אלי רייפמן נשלח ל-4 שנים בכלא; ישלם לחברות שהונה 6.3 מיליון דולר

מייסד אמבלייז אלי רייפמן הורשע כי הוציא הוציא במירמה 6.3 מיליון דולר מחברות זרות באמצעות מסמכים שזייף, לפיהם הוא מחזיק במניות אמלבייז ■ הודיע כי יערער לביהמ"ש העליון

אלי רייפמן בדרך לכלא לתקופה ממושכת. בית המשפט המחוזי בתל-אביב גזר היום (ב') 4 שנות מאסר בפועל ושנת מאסר על-תנאי על מייסד חברת אמבלייז, שהורשע ביולי בקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, זיוף ושימוש במסמך מזויף.

בנוסף, בית המשפט קבע כי רייפמן ישלם פיצוי של 6.3 מיליון דולר לחברות שהונה - ווינטון (Winton Capital Holdinges) וקרן Double U trading. רייפמן הורשע כי הונה את החברות באמצעות מצגי-שווא, לפיהם הוא מחזיק בבעלותו כ-9 מיליון ממניות אמבלייז, ובאופן זה הוציא מהן במירמה 6.3 מיליון דולר.

לדברי השופט דוד רוזן, "רייפמן ביצע את מעשי המירמה תוך שימוש במוניטין של איש עסקים מוכשר ומצליח. הוא פעל על בסיס מיומנות רבה, תוך שימוש בעורך דין ובמינהלות של חברה מצליחה ובעלת שם נכבד ומוכר בארץ ובעולם".

השופט ציין את עדי האופי הרבים שהביא רייפמן להעיד לטובתו. "במהלך פרשת ההגנה נחשפו פניו היפים של רייפמן", כתב רוזן. "מדובר בנאשם שביקש בימי חלדו (צעירותו - ח' מ') לעשות טוב ולתרום לסביבתו בכל יכולתו. מדובר באישיות נדירה בנדיבותה. רייפמן תרם עשרות מיליוני שקלים ופעל לטובת הציבור והקהילה, תוך השקעת משאבים ועשיית מעשים טובים רבים, כמו העברת הרצאות רבות לפני תלמידים ואזרחים מן השורה, בהתנדבות וללא כל תמורה".

לאחר הכרעת הדין אמר רייפמן ל"גלובס" כי "כף רגלי לא דרכה בבית המשפט מימיי עד להסתבכות זאת, ועכשיו, לאחר שיש לי ניסיון עתיר בבית המשפט, אני יכול לומר כי הגם שאינני מסכים עם הכרעת השופט ומערער עליה לעליון, בעיניי כבוד השופט דוד רוזן הינו אחד השופטים המדהימים שנתקלתי בהם, ואני חש ראוי להישפט על-ידו". כמו כן, רייפמן ציין כי הוא מלמד יהדות בכלא.

זיוף מסמכים

לפי הכרעת הדין, בתחילת 2009 גמלה בלבו של רייפמן החלטה להוציא במירמה מיליוני דולרים מחברת ווינטון ומקרן Double U trading. זאת, באמצעות מצגי-שווא ומעשי זיוף, לפיהם הוא מחזיק בבעלותו 9 מיליון מניות של אמבלייז באמצעות חברת הברוקרים האנגלית CO&JMFINN.

השופט רוזן פסק כי בתקופה הרלוונטית לכתב האישום לא היו בבעלותו של רייפמן מניות אמבלייז, וכי JMFINN לא החזיקה מניות בעבורו. "התוצאה ההגיונית היחידה היא שרייפמן, או מי מטעמו, זייפו את המסמכים, שעל בסיסם העבירו החברות לרייפמן את מיליוני הדולרים", נקבע.

רייפמן הורשע כי ניהל משא-ומתן עם ווינטון לקבלת הלוואה בסך 3 מיליון דולר, וכי החברה דרשה ממנו להעמיד כבטוחה להלוואה 9 מיליון מניות אמבלייז, שלטענתו, נמצאו בבעלותו.

בית המשפט קבע כי כדי להשיג את מבוקשו יצר רייפמן מצג-שווא כלפי ווינטון, לפיו המניות מוחזקות בנאמנות על-ידי נאמן, וטען כי הוא לא יכול לגלות את שם הנאמן - שידוע רק לו ולעו"ד דורון אפיק, ששימש כנאמן להסכם ההלוואה.

רייפמן הורשע כי זייף מסמך שנחזה להיות חתום על-ידי אנדרו דאימונד, נציג חברת CO&JMFINN, כאסמכתא לקיומן של המניות. במסמך המזויף רשם רייפמן בכזב כי ב-17 בפברואר 2009 החזיקה JMFINN בחשבונו לפחות 9 מיליון מניות אמבלייז, כאשר בראש המסמך הופיעו פרטי החברה באופן הנחזה להיות נייר המכתבים שלה.

רייפמן העביר את המסמך המזויף לאפיק, כדי שיצרפו להסכם ההלוואה, ולמחרת, על בסיס המסמך המזויף, קיבל מווינטון 3 מיליון דולר. רייפמן התחייב להשיב את ההלוואה עד לאפריל 2009 בתוספת עמלה, אך לא עמד בכך.

מכירה פיקטיבית

בנוסף, הורשע רייפמן כי בינואר 2009 חתם במשרדו של עו"ד אפיק על הסכם למכירת 10 מיליון ממניות אמבלייז תמורת 3.3 מיליון דולר לקרן DOUBLE U ולסטיבן שוורץ, למרות שלא היו בבעלותו. כדי לשכנע את הרוכשים כי הוא אכן מחזיק במניות, זייף רייפמן הודעת מייל ששלחה JMFINN, באופן הנחזה לכך שהחברה מחזיקה עבורו חשבון מניות אמבלייז.

נגד רייפמן מתנהל גם הליך אזרחי, ובמארס 2009 הוציא נגדו בית המשפט צו כינוס נכסים. לאחר הוצאת הצו הורתה לו שופטת המחוזי בתל-אביב, ורדה אלשייך, להעביר את מניותיו באמבלייז לרשותו של המנהל המיוחד לנכסיו, עו"ד איתן ארז. ואולם, רייפמן טען כי הוא אינו יכול לעשות כן מכיוון שהמניות כבר לא בשליטתו, אלא מוחזקות בעבורו על-ידי נאמנים, אותם יש קושי לאתר. בעקבות סירובו ישב רייפמן בכלא 3 פעמים בגין ביזיון בית המשפט.

רייפמן מיוצג בידי עורכי הדין אלקנה לייסט וניר רהט מהסניגוריה הציבורית; את המדינה ייצגה עו"ד ענבר פלש מפרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי).