ניסיון למנוע הכרזה פלסטינית: ברק וליברמן טסים לארה"ב

לקראת נאומו של נתניהו ביום רביעי בפני עצרת האו"ם, יצא הלילה שר הביטחון לסדרת פגישות בארה"ב ■ גם שר החוץ ליברמן התגייס למאמץ תחילה בקנדה, ובהמשך גם בניו יורק

בפתחו של שבוע מדיני סוער יצא הלילה שר הביטחון אהוד ברק לוושינגטון לסדרת פגישות ביטחונית עם בכירים בממשל האמריקני.

יחד עם ברק יצא הלילה לקנדה גם שר החוץ אביגדור ליברמן. בהמשך, צפוי ליברמן לנסוע גם הוא לניו יורק. השניים צפויים להצטרף לראש הממשלה בנימין נתניהו ביום רביעי לקראת נאומו באו"ם.

שר הביטחון ייפגש עם שר ההגנה האמריקני לאון פנטה ועם ראש ה-CIA דיוויד פטראוס. על פי ההערכות, צפויות הפגישות להתמקד אמנם בפנייה הפלסטינית לאו"ם, אך גם בנושאים נוספים, כמו תכנית הגרעין האירנית וקשרי הביטחון של ישראל וארה"ב.

הקוורטט ינסה למצוא פשרה

בתוך כך, ייפגשו היום נציגי הקוורטט בניו יורק בניסיון למנוע את ההצבעה על בקשת הרשות הפלסטינית להכיר בה כמדינה עצמאית. הנציגים ינסו לבחון מספר דרכים לקדם את המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים ולהביא לביטול המהלך החד צדדי שהלך הכריז יו"ר הרשות אבו מאזן בנאומו ביום שישי.

אמש דווח כי שתי הצעות פשרה שהונחו על שולחן המשא ומתן נדחו לאחרונה על ידי שני הצדדים. הפלסטינים, מצד אחד, הציעו להקפיא את בקשתם ממועצת הביטחון בתנאי שראש הממשלה יתחייב למפת גבולות קבע של פלסטין העתידית - אך נתניהו סירב. מנגד, האירופאים הציעו שהפלסטינים ימשכו את הצעתם ויקיימו משא ומתן על בסיס גבולות 67' וחילופי שטחים יחד עם הכרה במדינה יהודית - אך אלו סירבו.

פורטוגל: "נפעל למען פלסטין, לא נפגע בישראל"

על רקע פגישת הרביעייה הבינלאומית, נמשכים המאמצים של ארצות הברית מאחורי הקלעים כדי לשכנע את המדינות החברות במועצת הביטחון שלא לתמוך בהצעה הפלסטינית. אם יושג רוב בתוך מועצת הביטחון למדינות המתנגדות לבקשת הפלסטינים, יוכלו האמריקנים להימנע מהטלת וטו.

נכון לעכשיו, שבע מדינות מתוך 15 החברות במועצה מתנגדות למהלך הפלסטיני, ומי ש"מתנדנדת" בשלב זה היא פורטוגל - עליה מפעילים נציגי ארה"ב לחצים כבדים כדי שתודיע על התנגדות. שר החוץ הפורטוגלי אמר אתמול כי "נעשה הכל למען פלסטין, אבל שום דבר שיפגע בישראל", כך שבשורה התחתונה - שום דבר עדיין לא סגור.