"נכס טוב קונים גם בתקופה קשה; נטפים מעולה טכנולוגית"

כך אומר יורג רוקנהאוזר, בכיר בפרמירה, עם החתימה על העסקה בה תרכוש הקרן 55% ממניות החברה

בעיצומה של תקופה קשה בכלכלה העולמית, רעידת אדמה בשווקים ומתח ברמה הגיאו-פוליטית בישראל, נחתמה לפנות בוקר העסקה בה רכשה קרן ההשקעות האירופית פרמירה 55% ממניות חברת מוצרי ההשקיה הקיבוצית נטפים, תמורת 460 מיליון דולר. בד בבד, הופסקו אתמול המגעים בין פרמירה לאי.די.בי על רכישת כלל ביטוח , אך לדברי נציגי הקרן, השוהים בישראל, בהחלט ייתכן שהם יעשו כאן עסקאות ענק נוספות בעתיד.

"אנו חיים בעולם תנודתי ובחוסר ודאות, וזה נכון בכל מקום בעולם - בישראל, בארה"ב ובאירופה", אמר היום ל"גלובס" ד"ר יורג רוקנהאוזר, שותף מנהל בקרן פרמירה. "נכסים טובים רוכשים גם בתקופות טובות וגם בתקופות קשות בכלכלה, מה שחשוב זה החברה עצמה. צריך לדעת לגוון ולהשקיע לאורך כל הסייקל, כשהוא למעלה ולמטה, ולכן כל הזמן יש לבחון לעומק כל עסקה. כך, מאז קריסת בנק ליהמן ברדרס ביצענו שמונה השקעות". רוקנהאוזר הוסיף עוד כי החברה בחנה "מספר חברות בישראל בשנים האחרונות, ולא היינו עושים השקעה לולא חשבנו שישראל היא מדינה מעניינת".

"נטפים היא חברה שאפשר להעביר לשלב הבא, להעלות עוד רמה", הוסיפו היום בפרמירה וציינו שהיעדים של החברה לא נעצרו ברכישה, והם ייקחו חלק משמעותי בהכוונתה כדי להגדיל את היקף הפעילות. "בתחילה נתמקד בצמיחה אורגנית, כשבעתיד נפעל לביצוע רכישות ומיזוגים ואולי אף הנפקה".

עם זאת, רוקנהאוזר וטורסטן ווגט, מנהל משותף של צוות התעשייה, מבהירים כי "בדרך כלל אנו לא מתערבים בהנהלה, אך עומדים מקרוב במקרים של מיזוגים ורכישות". לנטפים עצמה, בכל מקרה, הם חוזים כמובן עתיד ורוד: "יש כמות מים מוגבלת, ולנטפים טכנולוגיה מעולה".

ל"גלובס" נודע כי עסקת הרכישה של מניות נטפים תמומן מההון העצמי של פרמירה, כשקיומה התאפשר בין היתר הודות לבנק הפועלים שנעתר לדרישת פרמירה, וירכז אצלו את כל החוב של נטפים למימון פעילותה השוטפת - בהיקף של כ-400 מיליון דולר. לאחר שישלים את ריכוז החוב, הפועלים צפוי למכור נתחים ממנו לקונסורציום בנקים.

הדיונים בין פרמירה לבין המוכרים על השלמת החתימה החלו בשעת ערב מאוחרת אמש, והסתיימו רק בחמש לפנות בוקר היום, כשהפמליה עברה ממשרד צלרמאייר פילוסוף (שמייצג את פרמירה) למשרד ש. הורוביץ (שמייצג את בנק הפועלים, המשתתף במימון העסקה), ומשם למשרדי נטפים בתל אביב - שם נחתמה העסקה.

"התרשמנו מאוד מהמנכ"ל"

בסך הכל תשלם פרמירה סכום שינוע בין 460 מיליון דולר לכ-490 מיליון דולר, המשקף שווי חברה של 840-890 מיליון דולר לנטפים (בתלות באפסייד, כאשר גורמים המקורבים לעסקה אף נוקבים ברף עליון גבוה יותר, של מיליארד דולר).

המוכרים בעיסקה הם קיבוץ מגל (המוכר 17% מתוך 23% המניות שבידיו), קרן מרקסטון (20%), קיבוץ יפתח (8%) וקרן טנא להשקעות בתעשייה הקיבוצית (10%). בעל המניות הגדול בנטפים, קיבוץ חצרים, המחזיק ב-39% מהמניות, לא מימש את זכות הסירוב הראשונה שהייתה בידיו וימשיך להחזיק במניותיו, לצד פרמירה (55%) וקיבוץ מגל (6%). עם זאת, ייתכן שחצרים יממש אופציה הקיימת בידיו למכירת 6% מהמניות וכך תגיע פרמירה להחזקה של 61% בנטפים.

"ישראל היא מרכז בינלאומי לטכנולוגיה ואנו מכירים את השוק היטב. הוא חדשני ומאוד מעניין מבחינתנו", אומר רוקנהאוזר. "נכון שלכל מדינה יש אתגרים, ואולי של ישראל שונים, אבל כמשקיע אתה צריך להתמקד בנכס טוב וזה מוביל אותך לחברה כמו נטפים, שיש שם מומנטום ברור של צמיחה".

לדבריו לא צפוי שינוי בתפקיד מנכ"ל נטפים ("התרשמנו מאוד מהמנכ"ל יגאל אייזנברג, איך הוא הוציא את החברה ממשבר קשה וחיזק את מעמדה מול המתחרים"), ולא צפויים פיטורי עובדים.

"בסוף זה קשר בין אנשים"

נטפים פועלת בתחום ההשקיה בטפטוף, ומעסיקה מעל 2,000 עובדים. בבעלותה 13 מפעלי ייצור ב-11 מדינות (ארבעה מהם בישראל, בקיבוצים חצרים, מגל ויפתח). לחברה מעל 30 חברות בנות, ונציגויות ביותר מ-110 מדינות ברחבי העולם. כמנכ"ל החברה משמש יגאל אייזנברג, כשהיו"ר ישראל מקוב, לשעבר מנכ"ל טבע, הודיע על פרישתו (ראו ידיעה נפרדת) כדי לאפשר לפרמירה למנות יו"ר מטעמה.

- מדוע המו"מ נמשך כשנה?

רוקנהאוזר: "מבנה המניות מורכב, ומובן שצריך לשכנע אנשים שונים, ואגב כך גם בעסקים שבבעלות משפחות. בעסקה גדולה אתה צריך לשכנע את כל בעלי המניות ובעיקר את בעלי השליטה. השקענו זמן רב איתם, זה לא מו"מ של שלושה ארבעה שבועות אלא כזה שלוקח זמן. בסוף זה הכול קשר בין אנשים".

- מה לגבי ההחזקות של קיבוץ חצרים בנטפים?

"הם שותף חזק וחשוב. נקנה מהם מספר מניות, השאלה היא כמה, ונחליט על כך בהמשך".

- מהיכן תגיע הצמיחה בנטפים?

"בעיקר כתוצאה מצמיחה גיאוגרפית והרחבה והעמקה של השווקים בסין ובהודו. מדינות חדשות, אוכלוסיית העולם שגדלה והשקיה של מטעים שלא היו עד כה - כמו כותנה".

האקזיט של מקוב: אופציות ב-13 מיליון דולר

מי שיגזור קופון שמן בעסקת נטפים, מלבד המוכרים בראשות קרן מרקסטון (שרושמת תשואה של 250% על השקעתה), הוא יו"ר החברה, ישראל מקוב, שצפוי לקבל כ-13 מיליון דולר ממימוש אופציות למניות נטפים ומכירתן בעסקה.

מקוב (72), מנכ"ל טבע בשנים 2002-2007, מונה לתפקיד יו"ר נטפים במארס 2009 בשכר חודשי של 150 אלף שקל. היקף המשרה של מקוב עמד ככל הידוע על יומיים בשבוע.