אובמה: "אני מציע את תוכנית הקיצוצים הגדולה בהיסטוריה"

(עדכון) - "מטרת העל" של נשיא ארה"ב: קיצוצים של 1.5 טריליון ד' - להורדת הגירעון התקציבי ב-3.6 טריליון ד' תוך עשור ■ על הצעת "חוק באפט" להעלאת נטל המס לעשירים: "לא ייתכן שהמזכירה של באפט משלמת יותר מס ממנו" ■ על רקע הנאום: הירידות בוול סטריט התמתנו

נשיא ארה"ב ברק אובמה הציע הערב (ב') תוכנית בהיקף של 1.5 טריליון דולר לצמצום הגירעון הממשלתי האמריקני בטווח-הארוך, זאת כחלק מהסכמותיו עם המפלגה הרפובליקנית - הסכמות שהובילו בחודש הקודם להעלאת תקרת החוב של ארה"ב והימנעות שלה מהכרזה טכנית על חדלות פירעון - מה שעשוי היה להוביל לטלטלה עזה בשווקים הגלובליים. "כוונת העל" של נשיא ארה"ב היא להוריד את הגירעון האמריקני ב-3 טריליון דולר תוך 10 שנים.

"אין שום סיבה לקונגרס לעכב את יישום התוכנית - אשר העברתה תסייע להחלת התוכנית שלנו ליצירת מקומות עבודה חדשים, ולהורדת החובות הממשלתיים", פתח אובמה את דבריו. "האיתנות של הכלכלה שלנו תלויה במה שנעשה עכשיו. אם לא נפעל, נטל החובות יינשא על כתפי ילדינו, ויפגע בכל תכניותינו - מחינוך ועד תוכניות הבריאות הלאומיות".

"עלינו לעשות מה שאנחנו עושים מדי שנים: עלינו לקצץ היכן שניתן כדי להוציא על מה שחשוב", דברי אובמה. "אם לא נפעל, נטל החוב הממשלתי יעיב על כל השאר, בראש ובראשונה על הכלכלה שלנו. עלינו לקצץ בחובות שלא על חשבון מעמד הביניים והעשירונים התחתונים בארה"ב". על פי דבריו של אובמה, מדובר בתוכנית המהווה "דרך הוגנת להגעה על קיצוצים בתקציב".

באשר לתוכניות רשת הביטחון הלאומית, ציין אובמה כי יבצע קיצוצים בתוכניות - דוגמת המדיקייר והמדיקאייד, אולם לא יבטלם לחלוטין: "אין לי כוונה לבטל תוכניות שנועדו להבטיח שירותים לילדים עניים ונזקקים, אולם נקצץ במה שנוכל", לדבריו.

אובמה ו"חוק באפט"

נשיא התייחס גם להצעתו של איל ההשקעות, וורן באפט, על העלאת נטל המס על אזרחי ארה"ב המרוויחים משכורת של מעל מיליון דולר בשנה. אובמה ציין: "לא ייתכן שהמזכירה של וורן באפט משלמת יותר מס ממנו", ברמיזה ישירה לאמירותיו של באפט, שאמר את אותם הדברים בדיוק בשבוע שעבר.

על פי דיווחים המקדימים לנאום, תוכניתו של אובמה כוללת, בין היתר, ביטול של תוכנית ההטבות לבעלי הכנסה גבוהה (תוכנית אשר יושמה במהלך כהונה של הנשיא הקודם ג'ורג' בוש) - במסגרת "חוק באפט", 250 מיליארד דולר חיסכון בהוצאות בריאות, 330 מיליארד דולר בקיצוץ תוכניות ממשלתיות ושונות ועוד כטריליון דולר חיסכון כתוצאה מהחזרת כוחות צבאיים מעיראק ואפגניסטן.

בהודעה מקדימה לנאומו של אובמה הערב, פרסם הבית הלבן כי מטרת התוכנית היא להוריד את הגירעון בכ-3.6 טריליון דולר, מה שיאפשר לממשלה לקצץ בחובותיה עד שנת 2017. על פי תחזיות הבית הלבן, יחס החוב-תוצר צפוי לעמוד על 73% בשנת 2012 - ומזהיר כי במידה והקונגרס לא יעביר את התוכנית, עשוי היחס לעלות לרמה של 90.7% באותה השנה.

האם התוכנית תעבור בקונגרס?

הכוונה של אובמה היא לבטל את הטבות המס לזוגות המרוויחים יחדיו יותר מ-250 אלף דולר בשנה. על פי התחזיות, קיצוצי ההטבות עשויים להכניס לקופת המדינה כ-800 מיליארד דולר ב-10 שנים. עם זאת, גורמי ממשל הדגישו כי התוכנית לא תכלול פגיעה בביטוח הלאומי.

אובמה, שמודע לרוב הרפובליקני בבית הנבחרים, צפוי להציע את התוכנית למשא ומתן, כשחלק גדול מההצעות עשויות לקרוץ גם למפלגה היריבה. אך הרפובליקנים כבר הודיעו כי יתנגדו לתוכנית עוד בטרם קראו אותה לעומק או ידעו את פרטיה המלאים.