האוצר נגד העלאת דמי הניהול "השקטה" בקופ"ג

אגף שוק ההון במשרד בודק האם בתי השקעות העלו את דמי הניהול מבלי לעדכן את הלקוחות ■ בין הגופים שכבר נבדקו: פסגות ודש

כמו שקורה בענפים רבים אחרים במשק, גם בענף הפיננסים נוהגים לא אחת לעשות שימוש ב"שיטת מצליח": בתי ההשקעות מעלים אט-אט את המחירים או את דמי ניהול, בתקווה שבדיוק כמו שקרה למשל במקרה של הקוטג' (עד שהגיעה המחאה בעניין), אף אחד לא ישים לב.

גופים הנוקטים אסטרטגיה כזו, מניחים, בדרך כלל בצדק, כי רק מעט מהלקוחות יטרחו למחות על ההתייקרות - ואלה עשויים לקבל הנחות - בעוד שרובם הגדול, בקושי מודעים לשמו המדויק של הגוף שבו מתנהלים חסכונותיהם, ובוודאי לא ישימו לב שכעת הם משלמים יותר.

התופעה המטרידה הזו לא נעלמה מעיני משרד האוצר. ל"גלובס" נודע כי אגף הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד, שבראשו עומד פרופ' עודד שריג, שלח לאחרונה דוח ביקורת למספר גופים מוסדיים, בו הוא ביקש לקבל נתונים על חשבונות והסכמים שונים, על מנת לברר כיצד בוצע מהלך העלאת דמי הניהול ללקוחות בקופות הגמל. ככל הידוע, דוח הבדיקה נשלח למספר גופים ובהם פסגות שבניהול רונן טוב, ודש שבניהול ידין ענתבי.

סביר להניח כי תופעת העלאת דמי הניהול האוטומטית נפוצה גם בגופים שרכשו קופות גמל מהבנקים, בהן ישנם עמיתים ותיקים עם הסכמים ישנים, או הסכמים ללא תקופה מוגבלת. בין אלה ניתן לציין גם את אקסלנס שרכשה קופות מבנק מזרחי, אולם בבית ההשקעות שבניהול דוד ברוך הכחישו כי קיבלו דוח שכזה. גם בבית ההשקעות הלמן אלדובי, שרכש קופות מבנק יהב, מכחישים כי דוח כזה התקבל אצלם. גופים בולטים נוספים שרכשו קופ"ג מהבנקים ושעשויים להיבדק הם קבוצת הראל שרכשה קופות מבנק לאומי (בקבוצה סירבו להגיב), וכלל שרכשה קופות מבנק דיסקונט. בכלל לא התייחסו היום לשאלה האם קיבלו דוח מהרשות, ומסרו כי החברה "מקיימת בקפדנות את הנחיות המפקח על הביטוח".

סוגיה משפטית שיש לבחון

בבדיקות אקראיות שנערכו בעבר נמצאו מקרים בהם הגופים העלו דמי ניהול לעמיתים בקופות גמל, בניגוד להתחייבות קודמת מולם. כן נודע כי במקרים מסוימים הועלו אוטומטית דמי הניהול לעמיתים שתקופת ההתחייבות שלהם הסתיימה, וזאת מבלי ליידע אותם על ההתייקרות. עוד התגלה כי במקרים מסוימים ההסכמים הישנים בהם נקבעה ההטבה בדמי הניהול, "הלכו לאיבוד" ואינם נמצאים במשרדי בתי ההשקעות.

אמנם לפי הפרקטיקה הנהוגה כיום על העלאת דמי ניהול יש להודיע ללקוח 60 ימים מראש, אולם במקרה בו הטבה מסוימת שניתנה ללקוח נגמרת, דמי הניהול עולים אוטומטית.

לאור ריבוי המקרים של ההעלאה האוטומטית, באוצר סבורים כי הדבר מעלה סוגיה משפטית שיש לבחון: האם עצם סיום תקופת ההטבה ללקוח מחייבת הודעה מראש על ייקור דמי הניהול, או שמא ניתן להעלות אותם באופן אוטומטי. לפי הערכות, לא יינקטו סנקציות נגד גופים שיתגלה כי לא פעלו כדין, אלא יצא חוזר מסודר של האוצר שיבהיר בדיוק כיצד יש לנהוג מעתה והלאה.

כאמור, אחד הגופים שקיבלו את הדוח הוא פסגות, שבדצמבר 2010 הוגשה נגדו בקשה לתביעה ייצוגית בהיקף של כ-40 מיליון שקל, על ידי עמית בקופת הגמל גדיש, שטען כי בפסגות העלו דמי ניהול בניגוד להתחייבות קודמת שניתנה לעמיתים עוד כשהקופה נוהלה בבנק הפועלים. ביוני התקיים דיון ראשוני בתביעה, בו הוחלט לאפשר לצדדים להגיע לפשרה, עד לדיון נוסף שיתקיים בנובמבר הקרוב.

מפסגות נמסר היום כי "מדובר בטיוטה בלבד. בכל מקרה החברה פעלה על בסיס מסד הנתונים שהתקבל מהחברות אותן רכשה, והיא פעלה ופועלת על פי הדין הקיים והפרשנות הנוהגת".

מבית ההשקעות דש נמסר היום כי "דש קופות גמל משקיעה את כל המשאבים כדי לעמוד בדרישות הרגולציה על פעילות קופות הגמל. החברה, בדומה ליתר החברות בשוק, עוברת עשרות תהליכי ביקורת מדי שנה, ומאז הקמתה ועד היום היא עמדה בכל תהליכי הביקורת של משרד האוצר בהצלחה רבה. אנו משוכנעים שגם בעתיד נעמוד בכל דוחות הביקורת".

ממשרד האוצר נמסר: "אין אנו מתייחסים לשאלות פרטניות בעניינה של ביקורת ספציפית בגוף מפוקח".