר בסוגייה הנוגעת לאספקת אשראי לבנקים באירופה והיא נפרדת מסוגיית משבר החוב עימו מתמודדות יוון ומדינות אחרות", אמר פטר בוקוואר (Peter Boockvar), אנליסט ב-Miller Tabak.

"למישהו בעולם נפל האסימון"

"למישהו בעולם נפל האסימון שקריסה של מוסדות פיננסיים באירופה עלולה להניע אפקט דומינו עולמי ולפיכך דרוש טיפול משותף בבעיה כדי להקדים תרופה למכה", אמר היום האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, יניב פגוט, בתגובה למהלך. "רגע לפני שמשבר הנזילות הדולרית מכה במערכת הפיננסית האירופית, פותחים הבנקים המרכזיים את ברזי המימון הדולרי. נראה כי העולם כולו מתחיל באיחור להירתם למניעת קריסת המערכת הפיננסית באירופה".

"ימים יגידו מה תהייה ההשפעה של הזרמת נזילות נוספת לשווקים", התייחס למהלך מנכ"ל קבוצת פריקו יוסי פריימן. "הבעיה הגדולה של מדינות רבות באירופה - מלוות ולוות - הייתה יד קלה על הדק האשראי בנקאי. בהחלט ייתכן שההזרמה הנוכחית, כמו ההזרמות הקודמות לשוק, רק תחריף את המשבר. אם התוכנית המשולבת להצלת המערכת הפיננסית האירופאית לא תלווה בצעדים נוספים, בהחלט ייתכן שאנחנו עומדים בפני יצירת בועה פיננסית נוספת".

"אם אתם חושבים שיוון הולכת לעבר חדלות פירעון, וזה מה שאני חושב, ובהתחשב בהנחה הזו להבין שהממשלות והבנקים המרכזיים יעשו כל שביכולתם כדי למנוע את המצב הזה, מדובר בצעד סביר", אמר פיטר טשיר (Peter Tchir), מנהל השקעות ב-TK מארקטס. "הם ינקטו בכל הצעדים האפשריים כדי למנוע מצב של חדלות פירעון באירופה, זה הגיוני".