עובדי הרכבת יוכלו לשבות; לא צפויים שיבושים בזמן הקרוב

(עדכון) - ביה"ד לעבודה התיר לעובדי הרכבת לשבות כנגד הפרטת חלק ממערך התחזוקה ■ בהסתדרות ינסו לגבש דעת קהל חיובית נגד ההפרטה ■ האוצר: "הוועד נלחם על כוחו ומעמדו"

עובדי רכבת ישראל רשאים לפתוח בעיצומים עד כדי שביתה כללית, לאחר שבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב דחה היום (א') את בקשת הנהלת הרכבת להאריך את תקופת השקט התעשייתי בחברה עד למיצוי המשא-ומתן בין הצדדים.

השופטת אפרת לקסר ביקשה מהצדדים לנהל משא-ומתן אינטנסיבי בסוגיית מיקור החוץ במערך התחזוקה במשך שבועיים ימים וללא עיצומים, אולם היא קיבלה את עמדת ההסתדרות, שלפיה אל לבית הדין לכפות זאת על העובדים.

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, הבהיר לשופטת כי מבחינת ההסתדרות "יצא המרצע מן השק", לאחר שהתברר לכאורה לארגון כי משרד האוצר מעוניין בהפרטה רק לשם שבירת העבודה המאורגנת.

‎‎לשכנע את הציבור

"על שבירת העבודה המאורגנת אין לי מה לנהל משא-ומתן", אמר אדרי, אולם הוא הסכים בסוף למשא-ומתן כזה, כל עוד ההסתדרות שומרת לעצמה את החופש לנקוט בצעדים ארגוניים במהלך התקופה הקרובה. פגישת המשא-ומתן הקרובה בין הצדדים צפויה להתקיים ביום רביעי הקרוב.

‏לפי הערכות, בימים הקרובים לא צפויים שיבושים בתנועת הרכבות. בוועד העובדים ובהסתדרות מבקשים לבנות דעת קהל חיובית, על אף הקושי ביצירת דעת קהל כזאת בקרב מה שמזוהה עם "הוועדים החזקים" ועם רכבת ישראל בפרט.

‏בהסתדרות מדגישים כי העובדים לא נלחמים על תוספות שכר ולא על הטבות, אלא על הבית - ניסיון להעביר חלק מעבודות התחזוקה ברכבת לידי קבלן חיצוני, חברה קנדית בשם בומברדייה.

בארגון מקווים כי העובדה שרק לאחרונה הם הסכימו למהפכה בתחום הבטיחות, יחד עם החשש כי מיקור חוץ פירושו עוד עובדי קבלן במשק, יתרמו להגברת ההבנה מצד הציבור הרחב באשר למאבק שלהם.

‏במשרד האוצר, בהנהלת הרכבת ובחברת בומברדייה, לעומת זאת, טוענים כי כלל לא מדובר בהפרטה - אלא בתגבור בלבד של מערך התחזוקה הקיים בידי חברה נוספת, על רקע הרכש המאסיבי של קרונות חדשים.

"רכישת ציוד עם חבילת אחזקה היא נוהג מקובל והכרחי", אמרו היום במשרד האוצר. "אחזקת הציוד על-ידי היצרן מעלה את רמת התחזוקה, ולרוב מביאה גם לחיסכון בעלויות. כ-85% מחברות הרכבות הממשלתיות במערב אירופה החלו בתהליך של הוצאת תחזוקת הציוד הנייד.

"כיום רמת אחזקת הציוד הנייד על-ידי הרכבת אינה עומדת בנדרש, לפי הוראות היצרן, כאשר מתבצעים רק 55% מכמות הבדקים העמוקים. על כן, אין כל הצדקה לשיבוש כוחני של פעילות הרכבות על-ידי ועד העובדים, דבר שעלול לפגוע בעשרות אלפי לקוחות החברה".

‏לטענת האוצר, "ועד עובדי הרכבת אינו מעוניין בייעול והשבחת פני הרכבת. כל פעילותם היא לחזק את כוחם ומעמדם, ולכן הם מנסים לסכל כל ניסיון לשיפור השירות שהיא נותנת לכלל אזרחי המדינה, שלצערנו הרב תלויים בהם". ‏‎‎‏