המלאכים מתאחדים

בארה"ב, לעומת זאת, פייסבוק שכנעה שאת יזם כוכב, צריך למצוא כשהוא עוד סטודנט

בשנים האחרונות התחולל שינוי גדול במאזן הכוחות של המשקיעים בחברות סטארט-אפ צעירות. בעבר אנג'לים היו נכנסים בשלב הגראז' ושמים את הכסף הראשון, ואז קרנות ההון סיכון היו מזהות שהחברה בשלבי צמיחה ונכנסות עם השקעה משל עצמן. לאנג'לים נותר רק להסתכל בעיניים כלות איך דווקא הן עושות את הכסף.

משבר 2008 פגע בקרנות וביכולת שלהן לגייס קרנות המשך. באותו הזמן לא מעט יזמים עשו ערימות של כסף מחברות שמכרו או הנפיקו, והפכו לאנג'לים מקצועיים.

כך מעמדם של האנג'לים התחזק מאוד בארה"ב, וכיום הם ממלאים את החלל הגדול שהשאירו אחריהן קרנות ההון סיכון, הנאבקות על חייהן. האנג'לים הקימו מועדונים וחברות השקעה, הם מתאגדים, מתארגנים והופכים למקצוע את מה שנחשב לתחביב של מיליונרים.

הבעיה העיקרית במסלול המימון של חברות צעירות לא השתנתה - האנג'לים משקיעים את כספם הפרטי בעוד הקרנות משקיעות את כספי המשקיעים. כך, עשיר ככל שיהיה, יש גבול לרמת ההון שאנג'ל ירצה לסכן.

למשל כשהחברה שאנג'ל עזר להקים צריכה לגייס 10 מיליון דולר, סביר שהוא ימצא את עצמו בלי יכולת להשתתף, או עם יכולת מוגבלת שמדללת את החזקותיו.

אנג'לים בסינדיקציה

השבוע נודע כי אנג'לים מצפון ומדרום קליפורניה וכן מניו יורק מתאגדים לגוף אחד במטרה להשקיע סכומי כסף גדולים יותר בחברות, ובכך להאריך את זמן הצמיחה שלהן ולעכב את יציאתן לגיוס מקרנות הון סיכון.

קבוצות האנג'לים מקליפורניה, שנקראות Tech Coast Angels ו-Band Of Angels, חברו אל הקבוצה הניו יורקרית גולדן סידס, וכעת הן ישתפו פעולה בהשקעות משותפות. לשותפות הזו יקראו סינדיקציית האנג'לים (Angel Syndication Network), אם תרצו, תאגיד של משקיעים. קבוצות נוספות, לפחות עשר במספר, צפויות להצטרף למיזם.

השותפות תפעל לפי מתכונת חדשה - חברות שקיבלו השקעה מהאנג'לים האזוריים יוכלו לצאת לגייס כסף מהסינדיקציה הכללית. הצעד הזה יחסוך את הצורך בבדיקות נאותות חדשות.

"השקענו בחברות בשמונה השנים האחרונות וקורים בהן דברים לא לטעמנו כשאנשי ההון סיכון נכנסים להשקיע", אמר האנג'ל הקליפורני ריצ'ארד סודק מקבוצת טק קוסט, "הבנו שאנחנו צריכים להיות מסוגלים להשקיע יותר כסף בחברות, ולסייע להן להתקדם ולצמוח יותר".

גם בישראל האנג'לים תופסים תאוצה, אולי אפילו יותר מאשר בארה"ב, אך מסיבות אחרות. בישראל הקרנות נמצאות במצוקה כספית והן נוטשות כמעט לחלוטין את מימון השלבים העובריים. האנג'לים תופסים את מקומן.

בארה"ב, לעומת זאת, פייסבוק שכנעה את כולם שצריך למצוא את היזם הכוכב כשהוא עוד סטודנט, והקרנות מתאמצות להגיע לחברות המבטיחות כשהן עוד בשלבי המצגת. כך או כך, נראה כי האנג'לים בישראל ובארה"ב הולכים ומתחזקים ביחס לקרנות ההון סיכון.