מנכ"ל אקספון: "לעצור את המיזוגים בענף התקשורת"

איציק בן-אליעזר חושש מיתרון בלתי הוגן בשוק התקשורת: פנה למשרד התקשורת בבקשה לעצור את תהליכי המיזוג התפעוליים בין 013 נטוויז'ן וסלקום ובין 012 סמייל ופרטנר

חברת 018 אקספון פנתה למשרד התקשורת בבקשה לעצור את תהליכי המיזוג התפעוליים בין החברות 013 נטוויז'ן עם סלקום, ואת המיזוג של 012 סמייל עם פרטנר. החברה מציינת שהמיזוגים, שמתרקמים מבלי שמשרד התקשורת אישר אותם סופית, מעלים חשד לניסיון למחטף ול"הצבת עובדות" מצד החברות המוזכרות, כדי ליצור רושם שהתהליך בלתי הפיך.

לדברי מנכ"ל החברה, איציק בן אליעזר, מיזוגים אלה יוצרים שינוי מהותי בשוק התקשורת, ויהיו להם השלכות נרחבות. מיזוג מסחרי יהפוך את חברות הסלולר סלקום ופרטנר למפעיל שיחות בינלאומי עם יתרון תחרותי בלתי הוגן בשוק השיחות הבינלאומיות.

בעבר העמיד המשרד תנאים למתן רישיון מב"ל לבעלי רישיונות סלולר. אישור שר התקשורת למיזוג בין 012 לפרטנר, למשל, הותנה במפורש בקיומה של הפרדה מבנית לתקופה מסוימת, בתקווה שבתקופה הזו תתפתח תחרות משמעותית בשוק הסלולר.

תכליתם העיקרית של אותם תנאים הייתה להבטיח רמת תחרותיות גבוהה בשווקים השונים. לכן נקבע כי רק לאחר שתתפתח תחרות במקטע הסלולר מצד מפעילי שיחות בינל', יתאפשר לבעלי רישיון סלולר להיכנס לשוק השיחות הבינלאומיות.

מבחינה מהותית, אין ספק כי התנאים לא התקיימו. אף חברת מב"ל לא נכנסה לתחרות בשוק הסלולר, אף חברת מב"ל אינה מחזיקה ברישיון MVNO, ואף חברה שקיבלה רישיון MVNO לא החלה בפעילות. גם שני בעלי רישיונות הסלולר החדשים שהוענקו לאחרונה לא צפויים להיכנס לשוק בזמן הקרוב, ולבטח לא לפני המחצית השנייה של 2012.

בן אליעזר טוען כי החברות הממוזגות יוכלו באופן מיידי לסבסד שירות בשירות, ובתוך זמן קצר להוביל את השוק למצב בו הלקוחות צורכים שירותי מב"ל רק במסגרת חברת הסלולר שלהם. לפיכך הוא מבקש מהמשרד שייערך שימוע נוסף לפני שיאושר המיזוג המלא בין החברות.