הבועה מתנפחת: 100 חברות הטכנולוגיה השוות של 2011

הדירוג השנתי של האתר Business Insider מציב במקום הראשון את פייסבוק, עם הערכת שווי של 80 מיליארד דולר ■ במקום ה-51 נמצאת Imperva הישראלית

לקראת סוף 2011, האתר Business Insider מפרסם את הדירוג השנתי שלו ל-100 חברות הטכנולוגיה או הסטארט-אפ בעלות השווי הגדול ביותר בשוק. זה לא סוד שהערכות כגון אלו רק יכולות להלחיץ את המערכות הפיננסיות השונות לקראת הנפקות צפויות, יותר או פחות, של החברות המופיעות בדירוג.

בנוסף, הערכות מהסוג הזה תורמות לא פחות לתחושה ולדעה הרווחת כי אנחנו עומדים בפני התפוצצות בועה בסדר גודל שגם ותיקי בועת ההיי-טק של שנת 2000 לא ראו. ובכל זאת, ישנם לא מעט סטארט-אפים שבשנה האחרונה התפתחו והתעצמו בצורה אדירה, וכן גם כאלה שדי איכזבו. שימו לב לרשימה:

1. פייסבוק

מצד אחד ממש לא מפתיע שהרשת החברתית המובילה בעולם (750 מיליון משתמשים) מובילה גם את הרשימה הזו, אך מצד שני צריך רק לראות בכמה הוערך השווי שלה רק לפני שנה בשביל לנסות להבין כיצד התפתחה הרשת החברתית שהוקמה לפני כמעט 7 שנים. פייסבוק מוערכת כיום בכ-80 מיליארד דולר, לעומת 25 מיליארד באותו דירוג בשנה שעברה אז היו לה כ-500 מיליון משתמשים.

הערכות השווי המופרזות של הרשת החברתית, בעיקר בשנה האחרונה שהגיעו במקרים מסוימים אף ל-100 מיליארד דולר, ממחישות בצורה הטובה ביותר את החשש מבועה שעלולה להתפוצץ ברגע שתגיע להנפקה בבורסה מתישהו במהלך 2012. יחד עם זאת, על פי ההערכות שפורסמו ברויטרס בימים האחרונים, הרווח הנקי של פייסבוק בחצי השנה הראשונה של 2011 הסתכם בכ-500 מיליון דולר מתוך הכנסות של כ-1.6 מיליארד דולר. שוב, בהשוואה לשנה שעברה, פייסבוק כמעט מכפילה את עצמה.

2. זינגה

אם פייסבוק היא בועה, אז זינגה היא בועה בתוך בועה. מפתחת המשחקים המובילה ברשתות החברתיות, בעיקר בפייסבוק, מוערכת כיום בשווי של כ-11 מיליארד דולר. גם בשנה שעברה זינגה דורגה במקום השני אך השווי שלה נאמד בכ-5 מיליארד דולר. על פי האתר AppData, במשחקי הפייסבוק של זינגה יש כיום למעלה מ-267 מיליון שחקנים פעילים בחודש.

3. גרופון

ענקית הקופונים מוערכת כיום בכ-10 מיליארד דולר, לעומת הערכה של כ-2 מיליארד דולר בשנה שעבר שהציבו אותה במקום ה-11 בדירוג. כזכור, בתחילת השנה סירבה גרופון להצעת רכישה בשווי של 6 מיליארד דולר מגוגל, ומאז היא מגייסת כספים ומתרחבת לקראת הנפקה.

4. טוויטר

שירות המיקרו-בלוגינג הפופולרי מוערך כיום בכ-8 מיליארד דולר, לאחר שבשנה שעברה היה מדורג במקום ה-6 והוערך בכ-3 מיליארד. לטוויטר יש כיום כ-100 מיליון משתמשים פעילים שמפרסמים למעלה מ-230 מיליון ציוצים ביום, כך פרסם מנכ"ל החברה לפני כשבועיים.

5. דרופבוקס

כניסה חדשה לדירוג, והיישר למקום החמישי והמאוד מכובד. שירות שיתוף הקבצים המקוון Dropbox מוערך כיום בכ-4 מיליארד דולר וההערכה היא כי עד שיונפק הוא צפוי להיות שווה יותר.

בהמשך העשירייה הראשונה ניתן לראות את וויקיפדיה (4 מיליארד דולר, מקום 6) וחברת הדילים היומיים, LivingSocial, שקפצה מ-600 מיליון דולר בשנה שעברה ל- 3 מיליארד השנה ולמקום ה-8.

במקום ה-11 נמצאת Hulu המוערכת ב-1.6 מיליארד דולר, במקום ה-15 נמצאת Rovio, האחראית על משחקי האנגרי ברידס, עם שווי של 1.2 מיליארד דולר ובמקום ה-32 נמצאת פורסקוור, הרשת החברתית המבוססת על מיקום המשתמשים, שמוערכת ב-600 מיליון דולר.

גם נציגה ישראלית יש בדירוג של הביזנס אינסיידר: Imperva, חברת אבטחת נתונים שהוקמה על ידי שלמה קרמר, נמצאת במקום ה-51 ומוערכת ב-300 מיליון דולר. לרשימה המלאה של 100 חברות הסטארט-אפ השוות ביותר לשנת 2011 היכנסו לכאן, ודפדפו בחיצים מצד ימין למעלה.