דברים שמותר לטייקונים לעשות

לפי פישר, אין לבקר אותם על מעשה "שמותר לעשות", אבל יש גם 'מותר' שהוא בלתי מוסרי

אתמול (א') ערך נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, מסיבת עיתונאים לקראת צאתו לכינוס של קרן המטבע הבינלאומית. בין השאר הזהיר פישר מפני התנכלות יתר של התקשורת לטייקונים הישראלים.

"אלה אנשים שלא עשו דבר פלילי", אמר פישר, "אסור להתייחס לאנשים שעשו משהו שמותר להם לעשות, כאילו זה פלילי".

יש להניח כי הנגיד השתמש בעניין הפלילי כדי להדגיש את חוסר הפרופורציה בין ביקורות מסוימות בעיתונים מסוימים, לבין הסיבה לביקורות אלה. ואכן, אין ספק כי מספר אמצעי תקשורת התלבשו על הטייקונים כחלק מאג'נדה פופוליסטית כוללת. במקרים אחרים, כמו החינמון "ישראל היום", מופנית האשמה למצוקות החברתיות אל הטייקונים, כדי להסיר אותה מעל כתפי הממשלה.

אבל כשקצת מתעמקים בדברי פישר, יש בעיה. הציבור עלול להבין מהם כי הפליליות היא קנה-המידה היחיד, או העיקרי, לקבוע דעה על מעשיו של אדם, טייקון או כל אחד אחר. ולא היא.

המשפט הפלילי לא יכול להכיל את כל צורות ההתנהגות הפסולות של אנשים. המשפט הפלילי עוסק במקרים הקיצוניים של התנהגויות אלה. מי שעושה עבירה פלילית נענש על כך, אבל לא כל מעשה פסול ראוי לענישה פלילית. ואולם הוא בהחלט ראוי לביקורת, לפעמים נוקבת.

מותר ולא ראוי

פישר אומר כי אין מקום לבקר, בוודאי לא בחריפות, את הטייקונים (וכל אדם) על ביצוע מעשים ש"מותר להם לעשות". אני מבקש להעיר לפישר, עם כל הכבוד הרב שבאמת יש לי אליו, שלא כל מעשה שמותר לעשותו הוא כזה שראוי לעשותו.

למשל: כשטייקון שחייב כסף רב בונה במקביל אחוזה מהיקרות בארץ - אין בזה שום דבר פלילי. למרות זאת זו עשייה פסולה הראויה לביקורת החריפה ביותר. כי במקום להחזיר חובות, הטייקון משפר את רמת חייו בצורה מנקרת עיניים. זה לא פלילי? אכן. אבל יש מעשים, במיוחד של אנשי ציבור, שהם גרועים יותר ממעשים פליליים מסוימים.

דוגמה אחרת: כשטייקון, עם או בלי חובות, עורך חתונה לבנו שעלותה מרקיעה לשחקים, גם זה מעשה חוקי לגמרי שלא דבק בו שמץ של פליליות. אבל יש במקרים כאלה חוסר רגישות ציבורית מן הסוג שהופך אותם לא רק לבלתי ראויים - אלא גם לבלתי מוסריים. ובמקרים רבים התנהגות בלתי מוסרית אינה נופלת בחומרתה מהתנהגות בלתי חוקית.

"בהתאם לחוק"

ההבחנות הללו חשובות ביותר בחיים הציבוריים. אנחנו יודעים על אנשי ציבור המבזבזים כספי ציבור על טיסות בלתי נחוצות, על סוויטות פאר, על ארוחות גורמה, על מכוניות פאר וכיוצא באלה. לכל טענה המופנית כלפיהם יש להם תשובה אחידה: "הכול נעשה בהתאם לחוק". לפי הדברים שאמר סטנלי פישר, זה מכשיר את המעשים.

אני בטוח שלא לכך הוא התכוון, וטוב יעשה פישר אם ימצא את ההזדמנות הנאותה להבהיר זאת.